کد خبر: ۲۳۶۶۵
تاریخ انتشار:۱۶:۰۸ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
مروری بر عوارض مصرف مشروبات الکلی به بهانه مرگ یک پزشک و مسمومیت چندین پزشک دیگر در شیراز
عصر دنا: مرگ یک پزشک زن فوق‌تخصص پوست و مو به‌خاطر مصرف مشروبات الکلی تقلبی در شیراز در روزهای گذشته خبرساز شد؛ همچنین اعلام شده که همسر این پزشک که فوق‌تخصص چشم بوده نیز هر دو کلیه‌اش ازکار افتاده و هم‌اکنون در کما به سر می‌برد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش پایگاه خبری عصر دنا به نقل از اصفهان زیبا؛ مرگ یک پزشک زن فوق‌تخصص پوست و مو به‌خاطر مصرف مشروبات الکلی تقلبی در شیراز در روزهای گذشته خبرساز شد؛ همچنین اعلام شده که همسر این پزشک که فوق‌تخصص چشم بوده نیز هر دو کلیه‌اش ازکار افتاده و هم‌اکنون در کما به سر می‌برد.

جریان از این قرار بود که در یک مهمانی حدود 29 پزشک، با مصرف مشروبات تقلبی و دست‌ساز دچار مسمومیت شدند. مسمومیت با مشروبات الکلی اتفاق تازه‌ای نیست و در سال‌های اخیر بارها مشابه این خبر تکرار شده است؛ خبری که نشان می‌دهد، مسمومیت با مشروبات تنها مختص به قشر خاصی از جامعه نیست و تمامی افراد در گروه‌های سنی مختلف را می‌تواند درگیر کند.

سال گذشته بود که خبر مسمومیت با مشروبات الکلی در برخی از شهرها و به‌طور هم‌زمان خبرساز شد. استفاده از مشروبات الکلی دست‌ساز که معمولا حاوی متانول است، سال گذشته در استان البرز باعث مرگ17 نفر و مسمومیت حدود 200 نفر شد. بنا به گفته مقامات بهداشتی این استان، مسموم‌شدگان که میانگین سنی آن‌ها بین ۱۶ تا ۵۰ سال بوده است با علائم گوارشی، تنگی نفس، تاری دید و سرگیجه به بیمارستان مراجعه کرده بودند.

اعدادی که حاکی از افزایش مصرف مشروبات می‌دهد

اما به فاصله یک هفته بعد از مسمومیت گسترده در البرز حدود 19 نفر دیگر در هرمزگان در شهر حاجی‌آباد به همین خاطر مسموم و راهی بیمارستان شدند.

به‌رغم این اتفاقات، اما آمارها و گزارش‌ها حاکی از افزایش مصرف مشروبات الکلی است. طبق گزارش‌هایی که مسئولان قضایی و اورژانس‌های هفت استان کشور در سال گذشته ارائه و رسانه‌ها نیز آن را منتشر کرده‌اند، از اول خرداد تا 12 تیر، بیش از 309 نفر از شهروندان بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی حاوی متانول مسموم شدند و بیش از 31 نفر از مسموم‌شده‌ها فوت کرده‌اند.

البته همه این‌ها اعداد و ارقامی است که از تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی به‌دست‌آمده است! افزایش مصرف مشروبات الکلی، به‌ویژه مشروبات تقلبی (به‌دلیل ارزان‌تربودن)، موضوعی است که شواهد و قرائن نیز بر آن صحه می‌گذارند. دوسال پیش بود که رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور از مرگ ۶۴۴ نفر در پی مصرف الکل خبر داد.

ازسوی دیگر، درنتیجه تحقیق «بررسی میزان شیوع مصرف مواد در شهروندان شیراز» که سال 1381 و بین افراد بالاتر از 15سال این شهر انجام شده و رسانه‌ها آن را منتشر کرده‌اند، 26درصد از پاسخگویان گفتند که حداقل یک‌بار در طول عمر خود مشروبات الکلی خورده‌اند و تعداد مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی 11.4درصد برآورد شد که این عدد از شمار مصرف‌کنندگان دخانیات (8.6درصد) و مصرف‌کنندگان تریاک (5.9درصد) بیشتر بود.

در این تحقیق، فراوانی بروز مصرف مشروبات الکلی (اولین دفعه مصرف) با 12.4درصد، در رتبه دوم و بعد از نرخ بروز مصرف دخانیات (40.4درصد) اما از نرخ بروز مصرف تریاک (1.8درصد) بالاتر بود. در نتیجه تحقیق «بررسی وضع موجود سوءمصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان کل کشور» که سال 1382 و با حمایت معاونت تربیت‌بدنی و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش بین دانش‌آموزان گروه سنی 15 تا 18 سال (پایه سوم راهنمایی و مقطع متوسطه و هنرستان‌ها) انجام شد، 4.3درصد دانش‌آموزان گفتند که یکی از اعضای خانواده مشروبات الکلی می‌خورد و 2.1درصد دانش‌آموزان مورد پرسش هم مشروبات الکلی مصرف می‌کردند.

روزنامه اعتماد نیز از نتایج تحقیق دیگری در این باره خبر داد. تحقیق «شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر در دانشجویان دانشگاه‌های دولتی» سال 1383 توسط جهاد دانشگاهی، واحد تربیت‌معلم، و با حمایت و پشتیبانی دفتر مشاوره دانشجویی وزارت علوم انجام شد که طبق نتایج این تحقیق 19.1درصد پاسخگویان مشروبات الکلی می‌خوردند.

«شیوع و الگوهای مصرف مواد و اعتیاد زنان در ایران» تحقیق دیگری بود که سال 1383 توسط آفرین رحیمی‌موقر، روان‌پزشک و سرپرست وقت گروه پژوهش سلامت روان مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور انجام شد. در نتایج این تحقیق و با استناد به یافته‌های 11 مطالعه همه‌گیرشناسی شیوع مصرف الکل در زنان در فاصله سال‌های 1378 تا 1381، اعلام شد که «در سال 1380 شیوع مصرف الکل در سراسر کشور 0.2درصد بوده و با وجود آنکه طبق مطالعه انجام‌شده در اورژانس‌ها شیوع مصرف الکل در زنان یک‌دهم مصرف مواد اپیوئیدی در آن‌ها بوده؛ اما در اکثر مطالعاتی که در این بازه زمانی (1378 تا 1381) بین دانشجویان و دانش‌آموزان انجام شده، شیوع مصرف الکل در زنان به‌طور قابل‌توجهی بیش از شیوع مصرف مواد اپیوئیدی است.» همه این‌ها حاکی از این است که مصرف مشروبات الکلی در حال افزایش است؛ به‌ویژه مشروباتی که دست‌ساز و حاوی متانول هستند. با این حال به گفته رئیس بخش مسمومیت بیمارستان لقمان، مشروبات الکلی تقلبی از روی ظاهر و بو قابل‌تشخیص نیست.

مراجعه روزانه مسمومیت ناشی از مصرف الکل تقلبی با عوارض چشمی به مراکز درمانی رو به افزایش است و مبتلایان در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند. ازنظر او الکل‌ها مصارف مختلفی دارد؛ یک‌سری از آن‌ها با نام الکل طبی کاربرد پزشکی دارد و در مراکز درمانی به‌عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود، یک‌سری هم به‌عنوان مشروبات الکلی که دارای ترکیبات اصلی اتانول است، مصرف می‌شود و براساس مطالعات علمی در درازمدت باعث ایجاد مشکلات گوارشی، کبدی و کم‌خونی می‌شود.

شاهین شادنیا به «ایرنا» گفته است که ماده اصلی موجود در مشروبات الکلی، اتانول که از تخمیر طبیعی میوه‌ها یا غلات از جمله انگور یا خرما به دست می‌آید، باعث مسمومیت نمی‌شود، بلکه مصرف بیش‌ازحد آن موجب عدم تعادل، پرخاشگری، خواب‌آلودگی و ناهماهنگی بین عضلات و فعالیت‌های مغزی می‌شود و معمولا این عوارض بلافاصله بعد از مصرف دیده می‌شود. متانول موجود در این مشروبات الکلی تقلبی دارای ماده سمی است که از طریق مصرف وارد بدن می‌شود و به‌مرور باعث کوری، تاری دید و حتی خونریزی در مغز شده و بیمار را به کما می‌برد و با مرگ‌ومیر همراه است.

از افراد می‌خواهیم فریب شایعات درباره اینکه برای تشخیص تقلبی‌بودن آن را آتش بزنید یا بو کنید را نخورند؛ زیرا این‌ها ملاک تشخیص نیست و محلول الکل فقط با دستگاه آنالیز قابل‌شناسایی است.

توزیع‌کنندگان را نقره‌داغ کنید

افزایش مصرف مشروبات الکلی باعث شده تا وزارت بهداشت نیز در این باره اخطار دهد و از قوه قضائیه بخواهد که با توزیع‌کنندگان آن برخورد کند. به گزارش «ایسنا»، معاون درمان وزارت بهداشت ضمن اشاره به عوارض شدید مصرف مشروبات الکلی تقلبی، تأکید کرده: «آن‌قدر بروز مسمویت‌های الکلی تکرار شده که دیگر تنها آمار عددی آن‌ها ارزشی ندارد، بلکه مهم این است که از بروز این اتفاقات جلوگیری شود و از قوه قضائیه درخواست می‌کنیم برخورد با کسانی که توزیع این مواد سمی را به شکل عامدانه انجام می‌دهند، تشدید شده و معادل اقدام به قتل برخورد شود.»

سعید کریمی با اشاره به اینکه در بحث مسمومیت‌های الکلی مهم‌ترین موضوع امر پیشگیری است، گفته: «این مسمومیت‌ها نباید رخ دهد و باید با عوامل آن‌ها برخورد جدی صورت گیرد؛ چون این یک قتل است و تصور می‌کنم برخورد جدی صورت نمی‌گیرد که این اتفاق می‌افتد. به‌جز موضوع وقوع مرگ به‌دنبال مصرف الکل‌های تقلبی، افراد زیادی هم دچار نابینایی می‌شوند که این معضل تا آخر عمر ادامه دارد. با افرادی که عامدانه ارائه این الکل‌ها را انجام می‌دهد، باید معادل اقدام به قتل برخورد شود.

آن‌قدر این موضوع در مراکز مختلف تکرار شده است که دیگر تنها آمار عددی بروز این مسمومیت ارزشی ندارد، بلکه مهم این است که از بروز این اتفاقات جلوگیری شود.» به گفته او، مسمومیت الکلی تغییراتی در میزان اسید و باز خون ایجاد می‌کند و گاهی افراد با این مسمومیت احتیاج به دستگاه دیالیز، حمایت تنفسی، ونتیلاتور، بستری در ICU، تزریق داروهای مخصوص و… پیدا می‌کنند تا وضعیتشان باثبات شود و سپس درمان‌های چندهفته‌ای برای آن‌ها ادامه می‌یابد. موضوع مهم این است که اگر میزان الکل متانول در بدن از حدی فراتر رود، منجر به مرگ می‌شود و اگر افراد دیر مراجعه کنند، ممکن است کار از کار بگذرد.»

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.