کد خبر: ۲۸۰۷۳
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار:۱۱:۰۰ - ۲۷ آبان ۱۴۰۳
عصر دنا بررسی می کند؛
عصر دنا: بر اساس برخی اخبار غیررسمی، تصمیم به کنار گذاشتن پروژه راه‌آهن یاسوج-اقلید و جایگزینی آن با پروژه راه‌آهن شیراز-گچساران تحت فشار و پیگیری‌های غلامرضا تاجگردون، نماینده پرنفوذ گچساران در مجلس، اتخاذ شده است. تاجگردون که به‌عنوان یکی از نمایندگان برجسته مجلس شناخته می‌شود، همواره به‌عنوان فردی صاحب نفوذ در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مطرح بوده است. در این مورد خاص، به نظر می‌رسد که لابی‌گری وی در سطوح مختلف، به نفع پروژه شیراز-گچساران و به ضرر پروژه حیاتی یاسوج-اقلید به نتیجه رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، شهری با بیش از 200 هزار نفر جمعیت به همراه حومه، سال‌هاست که به‌عنوان قلب تپنده استان، در انتظار تحولاتی زیرساختی برای خروج از انزوای تاریخی خود است. با این حال، خبر کنار گذاشتن پروژه راه‌آهن یاسوج-اقلید به نفع پروژه راه‌آهن شیراز-گچساران، اگر صحت داشته باشد، ضربه‌ای سنگین به جایگاه این شهر و امیدهای مردم آن است. چنین تصمیمی، نمادی آشکار از بی‌توجهی به اهمیت یاسوج به‌عنوان مرکز استان و حقوق شهروندان آن است که در انتظار توسعه شایسته‌ای هستند.

یاسوج نه‌تنها مرکز اداری و سیاسی استان، بلکه نقطه‌ای استراتژیک در جغرافیای جنوب غرب ایران محسوب می‌شود. این شهر، با ترکیبی از ظرفیت‌های طبیعی، گردشگری، و منابع انسانی، پتانسیل تبدیل‌شدن به یکی از مراکز مهم اقتصادی و فرهنگی منطقه را دارد. اما عدم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه ریلی، این فرصت‌ها را عملاً به چالش کشیده است. پروژه راه‌آهن یاسوج-اقلید، که هدف آن اتصال این شهر به شبکه ملی ریلی بود، می‌توانست تغییری بنیادین در وضعیت اقتصادی، اجتماعی، و حتی فرهنگی مرکز استان ایجاد کند.

مرکزیت یاسوج به معنای تمرکز خدمات و تعاملات در این شهر است. جمعیت قابل‌توجه آن، که نه‌تنها ساکنان شهر بلکه روستاها و شهرک‌های اطراف را نیز شامل می‌شود، به زیرساخت‌هایی نیاز دارند که پاسخگوی نیازهای روزافزون آنها باشد. راه‌آهن، به‌عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای توسعه، می‌توانست هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش داده، سرعت دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی را افزایش دهد و همچنین فرصت‌های شغلی جدیدی را در حوزه‌های مختلف ایجاد کند.

این در حالی است که جایگزینی این پروژه با راه‌آهن شیراز-گچساران، اگرچه ممکن است برای بخشی از استان مفید باشد، اما به‌هیچ‌وجه اهمیت راه‌آهن یاسوج-اقلید را برای یک مرکز استانی نمی‌تواند جبران کند. گچساران به‌عنوان یکی از شهرهای نفت‌خیز و برخوردار از زیرساخت‌های بهتر، نیازی به چنین اولویتی ندارد، در حالی که یاسوج همچنان از ابتدایی‌ترین امکانات ریلی محروم است.

چنین تصمیماتی به‌وضوح بی‌توجهی به جمعیت و اهمیت شهرهای مرکز استان‌ها را نشان می‌دهد. در همه کشورهای توسعه‌یافته، تمرکز بر تقویت مراکز استان‌ها به‌عنوان گره‌های اصلی شبکه توسعه‌ای، یک اصل مسلم است. اما در ایران، به‌ویژه در استان‌های کمتر برخوردار، تصمیم‌گیری‌هایی که مبتنی بر نفوذ سیاسی و ملاحظات غیرکارشناسی است، این الگو را به‌شدت مخدوش کرده است.

اگر یاسوج، با جمعیتی بیش از 200 هزار نفر و جایگاه ویژه خود به‌عنوان مرکز استان، شایستگی برخورداری از یک شبکه ریلی را نداشته باشد، چه امیدی می‌توان برای دیگر نقاط این استان داشت؟ آیا صدای 200 هزار نفر و نیازهای آنها در برابر فشارهای سیاسی و منافع محدود به حاشیه رانده شده است؟

بر اساس برخی اخبار غیررسمی، تصمیم به کنار گذاشتن پروژه راه‌آهن یاسوج-اقلید و جایگزینی آن با پروژه راه‌آهن شیراز-گچساران تحت فشار و پیگیری‌های غلامرضا تاجگردون، نماینده پرنفوذ گچساران در مجلس، اتخاذ شده است. تاجگردون که به‌عنوان یکی از نمایندگان برجسته مجلس شناخته می‌شود، همواره به‌عنوان فردی صاحب نفوذ در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مطرح بوده است. در این مورد خاص، به نظر می‌رسد که لابی‌گری وی در سطوح مختلف، به نفع پروژه شیراز-گچساران و به ضرر پروژه حیاتی یاسوج-اقلید به نتیجه رسیده است.

اگرچه هیچ‌گونه تأیید رسمی از سوی دولت یا مسئولین استان‌ها در این زمینه منتشر نشده است، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که نماینده گچساران با بهره‌برداری از نفوذ خود در مجلس و سایر نهادهای دولتی، موفق به تغییر اولویت‌ها و هدایت منابع به سمت پروژه‌ای دیگر شده است. این اقدام، که به نظر می‌رسد بیشتر با اهداف سیاسی و انتخاباتی همراه باشد، موجب شده تا یاسوج، به‌عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، از دسترسی به زیرساخت حیاتی راه‌آهن محروم بماند و به‌جای آن، پروژه‌ای که به‌طور عمده منافع یک منطقه خاص را تامین می‌کند، در اولویت قرار گیرد.

دولت و تصمیم‌گیرندگان باید به مردم یاسوج و کهگیلویه و بویراحمد توضیح دهند که چرا مرکزی‌ترین شهر این استان، که شایستگی ذاتی برای نقش‌آفرینی در توسعه منطقه دارد، از چنین امکانات زیرساختی محروم می‌ماند. این بی‌توجهی به مرکزیت یاسوج و نقش آن در زندگی روزمره صدها هزار نفر از شهروندان استان، نه‌تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز تبعاتی سنگین خواهد داشت.

مرکز استان بودن یاسوج، تنها یک عنوان اداری نیست. این شهر، نماینده همه استان است و هرگونه بی‌توجهی به زیرساخت‌های آن، به معنای نادیده‌گرفتن تمامی مردمی است که در این استان زندگی می‌کنند و به این شهر وابسته‌اند. توسعه راه‌آهن یاسوج-اقلید نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی است که دولت باید به آن پایبند باشد، اگر به عدالت و توسعه متوازن اعتقاد دارد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۳۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
تاجگردون یک ناسیونالیست به تمام معناست که بویراحمد و کهگیلویه رو به نابودی کشونده
گچساران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
اول اینکه راه آهن شیراز به خوزستان پروزه ملی است و ربطی به خط آهن اقلید به یاسوج ندارد. دوتا مسیر جدا ودوپروژ ه مجزاست که هردو در دست مطالعه واجراست.
دوما خط اهن شیراز به خوزستان شاید به کهگیلویه هم برسه ولی اقلید به یاسوج هرکز.
عصردنا لطفا مغرضانه مطلب نزنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
اینکه نگارنده تشخیص داده گچساران به راه آهن نیازی ندارد جای تعجب دارد چون ایشان در جایگاهی نیست که بتواند چنین اظهار نظری داشته باشد
یاسوج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
کر خوب را باید ستود. دمش گرم. په نماینده‌های یاسوج ودرد چی میخورند. حیف نون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
تاجگردون مرد عمل است شخصیتی هست که در قلب مردم جا داردد برای انتخاب شدن عملکرد مهم است نه پول پاشی و رای خریدن .دستش درد نکنه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
واقعا تا کی میخواهید با نگاه منطقه ای وسیاست تفرقه بیانداز حکومت کن مردم را به جان هم بیاندازید
امیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
وقتی نماینده بویراحمد ضعیف باشد و توانایی پیگیری نداشته باشد همین می شود هر مسئولی از تهران آمد اول می رود گچساران حالا راه آهن هم از بویراحمد مرکز استان حذف شده و گچساران میدان دار است در اصل بویراحمد نماینده ندارد و گر نه استاندار انتخاب می کرد
آذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
واقعاً تاجگردون نفهمه
جمشیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
متاسفانه نماینده کهگیلویه بزرگ و نماینده یاسوج در مقابل تاجگردون خیلی ضعیف هستند و کسی توجهی به حرف آنها ندارد و تاجگردون هر طوری دلش خواست می تازد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
سالها پیش یه اشتباهی کردن سر کوه رو کردن پایتخت هر چی بودجه بیاد برای جاده کشی و پل سازی این شهر کم بود در ضمن اصول راه هم اینه که نزدیکترین مسیر و کم هزینه ترین باشه والا این همه سال مردم گچساران از نفت فقط دودشو استشمام میکنن و معلوم نبود این بودجه کجا میرفت همین حسادتا و طایفه گرایی باعث شده شده عقب مونده ترین استان باشیم
دنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
مردم بویراحمد همیشه از تاجگردون حمایت کردن که همین عامل باعث نابودی این شهر دیار شد اقای تاجگردون درمورد دنا همه چیزرا مشخص کرد با مصاحبه ای که کردن مشخص شد به سود اصفهان ونمایندگان این استان مصاحبه کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
بویراحمد بی صاحب....
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
اخ و بخت عسکر......
تاجگردون چونه خشه ایزنه،یعنی کار خوبه خشه ایکنه سی آبادی حوزه انتخابیش هر کاری ایکنه، په مه یاسوج خوش نماینده نیاره که یو هم هم پیگیری کنه
بویراحمد ذلیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
دوستان خاطرتون هست تاجگردون بشدت پیگیر تغییر نام استان بود؟ همه تلاشش رو کرد که بعد از اعتبارات نام استان کهگیلویه وبویراحمد رو هم حذف کن
بویراحمد بی صحاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
یه پیشنهاد محترمانه برای آقای بهرامی،چرا بجای استفاده از توان بالای بچه های بویراحمد غش کردید تو بغل تاجگردون ، برادر از توان بچه های
بویراحمد استفاده کن نیازی به تاجگردون نداری،متاسفانه عملا شدی جاده صاف کن تاجگردون
شیره غریب بیراحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
از آیت الله ملک حسینی استدعامندیم همچون مرحوم پدر بزرگوارشون که همیشه ستون بویراحمد بود
حالا که حرفتون روی تاجگردون نافذ هست صراحتا از ایشان بخواهید جلوی این ظلم در حق مرکز استانی که محل سکونت چهل درصد مردم همه نقاط استان هست رو بگیره
تنها تنها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
کردم بویراحمد عاشق تاجگردون هستن اون از دنا که نابودش کرد این از راه آهن اقلید یاسوج ، حقمون بیشتر از این
طفیلی تاج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
متاسفانه آقای بهرامی در تهران با تاجگردون یه تیم شدن برای ضربه زدن به بچه های بویراحمدی بنده خدا بهرامی از ظرفیت بچه های بویراحمد برای حل مشکلات استان استفاده کن لازم نیست خودتون رو به دم این و اون ببندید
یاسوج نحیف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
ای کاش یه روزی مردم استان خصوصا جوانان وقت کنن بودجه کل استان در دولت تدبیر رو آنالیز کنن تا ببینن چه ظلم هایی به بویراحمد و کهگیلویه روا نشده ،آقا حتی برای مرکز استان و مشکلاتش و موضوعاتش و بنبستهاش یک قدم برنداشته،تاجگردون هرچقدر که برای حوزه خودش عالی عمل کرده به بویراحمد و کهگیلویه ظلم تاریخی کرده بودجه هشت سال حسن روحانی سند جنایت در حق یاسوج و دهدشت هست
یاسیچ مفلوک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
خوشبحال بهرامی هرکی رو خواب میبره بهرامی رو آب،بنده خدا ،اینجوری که غش کردی تو بغل تاجگردون چیزی از بویراحمد باقی نمیمون،مگه یاسوج مرکز استان نیست،مگه همه نخبه های گچساران و دهدشت یاسوج زندگی نمیکنن،مگه یاسوج سهمی از استان نداره تو رو خدا فشار بیارید به تاجگردون،
آیت الله سید کرامت ستون بویراحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
آیت الله سید نصیر حسینی بداد بویراحمد حوزه مرکز استان برسید
خدا رحمت کن آیت الله سید کرامت ملک حسینی تازنده بودن کسی حتی بذهنش
هم نمیومد از این کارها کن
دنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
تاج روی دنا معامله کرد رفت با نماینده های اصفهان
یاسوج بی کس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
بنازم تاجگردون تا نوم خالی بویراحمد رو حذف نکن ول نمیکن
بابا یاسوج شهر محل سکونت 51درصد مردم استان هست، همه توش هستن، چرا آقای تاجگردون بجای تقویت مرکز استانش دنبال له و لورده کردن مرکز استان هست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
حالا هی بگید چرا روشنفکر از تاجگردون حمایت نکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
جادهای ما راه ندارند.احتمالا راه آهنی که می خواهدبه گچساران برود برای همین جاده هاست که راه داشته باشند
بویراحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
بابا نماینده بویراحمد ول معطله اصلا اقراره مردم بویراحمد همین است این بزرگوار هیچ صلاحیتی از خودش ندارد می‌ترسیم مرکز استان هم جا به جاشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۷
این متن. ا کی نوشته هدفش فقط پراکنده کردن رای اصلاح‌طلبان هست مردم فریب نخو ید می خوان تف قه بندازن
قطار اقلید یاسیچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
دنا، راه آهن، بودجه و تلاش برای تغییر نام استان و حذف نام بویراحمد منهای تلاش برای زدن وپست و ابلاغ نگرفتن فرزندان بویراحمد
تلاشهای دکتر تاجگردون برای تسویه حساب با بویراحمد
قطار اقلید یاسیچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
دنا، راه آهن، بودجه و تلاش برای تغییر نام استان و حذف نام بویراحمد منهای تلاش برای زدن وپست و ابلاغ نگرفتن فرزندان بویراحمد
تلاشهای دکتر تاجگردون برای تسویه حساب با بویراحمد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۸
پدرش بیامرزه اگر همین ی کارو برا استان کرد... پ کهگلویه و بویراحمد چنه؟!؟!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین