تاریخ انتشار:۰۲:۰۰ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
عصر دنا: دادگاه تجدید نظر تخلف ۱۳۵ نانوایی شهرستان بویراحمد به صورت علنی برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): دادگاه علنی 135 نانوایی متخلف شهرستان بویراحمد در شعبه دوم دادگاه تجدید نظر تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس شعبه رضا زیرائی و مستشاران سید حمزه لقمانی و هرمز پیراسته نسب تشکیل شد.

ابتدا رضا زیرائی رئیس شعبه دوم دادگاه تجدید نظر تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد با اعلام رسمیت یافتن جلسه گفت: این دادگاه به درخواست 135 نانوایی که در شعبه سوم بدوی حکم بر تعطیلی آنها داده شد، برگزار و امروز سعی می‌کنیم در این نشست خروجی فراتر از رأی داشته باشیم یعنی به نوعی سیاست‌ گذاری در زمینه روند فعالیت نانوایی‌ها باشد.

وی عنوان کرد: طی دوسال گذشته نشست‌های متعددی برای ارتقاء کیفیت نان در این استان برگزار شده که در مجموع خروجی مطلوبی نداشت و  برخی مواقع مسئولان حاضر در این نشست‌ها اذعان‌ می‌کردند که مجبور به تهیه نان از استان‌های مجاور از جمله فارس و اصفهان هستند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد مهمترین مشکل نانوایی‌های این استان را فقدان تکنولوژی و استاندارد دستگاه‎های پخت نان عنوان کرد و افزود: طبق بررسی‌های انجام شده 135 نانوایی شهرستان بویراحمد متخلف، شناسایی و پرونده تشکیل شد.

سازندگان دستگاه‎های غیراستاندارد پخت نان چگونه محاکمه نمی‌شوند

رئیس اتاق اصناف یاسوج نیز در این جلسه گفت: اول به عنوان یک مصرف کننده در این جایگاه صحبت می‌کنم زیرا از شهروندان جدا نیستیم ولی این جای سوال بوده که چرا سازندگان دستگاه‎های غیرمجاز پخت نان محاکمه نمی‌شوند و به راحتی محصول غیراستاندارد خود را به مرم عرضه می‌کنند.

نادر موسوی با طرح این سوال که چرا نباید برای واحد صنفی غیرمجاز اعمال قانون شود افزود: هر دستگاه پخت نان 40 میلیون تومان خریداری شده که با این شرایط باید اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی و تعزیرات حکومتی نیز در این زمینه جوابگو باشند.

پایین بودن قیمت دلیل بی‌کیفیتی نان یاسوج

یکی از تجدیدنظرخواهان نیز خطاب به رئیس دادگاه گفت: کاش مدیرانی که در جلسات از کیفیت نان استان‎های دیگر تعریف می‌کردند دنبال چاره‌جویی برای ارتقا کیفیت نان در استان بودند.

وی یکی از مهمترین دلایل پایین بودن کیفیت نان در استان کهگیلویه و بویراحمد را پایین بودن قیمت عنوان کرد و گفت: هر کیسه 40 کیلویی آرد 350 قرص نان تولید می‎کند که با قیمت کنونی حتی دستمزد کارگران را پاسخگو نیست.

این نانوایی‌دار یاسوجی می‎گوید: سال 88 مجموعه فرمانداری بویراحمد و شرکت غله خرید دستگاه استاندارد پخت نان را اجباری کرد و بیش از 90 درصد نانوایی‌داران این اقدام را انجام دادند و نان حجیم تولید شد ولی بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه مردم عشایر استان نان محلی نازک استفاده کرده‎‌اند ذائقه‌شان با نان حجیم سازگاری ندارد.

وی با تاکید بر اینکه گندم، آرد، نانوا، دستگاه پخت نان و کارگر مهارت دیده در کیفیت نان تاثیرگذار هستند افزود: هر وقت بحث کیفیت نان مطرح می‎شود همه انتقادات متوجه نانوا است در حالیکه شاید اشکال از جای دیگری باشد.

این تجدید نظرخواه تاکید کرد: کیسه‌های 40 کیلویی آرد وقتی تحویل نانوا می‌شود 38 کیلوگرم است و بعد از یک روز به دلیل رطوبت 37 کیلوگرم می‌شود.

نان سوخته عامل بیماری سرطان

رئیس دادگاه خطاب به تجدیدنظرخواهان گفت: توپ بی‌کیفیتی نان را به قیمت پایین انداختن یعنی اینکه صنف نانواداران هنوز هم دنبال فرصت سوزی هستند تعزیرات حکومتی از دو سال قبل پیگیر ساماندهی نان بود و در این زمینه تفاهمنامه با شرکت غله استان فارس برای ورود گندم باکیفیت و اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی در زمینه نمونه گیری مرتب و گزارش بررسی‌ها داشتیم و متاسفانه نانواداران حتی حاضر نیستند 20 درصد بی‌کیفیتی نان را از خود بدانند.

زیرائی افزود: نانواداران یاسوجی مشعل پخت نان را مستقیم کرده‌اند که سبب سوختگی نان شده که برای سلامتی مضر بوده و یکی از مهمترین دلایل سرطان همین بی‌توجهی است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد خطاب به تجدیدنظرخواهان گفت: به نظر شما نمی‌توانستم با برخورد خشن سهمیه آرد شماها را قطع کنم و در اختیار بزرگترین مجتمع نان صنعتی جنوب کشور که در یاسوج فعالیت دارد، قرار دهم.

زیرائی افزود: نان بی‌کیفیت و نازک با سبوس کم و تغییر مشعل پخت نان سبب ابتلا به بیماری سرطان می‎شود.

داشتن دستگاه پخت نان استاندارد برای نانوایی‌ها اجباری است

مدیرکل موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه داشتن دستگاه پخت نان استاندارد برای نانوایی‌ها اجباری است گفت: انتظار می‌رود یکی از تجدید نظر خواهان که اذعان کردند در سال 88، 90 درصد نانوایی‌ها نسبت به خرید دستگاه استاندارد اقدام کردند مستند لازم را ارائه کنند و اگر این دستگاه‎ها را مجدد غیر استاندارد کردند چرا و با اجازه کی این اقدام را انجام دادند.

متقیان با تاکید بر اینکه دستگاه پخت نان استاندار مشعل آن باید غیرمستقیم باشد اظهار داشت: یکی از دلایل بی کیفیتی نان در این استان استفاده از مشعل مستقیم است.

کیفیت گندم یاسوج مشکلی ندارد

فروزنده مدیرکل غله کهگیلویه و بویراحمد با رد ادعای برخی تجدیدنظرخواهان مبنی بر احتمال بی‌کیفیتی گندم گفت: چنین چیزی صحت ندارد زیرا امسال 15 هزار تن گندم استان به استان‎های تهران، اصفهان و البرز شادر شد.

ذائقه مردم کهگیلویه و بویراحمد کار دستشان داد

نماینده علوم پزشکی نیز در این جلسه گفت: ذائقه مردم کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مصرف نان نازک کار دستشان داده زیرا نان لواش به دلیل حرارت مستقیم می‎سوزد و سرطان‌زا است.

وی عنوان کرد: کارخانه آرد نمی‎تواند دخل و تصرفی داشته باشد زیرا گندم می‎گیرد و آرد تحویل می‎دهد و اندازه سبوس گیری نیز مشخص است و علوم پزشکی و اداره استاندار نیز نظارت دارند و در صورتی آردی مشکلی داشته باشد اجازه مصرف نمی‎دهیم.

تعیین قیمت نان ربطی به استان ندارد

نماینده فرمانداری شهرستان بویراحمد نیز در این جلسه با بیان اینکه تعیین قیمت نان ربطی به استان ندارد افزود: در بازدید‌ی که از خبازی‌های یاسوج داشتیم به غیر از مشکلات بهداشتی، آلات استفاده از مواد مخدر نیز کشف کردیم.

فرج‎زاده اظهار داشت: با تعطیلی این نانوایی‌ها مخالف هستیم چون معتقدیم این موضوع سبب بهبود کیفیت نان نمی‌‏شود و باید این مهم در قالب یک پروسه بررسی شود زیرا این پروژه به جایی نمی‎رسد.

به گزارش تسنیم، در پایان جلسه توسط منشی دادگاه رای دادگاه بدوی مبنی بر نقض تعطیلی 135 نانوایی در شهرستان بویراحمد قرائت  شد و هر کدام از نانوا داران مبلغ 5 میلیون ریال در حق صندوق دولت محکوم و مهلت داده شد طی مدت مشخصی نسبت به استقرار دستگاه پخت نان استاندارد اقدام کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار