تاریخ انتشار:۱۴:۴۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۳ شهید معلم دارد و شهید کرامت‌الله ایزدپناه نخستین معلم شهید استان است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
به گزارش پایگاه خبری عصر دنا، کرامت‌الله ایزدپناه سال ۱۳۳۲ در روستای «امیرآباد» دشتروم به دنیا آمد.
سال ۱۳۴۹ پس از آشنایی با فردی ، فعالیت‌های مذهبی و سیاسی خود را آغاز کرد و به همین دلیل پنج بار از مسئولیت خود در کارخانه قند یاسوج اخراج شد.
وی در سال ۱۳۵۲ وارد دانش‌سرای عشایری شد، اما این بار نیز به دلیل مبارزات انقلابی، بعد از یک سال اخراج شد.
شهید یزدانپناه که به دلیل مبارزات انقلابی علیه رژیم طاغوت، چندین مرتبه توسط «ساواک» به زندان افتاد، پس از مدتی از زندان آزاد شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره در رکاب یاران امام خمینی (ره) قرار گرفت.
«کرامت‌الله ایزدپناه» در سال ۱۳۵۹ کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی شد، اما با وجود کسب عنوان اول، لذت نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی نتوانست این شهید بزرگوار را از اهداف بزرگی که در دفاع از انقلاب داشت باز دارد و در نخستین روز‌های شروع جنگ به صف دوستان خود در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شتافت و پس از گذشت ۴۰ روز از شروع جنگ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 زندگی‌نامه این معلم شهید در کتابی با عنوان «مجنون پرواز» به روایت همسر شهید و توسط دختر این شهید والامقام «شفق ایزدپناه» به رشته تحریر درآمده است.
معلم شهید کهگیلویه و بویراحمدی که یاور محرومان بود
شهید محمدرضا جهان نژادیان در اول فروردین‌ماه سال ۳۷ در روستای گل سرخ ممبی-شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در خانواده‌ای بی‌بضاعت و مذهبی دیده به جهان گشود.
این شهید والامقام در آزمون تربیت‌معلم شرکت و ازجمله پذیرفته‌شدگان تربیت‌معلم شهید ایزدپناه یاسوج بود.
دو سال از انقلاب اسلامی گذشته بود؛ که اوج مبارزات خود را بر اساس بصیرت و آگاهی که داشت آغاز کرد و در دوره ریاست جمهوری بنی‌صدر و در میان انبوهی از دانشجویان و حامیان بنی‌صدر خروشید که این اعتراض بیداری و بصیرت و آگاهی ایشان باعث شد توسط عده‌ای ناآگاه و کوردل به‌شدت مجروح شود.
او در حین حضور فعال در سنگر تعلیم و تربیت و حضور مستمر در جنگ، در آزمون علمی کارشناسی شرکت کرد و پذیرفته شد، اما پس از یک و نیم سال صندلی کلاس را ترک و وارد میدان نبرد با دشمن بعثی شد  و چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۶۶ در بانه به شهادت رسید.
شهیدان معلم کهگیلویه و بویراحمدی را بشناسید
معلم شهید "جمشید فرخیانی"
شهید جمشید فرخیانی در مردادماه سال ۱۳۴۴ در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد.
ازهمان اوایل کودکی طعم تلخ یتیمی را چشید.
وی در سال ۱۳۵۱ برای تحصیل وارد دبستان زادگاهش شد و در سال ۱۳۵۶ وارد دوره راهنمایی شد.
در سال ۵۷ در صف مقدم تظاهرات برای سرنگونی حکومت ستم شاهی شرکت فعالانه داشت.
در آغاز جنگ تحمیلی خود را مهیا برای رفتن کرد و از آنجایی که سرپرستی ۱۱ یتیم را بر عهده داشت خانواده مانع رفتنش شدند اما این امر نتوانست ایشان را قانع کند در سال ۶۴ بدون اطلاع خانواده به جبهه رفت و در عملیات والفجر ۸ دوش به دوش رزمندگان اسلام جنگید و پیروزمندانه به کانون خانواده برگشت و جهت ادامه تحصیل اقدام نمود در سال ۶۵ موفق به اخذ مدرک دیپلم شد.
در کنکور سراسری شرکت نمود و توانست در دانشگاه تربیت معلم پذیرفته شود.
سال دوم دانشگاه بار دیگر راهی جبهه نور علیه ظلمت شد.
یک و ماه نیم از حضورش در جبهه کردستان می‌گذشت که در روز ۶۶/۰۸/۰۲ در عملیات والفجر ده در تپه‌های دوقلوی کردستان به دست سر سپردگان آمریکای به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.