کد خبر: ۲۴۷۷۰
تاریخ انتشار:۱۷:۱۶ - ۰۹ تير ۱۴۰۳
تحلیل آماری شمارش آرا بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور
عصر دنا: آمار منتشرشده از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور، از روند خطی سهم آرای نامزدها و هم‌چنین آرای باطله حکایت دارد. سازگاری این نتایج با پیش‌بینی‌های مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی جالب‌توجه است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

با آغاز شمارش آراء انتخابات ریاست‌جمهوری از بامداد امروز، ستاد انتخابات کشور طی ۹ نوبت، آخرین وضعیت آرای شمارش‌شده و تعداد آرای هر یک از نامزدها را اعلام کرد. درنهایت نتایج نهایی ساعت ۱۱:۳۰ اعلام شد.

 از جمع ۶۱ میلیون و ۴۵۲هزار و ۳۲۱ نفر واجدین شرایط رأی دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری، ۲۴ میلیون و ۵۳۵هزار و ۱۸۵ نفر در انتخابات شرکت کردند که از آن میان، یک میلیون و ۵۶هزار و ۱۵۹ رأی، باطله و مابقی آرای صحیح به چهار نامزد حاضر در رقابت بود. با این حساب میزان مشارکت در انتخابات ۳۹٫۹ درصد بود که می‌توان آن را به ۴۰٪ گرد کرد.

در نمودار ۱، روند تغییرات آراء اعلام‌شده را تا ساعت ۱۱:۳۳ امروز می‌بینید. ساعت اعلام نتایج، بالای هر دسته از اعداد درج شده است.

مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵هزار و ۹۹۱ رأی، ۴۲٫۵ درصد از کل آرای اخذشده را کسب کرد و در جایگاه نخست قرار گرفت.

سعید جلیلی با کسب ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی، ۳۸٫۶ درصد از کل آراء را به دست آورد و در جایگاه دوم قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف، ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رأی جمع کرد و با کسب ۱۳٫۸ درصد از کل آراء، بر سکوی سوم ایستاد.

مصطفی پورمحمدی نیز با جلب ۲۰۶هزار و ۳۹۷ رأی، ۰٫۸ درصد آرا را به دست آورد و در رتبه آخر جای گرفت.

آرای باطله بر اساس کسر مجموع آرای مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی از مجموع آرای شمارش‌شده به دست آمده و با میزان یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ رأی، ۴٫۳ درصد از کل آراء را تشکیل داد.

روند خطی تغییرات آرای نامزدها تا ساعت ۷ صبح/ نمودار / به‌روز می‌شود
نمودار ۱ - برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید

رقابت نزدیک و سپس فاصله گرفتن پزشکیان از جلیلی نیز حائز اهمیت است. آمار منتشرشده در مراحل اولیه مربوط به شعبه‌های کم‌جمعیتی بود که شمارش آن‌ها زودتر به پایان می‌رسید. نزدیکی آرای پزشکیان و جلیلی و حتی پیشتازی جلیلی در برخی ساعت‌ها از پایگاه رأی بالاتر جلیلی در مناطق کم‌جمعیت (روستاها و شهرهای کوچک) حکایت دارد. با ادامه شمارش آرا و ورود شهرهای پرجمعیت‌تر و کلانشهرها، وضعیت پیشرفت آراء تغییر کرد و پزشکیان نه‌تنها از جلیلی جلوتر افتاد، که اختلافش هم رو به افزایش گذاشت.

در نمودار ۲، سهم نهایی نامزدها را از آرای شمارش‌شده می‌بینید. مقایسه این نمودار با جداول قبلی حاکی از افزایش سهم آرای پزشکیان (از ۴۱٪ در نخستین آمار تا ۴۲٫۵٪ در آخرین آمار) و کاهش سهم جلیلی (از ۴۰٫۶٪ در نخستین آمار تا ۳۸٫۶٪ در آخرین آمار اعلامی) است. قالیباف با کمتر از ۱۴٪، پورمحمدی با کمتر از ۱٪ و آراء باطله با ۴٫۳٪ در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

روند خطی تغییرات آرای نامزدها تا ساعت ۷ صبح/ نمودار / به‌روز می‌شود
نمودار ۲- سهم نهایی نامزدها از آرای شمارش‌شده. برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید

در نمودار ۳، ترند خطی (برازش خطی) روی آمار اعلام‌شده را می‌بینید که با شاخص R2 بسیار بالا (همبستگی آماری، بالاترین مقدار آن ۱ است)، رفتار خطی آرای نامزدها را نشان می‌دهد. روند خطوط برازش‌شده (رگرسیون خطی) نشان می‌دهد که آرای مسعود پزشکیان حول ۴۳٫۲ درصد ، سعید جلیلی حول ۳۷٫۷درصد، محمدباقر قالیباف حول ۱۳٫۸ درصد و مصطفی پورمحمدی حول ۰٫۸ درصد از کل آراء شمارش‌شده نوسان می‌کرد و سهم آرای باطله نیز حدود ۴٫۳ درصد آرای شمارش‌شده بود.

با توجه به آمار اعلام شده، مسعود پزشکیان با ۴۲٫۵ درصد آراء و سعید جلیلی با ۳۸٫۶ درصد آراء به عنوان نفرات اول و دوم، راهی مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند شد.

روند خطی تغییرات آرای نامزدها تا ساعت ۷ صبح/ نمودار / به‌روز می‌شود
نمودار ۳ - برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ‌تر، اینجا را کلیک کنید.

شایان ذکر است که نوسان‌های مشاهده‌شده در آراء پزشکیان و جلیلی حول ترند خطی، در محدوده تغییرات تصادفی و طبیعی است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.