تاریخ انتشار:۱۳:۴۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
افشاگری های رئیس اتاق اصناف کهگیلویه وبویراحمد؛
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
ضرر مالی بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان بازاریان استان در بحران کرونا/ زورمان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نمی‌رسد/ قرار بود امروز اتاق اصناف را تعطیل و کلید را تحویل استاندار بدهم/ حمایت‌های بانکی و تعویق بدهی‌های بانکی در ایام کرونا، فقط شعار دولتی بود/ بانک‌ها بیشترین فشار در بحران کرونا به مردم وارد کردند
به گزارش خبرنگار «عصر دنا» علی ارشدی اردکانی رئیس اتاق اصناف کهگیلویه وبویراحمد در اولین نشست خبری روئسای اتاق اصناف استان در سال جدید گفت: ۱۷۸۰ میلیارد تومان به دلیل بحران کرونا صنف‌های استان ضرر مالی کردند، این اطلاعات را خود اصناف به امور اصناف اعلام کردند و تمامی اطلاعات ضرر و زیان را برای تمامی ادارات مربوطه ارسال کردیم، ولی جوابی دریافت نکردیم و شعار‌های دولتی در حد بخشودگی‌های دولتی به هیچ وجه عملیاتی نشد.

ارشدی اردکانی افزود: اتاق اصناف ۲۶۰۰ میلیون تومان بدهکاری در سال ۹۶ با یکسری عوارضات داشتیم، ولی با رایزنی‌هایی به یک میلیارد و پانصد تومان رسید. سه دوره شهرداری حساب‌های ما را مسدود کرده و به نهاد‌های مختلف نامه نوشتیم، قرار بود امروز اتاق اصناف را تعطیل و کلید را تحویل استاندار بدهم، وضعیت مالی روئسای اتحادیه اصناف بسیار وخیم است و روئسا زیر یک میلیون تومان در ماه حقوق میگیرند.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار «عصر دنا» اظهار داشت: ما اطلاعات دقیقی از تعداد بیکاران ناشی از کرونا در استان نداریم، ولی سعی میکنیم این اطلاعات را جمع آوری و در اختیار رسانه‌ها و مسئولان ذیربط قرار دهیم.

رئیس اتاق اصناف کهگیلویه وبویراحمد در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار «عصر دنا» که چرا اینقدر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان زیاد شده است و کسب و کار‌های کوچک را به خطر انداخته است، پاسخ داد: در کوچه‌های ۶ متری و هشت متری مغازه‌هایی می‌بینید که در کشور وجود ندارد. براساس یکسری معیار‌هایی مغاز‌ها دایر میشه، ولی در استان ما اینجوری نیست. فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همه جای دنیا وجود دارد، ولی این فروشگاه‌های بزرگ استان را که رصد کنید، بجز تخلف چیزی نمیبینید. راه اندازی فروشگاه‌های بزرگ بجز رانت و تخلف هیچ چیزی نیست و متاسفانه از طرف دولت و نهاد‌هایی حمایت میشوند.

ارشدی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار «عصر دنا» در مورد قیمت سکه در بازار استان گفت: از نحوه قیمت گذاری و خرید سکه اطلاعات ندارم، ولی الان تماس میگیرم و در تماس با مسئول یکی از صنوف طلافروشان مسئول اتاق اصناف اضافه کرد: قیمت خرید بین ۴۰ تا ۵۰ تومان کمتر از قیمت اصلی درج در تابلو است و کم کردن قیمت خرید بیشتر از آن در هنگام خرید از مشتری جایز نیست، ربع سکه را حدود ۷۰ تومن کم میکنند. چنانچه بیشتر از این مقدار کسر نمایند، مردم نباید بفروشند.

رئیس اتاق اصناف کهگیلویه وبویراحمد گفت: در قانون نظام صنفی درصد تخفیف مشخص شده است و این درصد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بصورت سیستماتیک نهایتا برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای سودآور و از جیب مصرف کننده پرداخت می‌شود. اشکال از سازمان حمایت است که قیمت‌ها را درج نمیکند و این قیمت‌های درج شده در فروشگاه‌ها بروزرسانی نمیشود، فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید حداقل ۲۰۰ متر مربع فضای تجاری داشته باشد.

وی افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ما مجوز نمیگیرن و متاسفانه زورشون میرسه و نمیتوانیم کاری بکنیم و هیچ سودی از لحاظ شغلی و درآمدی برای استان ندارند، متاسفانه حریم و حدود مغازه‌ها را ۱۰ سالی هست برداشتند و مقدار متراژ را رعایت نمیکنند و استان ما بیشتر ضرر را کرده است.

ارشدی در خصوص رسته صنفی طلا فروشان در استان بیان داشت: رسته صنفی طلا فروشان اگر به حد مشخصی برسند میتوانند اتحادیه تشکیل دهند و طبق قوانین عزیزانی که در رسته‌های صنفی طلافروشان هستند می‌توانند تشکیل اتحادیه دهند. بعضی مواقع انتخابات داخلی برگزار میشود. در یک ادواری انتخابات برگزار میشد و نفر اول ۵۰ رای میاورد و نفر ۵ ام ۵ رای. یهویی نفر ۵ ام ریاست اتحادیه را برعهده میگرفت.

وی افزود: روئسای اتحادیه می‌توانند از بین خودشان رییس اتاق اصناف را انتخاب کنند. چهار رسته صنفی نانوایان، گوشت مرغ و ماهی، خواربار فروشان و میوه فروشان با رعایت دستور العمل ستاد مبارزه با کرونای استان در بحران کرونا فعال و به مردم خدمات ارائه کردند. هشت هزار رسته صنفی ما در بحران کرونا بازگشایی نشدند.

ارشدی اردکانی نیز از کلیپ پخش شده در صداوسیمای استان از اتاق اصناف توصیح داد: واقعیت کلیپ به شکلی که از شبکه استان پخش شده، نبود. متاسفانه فردی که جواب تلفن نمیداد در اتاق بغلی و مشغول کار بود که جواب نمیداد، ولی صداوسیما به شکل دیگری این حرکت را منتشر نمود.
 
هرمز پور عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف استان در ادامه این نشست ضمن انتقاد از مسئولین بانکی استان افزود: تمامی حمایت‌ها در حمایت از اصناف و بازاریان در مورد پرداخت اقساط بیشتر در حد شعار بود، بانک‌ها بیشترین فشار در ایام کرونایی را به مردم وارد کردند.

نماینده استان در اتاق اصناف کشوری ادامه داد: بیشترین زحمات بر دوش بازرسان ما می‌باشد که واقعا خدمات مناسبی در ازای زحماتشون دریافت نمیکنند، در دو سال فقط ۳۰ ساعت اضافه کاری به بازرسان ما داده شد، بازاریان میتوانند از بیمه سامان با تخفیف استفاده کنند.

اسماعیل رحمان نیا رئیس صنف نانوایی‌های استان اظهار داشت: سه سال است قیما نان افزایش پیدا نکرده است. قیمت نان ۸۰ درصد ارزان‌تر از میانگین کشوری است با اضافه وزن بیشتر و قیمت کمتر. در زمان کرونا بیشترین خدمات را به مردم کردیم و هیچ کمکی به نانوایان نکردند. ۱۰ بار جلوی استانداری تجمع کردیم، ولی هیچ کمکی استانداری به ما نکردند و هیچ کاری نکردند.

حاج نعمت الله نیکزاد رئیس اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل استان گفت: در بحران کرونا اصناف ما کاملا تعطیل بوده است، شود نمایندگی‌های ایساکو ۷ درصد است و با سود ۷ درصد کالا‌ها را تامین میکنند. متاسفانه افزایش قیمت خودرو و قیمت دلار تاثیر زیادی بر روی قطعات یدکی داشته و باعث شده قطعات یدکی بشدت افزایش پیدا کند. سود قطعات یدکی ۱۵ درصد می‌باشد که در یاسوج قطعات یدکی با قیمت ۱۰ درصد ارائه می‌شود. حتی شهر‌هایی مانند شیراز از یاسوج خرید میکنند.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار