تاریخ انتشار:۱۱:۵۳ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
عصر دنا: عصر دنا، بهره برداری از میدان گازی مختار با ذخیره بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی یکی از گام های مهم عملی دولت سیزدهم است که بیش از چند دهه این سرمایه عظیم دست نخورده باقی مانده بود اما اکنون حفر نخستین چاه آن آغاز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصر دنا، مخزن گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۱۰کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است که چندین دهه در هاله ای از فراموشی به سر می برد.

میدان گازی یا میدان گاز طبیعی ( Natural gas field ) به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که طی میلیون‌ها سال در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید و این میادین اغلب در کنار میادین نفتی یافت می شوند.

استارت بهره برداری از میدان گازی مختار

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: میدان گازی مختار کار بزرگی است که در این دولت آغاز شده است و شروع گفت و گوهای آن در دولت سیزدهم بوده است.

سید علی احمدزاده افزود: در دیدار با وزیر نفت درخواست بهره برداری از گاز مختار داده شد. اعلام کردیم که این میدان می تواند ناترازی گاز در کشور را رفع کند و فورا پذیرفتند و دستور دادند.

وی تاکید کرد: هم اینک پیمانکار آن انتخاب شده است و چاه اول آن برای حفر و بهره برداری آماده شده است.این میدان صنایع دیگری را به دنبال دارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: اکنون به دنبال نفت شورم و منطقه شبلیز هستیم. هفت حلقه چاه در این منطقه است تا بهره برداری شود.

احمدزاده عنوان کرد: استعداد منطقه از نظر مخازن کاملا شناسایی نشده است. باید مطالعات کامل بشود حتی تا لردگان چهارمحال و بختیاری این منطقه نفتی ادامه دارد. و یک منطقه عظیم نفتی است.

وی ادامه داد: وزارت نفت در حال متقاعد شدن است که مطالعات این منطقه را کامل کند. بنابراین سه شهرستان مارگون، بویراحمد و دنا جزو شهرستان های دارای نفت و گاز می شوند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سفر دور دوم دولت به استان مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه گذاری اختصاص یافته است که این مبلغ شامل سرمایه گذاری های بزرگ نمی شود. کسانی که متقاضی ایجاد اشتغال به صورت خانگی و یا واحدهای کوچک تولیدی و صنعتی هستند می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند و زمینه اشتغال افراد بیکار و جویای کار را فراهم کنند.

احمدزاده بیان کرد: گاز مختار، پتروپالایشگاه گچساران و پتروشیمی چرام از جمله طرح های بزرگ حوزه اقتصادی استان هستند که می توانند اشتغالزایی خوبی برای استان فراهم کنند اما شامل ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور نمی شوند و دولت جداگانه برای این صنایع بزرگ برنامه دارد.

ذخیره‌سازی گاز و جبران ناترازی گاز کشور

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، با بیان اینکه ذخیره‌سازی گاز و جبران ناترازی گاز کشور در برنامه‌های ویژه وزیر و شرکت ملی نفت ایران قرار دارد.

مهدی حیدری افزود: پیش بینی می شود میدان گازی مختار بویراحمد تا ۱۰ سال به شبکه سراسری کشور گاز می هد.

وی اظهار کرد: پروژه مختار یکی از پروژه‌های مهم و اساسی است که با تمرکز ویژه و با محوریت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در حال انجام است.

وی ابراز کرد: در کنار این پروژه که انجام می شود بدون شک نه تنها منفعت های ملی اش مثل تولید گاز به عنوان یک محصول استراتژیک دارد بلکه رونق اقتصادی برای شهر و استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت.از پیمانکار های استانی که مشغول کار خواهند شد، زیر پیمانکار ها و پیمانکارانی ریزی که در کنار این پروژه خواهند بود.

حیدری عنوان کرد: اشتغالی که برای پرسنل و جوانان این استان ایجاد خواهد شد.به مرور چشم انداز خوب و روشنی را برای نفتی و یا گازی شدن یاسوج هم می بینیم.

وی تاکید کرد: ماحصل آن رونق هم برای اشتغال و آبادانی و مسئولیت های اجتماعی و محیط پیرامون خودمان هم دغدغه داریم و معتقدیم صنعت هر جا می رود باید ضمن اینکه به رونق تولید نفت و گاز کمک می کند به آبادانی و رونق اقتصادی و محیط پیرامون خودش توجه داشته باشد.

 

به گزارش عصر دنا، نرخ بیکاری در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۱.۲ بود که به زیر هفت درصد کاهش یافت و با اقداماتی که در دست داریم و طرح های اشتغالزایی که احداث خواهیم کرد نرخ بیکاری استان کمتر خواهد شد.

راه اندازی میدان گازی مختار از مطالبات و خواسته‌های به حق مردم منطقه از مجموعه وزارت نفت بوده است.

میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

طبق اعلام معاون وزیر نفت، بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در ۲ مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین