تاریخ انتشار:۱۳:۲۴ - ۲۴ دی ۱۴۰۲
عصر دنا: بروز آسیب‌های اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد در سایه ضعف عملکرد مسئولین به جایی رسیده است که حالا مرگ ارادی و بی‌میلی نسبت به زندگی به سن کودک هم رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصر دنا؛ طیبه‌سادات سعادتی‌نیک؛در سال‌های اخیر آمار خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد رو به افزایش بوده و این معضل اجتماعی به عنوان یک کلیدواژه در استان تبدیل شده بود؛ این روزها اما سن خودکشی به کودکان رسیده و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی میل به زندگی را از دست داده و به مرگ ارادی دست می‌زنند.

این پدیده علل و عوامل پیچیده‌‌ای دارد اما قهرمان سازی از متوفیانی که قتل نفس کرده‌اند و شکست قبح خودکشی را می‌توان یکی از عوامل بروز این معضل اجتماعی دانست. نوجوان و جوانی که در چنین مراسماتی شرکت دارد و مجالس ترحیم آنچنانی همراه با نوازندگی می‌بینند ترغیب به انتخاب چنین سرنوشتی می‌شوند تا نام آنها در رسانه‌ها و یاد آنها در اذهان باقی بماند.

نوشته‌ای که از «یسنا»یکی از قربانیان در فضای مجازی منتشر شد این کودک هر چند کوتاه اما دلایل نهفته در مرگ ارادی‌اش را شرح می‌دهد؛ این دختر دانش آموز از زندگی سیر شده ،از کانون گرم خانواده محروم بوده و با زن عموی خود انس داشته است،تکلیف گوشی به یادگار مانده از خود را به خواهر کوچکترش سپرد.

و حالا خبر یک مورد دیگر از خودکشی آن هم در بین دانش آموزانی که کمتر از 12 بهار از زندگی را تجربه کرده‌اند شوک بر مردم وارد کرد.بر اساس مطالب منتشره در شبکه‌های اجتماعی این بار یک پسر کلاس پنجم خود را بر دار زده و به زندگی‌اش پایان داده است.

افسردگی، فقر معیشتی، فقر فرهنگی، بی‌هویتی، حس نابرابری و شبکه‌های اجتماعی که محتوای مسموم زیادی برای سلامت ذهنی نوجوانان و جوانان ارسال می‌کند راه خودکشی را به روی این قشر باز می‌کند.
در این میان ضعف عملکرد نهادهای فرهنگی در مقابله با آسیب‌ها مزید بر علت شده است؛ وقتی برنامه مفرح برای قشر دانش آموز ندارند .

مسئولینی که چشم و گوش خود را به روی مشکلات مردم و خواسته‌های قشر جوان و نوجوان بسته‌اند پاسخگو باشند چند مجموعه تفریحی رفاهی در استان راه‌اندازی کرده‌اید که مکانی برای تخلیه هیجانات این قشر باشد؟
چند باشگاه تیراندازی دارید که جوانان این دیار به جای بکارگیری استعداد در چنین باشگاهی هیجان خود را در جشن‌های عروسی و عزاداری بکار نگیرند.

این وضعیت نتیجه عملکرد ضعیف و انفعال مسئولینی است که در حضور مقامات کشوری به ارائه آمار دروغ از وضعیت استان می‌پردازند.

همین چند روز پیش بود که یک مسئول استانی در نشست با مسئول سیاسی و اجتماعی حوزه‌های علمیه کشور گفته بود استان ما مردم پای کارند و در انتخابات حضور حداکثری دارند، نگران درصد مشارکت در این استان نباشید! اما سوال اینجاست آیا به خاطر جنب و جوش مردم برای مشارکت در انتخابات باید مشکلات را فراموش کرد؟

هر روز خبر خودکشی و مرگ با تیراندازی و چندین و چند آسیب دیگری که در سکوت خبری رخ می‌دهد و شما مسئولان صرفا به دورهمی و نشست‌ها برای بایگانی شدن صورتجلسه و آمار بسنده می‌کنید.

در هر جمله‌ای از بیانات خود به جنگ نرم دشمن اشاره می‌کنید و هزینه‌کرد دشمن برای تهاجم فرهنگی را یادآور می‌شوید، چرا شما آرایش دفاعی در برابر تهاجم دشمن ندارید؟ اگر بودجه ندارید شفاف اعلام کنید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی پول نداریم و اگر دارید دلیل تعلل در مقابله با معضلات چیست؟ آیا با حرف‌های تکراری قضیه حل می‌شود؟

آقایان مسئول! به خود بیایید و با آسیب‌شناسی تخصصی برای کنترل این وضعیت فکری کنید؛
بر ضعف‌ها سرپوش نگذارید.

انتهای خبر/

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین