تاریخ انتشار:۱۴:۰۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: قیمت مصالح ساختمانی در حالی افزایش سرسام آوری داشته است که برخی کارشناسان این افزایش قیمت را در تضاد با شعار سال می‌دانند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر دنا، يكی از مشكلاتی كه تقریباً تمامی سرمايه‌گذاران و حتی کسانی که به دنبال خانه‌سازی حتی یک‌خانه نقلی برای خود هستند و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بحث افزايش قيمت ناگهانی مصالح ساختمانی است كه در نهایت بر قيمت تمام‌شده مسكن اثر می‌گذارد.

عادی شدن ترمز بریدن قیمت‌ها

افزایش بدون ترمز و بدون مدیریت مصالح ساختمانی در سال‌های اخیر کمر تولیدکننده و حتی اجاره‌نشین و کسانی که به دنبال خانه‌سازی هستند را خم کرده است و این افزیش قیمت نه تنها علاجی برای جامعه نبوده بلکه بار سنگین افزایش کرایه، کاهش بهره‌وری و حتی کاهش خانه‌سازی را در برداشته است.

بسياري از كارشناسان مسكن بر اين عقيده‌اند كه با وجود تورم كنونی بر بازار مصالح ساختمانی نمی‌توان انتظار كاهش تورم در بخش خريد مسكن را داشت و در اين شرايط، همچنان حلقه آخر بازار يعنی فروش مصرف‌كننده به درستی کار نخواهد كرد.

 

در حال حاضر، دغدغه اصلي سرمايه‌گذاران ساختمانی همين مصالح است و می‌گويند تا زماني كه تورم بالايي بر بازار مصالح ساختمانی حاكم است، حضور در اين بازار به‌صرفه نخواهد بود، اين در حالی است كه قيمت نهاده‌های ساختمانی تنها يكی از عوامل مؤثر بر قيمت مسكن است.

افزایش چند برابری در سکوت؟

حال بعد از افزایش عجیب ماسه در سال جدید و افزایش  50هزار تومانی آن، قیمت بتن آماده با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده و قیمت هر مترمربع  از یک‌میلیون و 200 هزار تومان به یک‌میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.

یکی از دلایل این افزایش عجیب در سکوت مسئولان را باید ریشه در عواملی مانند، رشد قیمت مواد اولیه مانند ماسه و سیمان و حتی دیگر مواد دانست، اما این افزایش قیمت با این شیب تند چگونه مدیریت نشده است.

در سالجاری که به نام تولید «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، این افزایش افسارگسیخته نمی‌تواند درمانگر در راستای جهش تولید باشد و افزایش یک‌جانبه این مصالح ساختمانی نقش مردم در تولید را کمرنگ خواهد کرد.

 

همان‌گونه که می‌دانیم امروز در راستای خانه‌سازی، دیگر روش‌های سنتی کاربردی ندارد و در ساختمان‌های چندطبقه در استان و بویژه مرکز استان از بتن آماده استفاده می‌کنند و افزایش این بتن آماده در این برهه از سال نمی‌توان خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران در صنعت خانه‌سازی باشد از سویی دیگر این افزایش، تورم‌های دیگری را در بحث بازار مسکن خواهد داشت.

مصالح ساختمانی لاکچری شد

بازار مسکن در چند سال اخیر با یک شوک عجیب روبه‌رو شده و افزایش مصالح از یک سو و از سویی دیگر افزایش اجرا بهاء و دیگر موضوعاتی همانند اشتراکات باعث شده که جوانان امروزی که به دنبال سرپناه هستند از احداث حتی یک‌خانه نقلی پشیمان شوند.

با این منوال اقشار مردم و سرمایه‌گذاران خواهان بازگو کردن دلایل این افزایش از سوی مراجع ذیصلاح هستند که این پایگاه خبری منتظر جواب‌های مستدل مسئولان امر از جمله صنعت و معدن در این راستاست.

هرچند که به گفته مسئولان صنعت معدن درگذشته نچندان دور این افزایش قیمت از سوی دولت نبوده و بخش خصوصی و انجمن این صنف مبادرت به این افزایش قیمت کرده، حال مگر نمی‌توان با مدیریت مناسب جای این افزایش های چند برابری را گرفت؟

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین