تاریخ انتشار:۱۳:۲۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمدگفت: سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال از زنبورستانهای این استان تولید می شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
به گزارش پایگاه خبری عصر دنا، رضا بهنام پور  با بیان اینکه ۲۳۲ هزار کلونی زنبور عسل در مناطق مختلف این استان وجود دارد، افزود:پارسال هزار و ۸۰۰ تن عسل، ۹۰ تن محصولات جانبی گرده گل، موم، ژله و بره موم در مزارع پرورش زنبور عسل این استان تولید شد. 
بهنام پور با اشاره به کیفیت بالای بافت گیاهی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: عسل تولیدی این استان از کیفیت بالایی برخوردار است که حتی خاصیت درمانی هم دارد.
وی افزود: ۵۰ درصد از عسل تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد در استان مصرف می‌شود و ۵۰ درصد دیگر به شهرستان‌ها و استان‌های همجوار و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
بهنام پور تاکید کرد: گرانی شکر برای تغذیه بهاره و زمستانه، گرانی نهاده‌های زنبورداری از جمله موم، کندو و دارو، بیماری کنه، گرد و غبار و نبود بازار فروش از مهمترین مشکلات زنبورداران استان است. 
امامی زنبوردار یاسوجی هم ضعف دانش فنی زنبورداران را از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد و گفت: صنعت زنبورداری در کهگیلویه و بویراحمد معمولا تک محصولی یا صرفا متکی به تولید عسل است در حالی که از یک کندو می‌شود ۵ محصول متنوع و گران‌تر از عسل برداشت کرد.
وی افزود: به عنوان مثال ارزش اقتصادی ژل رویال ده برابر عسل است، اما زنبورداران به علت نداشتن مهارت لازم فقط به برداشت عسل بسنده می‌کنند.
امامی با تولید سالانه ۳۵ تن عسل و برداشت ۳۰ کیلو گرم ژل رویال برای ۴۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرد.
جعفری گیاه شناس هم گفت: عسل استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ شهد فراوان گیاهان داروئی، در کشور بی نظیر است.
وی اضافه کرد: ژل رویال یکی از فرآورده‌های طبیعی است که از کندو‌های زنبور‌های عسل تولید می شود و از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و قوی است که به علت دارا بودن خواص زیادی برای سلامتی، به میزان زیاد مورد توجه محققان قرار گرفته است.
جعفری افزود: این ماده با با دارا بودن بیش از ۲۰۰ ماده مغذی به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسید‌های آمینه، از سایر محصولات طبیعی برتری دارد.
وی اضافه کرد: از جمله عناصری که در ترکیب ژل رویال به‌صورت فراوان یافت می‌شوند می‌توان به ویتامین‌های گروه B، C، D و E اشاره کرد که نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست، مو و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها دارند.
به اعتقاد کارشناسان و زنبورداران نمونه استان؛ صنعت زنبورداری استان برای ارتقاء و رونق بیشتر به تدوین سند توسعه زنبورداری، افزایش دانش فنی زنبورداران و ایجاد صنعت بسته بندی و فرآوری نیازمند است.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین