تاریخ انتشار:۰۲:۰۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
عصر دنا: دادگاه تجدید نظر تخلف ۱۳۵ نانوایی شهرستان بویراحمد به صورت علنی برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): دادگاه علنی 135 نانوایی متخلف شهرستان بویراحمد در شعبه دوم دادگاه تجدید نظر تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس شعبه رضا زیرائی و مستشاران سید حمزه لقمانی و هرمز پیراسته نسب تشکیل شد.

ابتدا رضا زیرائی رئیس شعبه دوم دادگاه تجدید نظر تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد با اعلام رسمیت یافتن جلسه گفت: این دادگاه به درخواست 135 نانوایی که در شعبه سوم بدوی حکم بر تعطیلی آنها داده شد، برگزار و امروز سعی می‌کنیم در این نشست خروجی فراتر از رأی داشته باشیم یعنی به نوعی سیاست‌ گذاری در زمینه روند فعالیت نانوایی‌ها باشد.

وی عنوان کرد: طی دوسال گذشته نشست‌های متعددی برای ارتقاء کیفیت نان در این استان برگزار شده که در مجموع خروجی مطلوبی نداشت و  برخی مواقع مسئولان حاضر در این نشست‌ها اذعان‌ می‌کردند که مجبور به تهیه نان از استان‌های مجاور از جمله فارس و اصفهان هستند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد مهمترین مشکل نانوایی‌های این استان را فقدان تکنولوژی و استاندارد دستگاه‎های پخت نان عنوان کرد و افزود: طبق بررسی‌های انجام شده 135 نانوایی شهرستان بویراحمد متخلف، شناسایی و پرونده تشکیل شد.

سازندگان دستگاه‎های غیراستاندارد پخت نان چگونه محاکمه نمی‌شوند

رئیس اتاق اصناف یاسوج نیز در این جلسه گفت: اول به عنوان یک مصرف کننده در این جایگاه صحبت می‌کنم زیرا از شهروندان جدا نیستیم ولی این جای سوال بوده که چرا سازندگان دستگاه‎های غیرمجاز پخت نان محاکمه نمی‌شوند و به راحتی محصول غیراستاندارد خود را به مرم عرضه می‌کنند.

نادر موسوی با طرح این سوال که چرا نباید برای واحد صنفی غیرمجاز اعمال قانون شود افزود: هر دستگاه پخت نان 40 میلیون تومان خریداری شده که با این شرایط باید اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی و تعزیرات حکومتی نیز در این زمینه جوابگو باشند.

پایین بودن قیمت دلیل بی‌کیفیتی نان یاسوج

یکی از تجدیدنظرخواهان نیز خطاب به رئیس دادگاه گفت: کاش مدیرانی که در جلسات از کیفیت نان استان‎های دیگر تعریف می‌کردند دنبال چاره‌جویی برای ارتقا کیفیت نان در استان بودند.

وی یکی از مهمترین دلایل پایین بودن کیفیت نان در استان کهگیلویه و بویراحمد را پایین بودن قیمت عنوان کرد و گفت: هر کیسه 40 کیلویی آرد 350 قرص نان تولید می‎کند که با قیمت کنونی حتی دستمزد کارگران را پاسخگو نیست.

این نانوایی‌دار یاسوجی می‎گوید: سال 88 مجموعه فرمانداری بویراحمد و شرکت غله خرید دستگاه استاندارد پخت نان را اجباری کرد و بیش از 90 درصد نانوایی‌داران این اقدام را انجام دادند و نان حجیم تولید شد ولی بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه مردم عشایر استان نان محلی نازک استفاده کرده‎‌اند ذائقه‌شان با نان حجیم سازگاری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه گندم، آرد، نانوا، دستگاه پخت نان و کارگر مهارت دیده در کیفیت نان تاثیرگذار هستند افزود: هر وقت بحث کیفیت نان مطرح می‎شود همه انتقادات متوجه نانوا است در حالیکه شاید اشکال از جای دیگری باشد.

این تجدید نظرخواه تاکید کرد: کیسه‌های 40 کیلویی آرد وقتی تحویل نانوا می‌شود 38 کیلوگرم است و بعد از یک روز به دلیل رطوبت 37 کیلوگرم می‌شود.

نان سوخته عامل بیماری سرطان

رئیس دادگاه خطاب به تجدیدنظرخواهان گفت: توپ بی‌کیفیتی نان را به قیمت پایین انداختن یعنی اینکه صنف نانواداران هنوز هم دنبال فرصت سوزی هستند تعزیرات حکومتی از دو سال قبل پیگیر ساماندهی نان بود و در این زمینه تفاهمنامه با شرکت غله استان فارس برای ورود گندم باکیفیت و اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی در زمینه نمونه گیری مرتب و گزارش بررسی‌ها داشتیم و متاسفانه نانواداران حتی حاضر نیستند 20 درصد بی‌کیفیتی نان را از خود بدانند.

زیرائی افزود: نانواداران یاسوجی مشعل پخت نان را مستقیم کرده‌اند که سبب سوختگی نان شده که برای سلامتی مضر بوده و یکی از مهمترین دلایل سرطان همین بی‌توجهی است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد خطاب به تجدیدنظرخواهان گفت: به نظر شما نمی‌توانستم با برخورد خشن سهمیه آرد شماها را قطع کنم و در اختیار بزرگترین مجتمع نان صنعتی جنوب کشور که در یاسوج فعالیت دارد، قرار دهم.

زیرائی افزود: نان بی‌کیفیت و نازک با سبوس کم و تغییر مشعل پخت نان سبب ابتلا به بیماری سرطان می‎شود.

داشتن دستگاه پخت نان استاندارد برای نانوایی‌ها اجباری است

مدیرکل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه داشتن دستگاه پخت نان استاندارد برای نانوایی‌ها اجباری است گفت: انتظار می‌رود یکی از تجدید نظر خواهان که اذعان کردند در سال 88، 90 درصد نانوایی‌ها نسبت به خرید دستگاه استاندارد اقدام کردند مستند لازم را ارائه کنند و اگر این دستگاه‎ها را مجدد غیر استاندارد کردند چرا و با اجازه کی این اقدام را انجام دادند.

متقیان با تاکید بر اینکه دستگاه پخت نان استاندار مشعل آن باید غیرمستقیم باشد اظهار داشت: یکی از دلایل بی کیفیتی نان در این استان استفاده از مشعل مستقیم است.

کیفیت گندم یاسوج مشکلی ندارد

فروزنده مدیرکل غله کهگیلویه و بویراحمد با رد ادعای برخی تجدیدنظرخواهان مبنی بر احتمال بی‌کیفیتی گندم گفت: چنین چیزی صحت ندارد زیرا امسال 15 هزار تن گندم استان به استان‎های تهران، اصفهان و البرز شادر شد.

ذائقه مردم کهگیلویه و بویراحمد کار دستشان داد

نماینده علوم پزشکی نیز در این جلسه گفت: ذائقه مردم کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مصرف نان نازک کار دستشان داده زیرا نان لواش به دلیل حرارت مستقیم می‎سوزد و سرطان‌زا است.

وی عنوان کرد: کارخانه آرد نمی‎تواند دخل و تصرفی داشته باشد زیرا گندم می‎گیرد و آرد تحویل می‎دهد و اندازه سبوس گیری نیز مشخص است و علوم پزشکی و اداره استاندار نیز نظارت دارند و در صورتی آردی مشکلی داشته باشد اجازه مصرف نمی‎دهیم.

تعیین قیمت نان ربطی به استان ندارد

نماینده فرمانداری شهرستان بویراحمد نیز در این جلسه با بیان اینکه تعیین قیمت نان ربطی به استان ندارد افزود: در بازدید‌ی که از خبازی‌های یاسوج داشتیم به غیر از مشکلات بهداشتی، آلات استفاده از مواد مخدر نیز کشف کردیم.

فرج‎زاده اظهار داشت: با تعطیلی این نانوایی‌ها مخالف هستیم چون معتقدیم این موضوع سبب بهبود کیفیت نان نمی‌‏شود و باید این مهم در قالب یک پروسه بررسی شود زیرا این پروژه به جایی نمی‎رسد.

به گزارش تسنیم، در پایان جلسه توسط منشی دادگاه رای دادگاه بدوی مبنی بر نقض تعطیلی 135 نانوایی در شهرستان بویراحمد قرائت  شد و هر کدام از نانوا داران مبلغ 5 میلیون ریال در حق صندوق دولت محکوم و مهلت داده شد طی مدت مشخصی نسبت به استقرار دستگاه پخت نان استاندارد اقدام کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
در انتخابات ریاست جمهوری به چه کسی رأی خواهید داد؟
محمدباقر قالیباف
سعید جلیلی
مصطفی پورمحمدی
مسعود پزشکیان
علیرضا زاکانی
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی