کد خبر: ۲۶۰۴۳
تاریخ انتشار:۱۷:۵۸ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
عصر دنا: پژوهشگر گذار انرژی گفت: برای سیاستگذاری در حوزه امنیت انرژی، باید سریعتر سازمان بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی تشکیل شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

صدا و سیما: علی شاه حسینی پژوهشگر گذار انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار خبر گذاری صدا و سیماگفت: گذار انرژی یک فرآیند مستمر، بلندمدت، کشورمحور به معنای متفاوت بودن روند آن در کشور‌های مختلف و مبتنی بر فناوری است.

وی با اشاره به این که ایران یک چهلم جامعه جهانی گاز‌های گلخانه‌ای ایجاد می‌کند، اما از نظر تولید ناخاص داخلی، این جایگاه را در دنیا نداریم، افزود: این مسئله نشان می‌دهد که شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست، اما باید توجه شود که کشور‌ها در پدیده گذار انرژی به دو دسته تولیدکننده و مصرف کننده سوخت‌های فسیلی تقسیم بندی می‌شوند و طبیعی است که اقتضائات آنان با یکدیگر تفاوت دارد.

این پژوهشگر گذار انرژی ادامه داد: در ایران نیز، ضمن عمل به قوانین بین المللی برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، حتماً باید اقتضائات کشور خودمان را از نظر امنیت انرژی در نظر بگیریم. بحث‌هایی مانند معیشت، یارانه سوخت و ناترازی انرژی در کشور ما مطرح است و باید بر اساس آن، سیاستگذاری کنیم.

وی افزود:: یکی از معضلات در کشور ما این است که به راحتی نمی‌توان یارانه سوخت را حذف کرد؛ سوال همیشگی این است که چه سیاستی را باید در برابر این یارانه در نظر بگیریم؟ در حوزه سیاستگذاری، از قبل شورای عالی انرژی را داشتیم که متاسفانه کارایی لازم را نداشت و اتفاق خوبی که در برنامه هفتم رخ داد، الزامی شدن تشکیل سازمان بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی و ذیل آن، بازار بهینه سازی مصرف انرژی بود.

شاه حسینی در ادامه گفت: قوانین خوبی برای تشویق و تحریک سرمایه گذاران به سمت بهینه سازی مصرف وجود دارد؛ مثلا، قانون جهش تولید دانش بنیان که الزاماتی در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای صنایع در نظر گرفته است. همچنین مصوبه مربوط به زنجیره تأمین و تولید سلول خورشیدی که اسفند سال گذشته در دولت تصویب شد، محرک خوبی برای بومی سازی صفحات خورشیدی در کشور است.

وی تأکید کرد: سیاستگذاری در حوزه انرژی بر مسائل اقتصادی مقدم است؛ زیرا، اول برنامه مشخص می‌شود و سپس بر اساس آن، بودجه‌ها را تخصیص می‌دهند. ابتدا باید بدانیم انرژی‌های تجدیدپذیر قرار است در بلندمدت چند درصد از انرژی کشور را تامین کنند و سپس برای آن سرمایه گذاری کنیم.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی
آخرین اخبار