کد خبر: ۲۳۳۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار:۱۹:۴۲ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
عصر دنا: رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با ابراز تأسف از وضعیت بناهای تاریخی مجموعه بزرگ بافت تاریخی دهدشت گفت: حیف است این مجموعه حقش نیست در این وضعیت باشد!
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصردنا،ویژه برنامه «چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری و بررسی جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایر امروز به همت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد و با همکاری میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در بافت تاریخی دهدشت برگزار شد.

در این آیین که با شاهنامه‌خوانی همراه بود، علی سینا برقک به بررسی ارزش‌های فرهنگ عشایری پرداخت،عکاسی مردم‌نگاری در عشایر از زاویه لنز دوربین اسحاق آقایی به نمایش گذاشته شد و مهدی پورانصاری،احمد پهلوانی و صیاد خردمند مردم‌شناسی در عشایر را شرح دادند.

شریف اسلامی در این مراسم با بیان اینکه هویت فرهنگ عشایری امروزه رو به نابودی است،بیان کرد:هدف از اجرای این برنامه تکیه بر سبک زندگی عشایر نیست ما دنبال زندگی عشایری و ترک شهر نیستیم بلکه برآنیم تا فرهنگی که از گذشته دور مانده و در خود ارزشهایی دارد به نیکی یاد کنیم.

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از فرهنگ عشایر را در دوره گذار داریم از دست می دهیم باید احیا شوند.

وی با بیان اینکه میراث کهن عشایر باید حفظ شود،رابطه عشایر با دوره پهلوی را یادآور شد و افزود: دوران پهلوی دوران سیاه عشایر بود همزمان با کشف نفت در جنوب تعارضات گسترده رخ داد در عین حال بیگانه ستیزی خصلت بارز عشایر بوده و در دوره های مختلف از مرزها دفاع کردند.

اسلامی با اشاره به وضعیت بافت تاریخی دهدشت و غفت از ظرفیت‌های موجود در این بافت گفت:مظلومیت دهدشت را از بافت می توان دید.

وی ادامه داد:باید افسوس خورد این میراث بزرگ حقش این نیست که در این وضع باشد روزگاری در اینجا 900حجره مغازه داشت اقتصاد رونق داشت چرا این هویت در طول تاریخ گم شد و در یک دوره ای قطع شده است؟

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با ابراز تأسف از بی‌توجهی نسبت به حفاظت از بافت تاریخی گفت: نخبگان دنبال راهکار نجات باشند حیف است مورد غفلت واقع شده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بهاره
|
Poland
|
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
موحد کجاست بره درستش کنه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
کهگیلویه بی شفاخو
وقتی ظلم در شهر و دیار داد و بیداد می کند، عاقبت این بهتر نمی شود
انتخابات نمایان ظلم ظلم در شهرستان بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
اخ سی میراث فرهنگی و گردشگری
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین