تاریخ انتشار:۱۲:۱۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اصلاح الگوی کشت را برنامه مادر و تکلیف قانونی وزرات جهاد کشاورزی اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
به گزارش پایگاه خبری عصر دنا، مجید حسنی مقدم اصلاح آرایش کشت، اصلاح شیوه کشت و اصلاح نظام راهبری و مدیریت کشت را سه اصل مهم در برنامه اصلاح الگوی کشت عنوان کرد.
حسنی مقدم افزود: نگاه سنتی که اصلاح الگوی کشت را تنها جابه جایی سطح محصول می‌دانست جایگاهی نداشته و ارتقای بهره وری و نظام‌مند کردن ۲۰ خدمت رایگان دولت در بخش کشاورزی از جمله تحقیق و آموزش ترویج، یارانه تولید، یارانه صادرات و... در این برنامه باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم گفت: در حال حاضر بار اصلی اجرای  اصلاح الگوی کشت که باید آن را الگوی تولید، مصرف و بازار دانست، به دوش کشاورز بوده و سیاست گذاری‌ها باید به سمتی پیش رود که همسو با رهیافت‌های ترویجی و با نگاه اقتصادی و درآمدی و نه حاکمیتی، کشاورز تشویق به اجرای این طرح شود.
معتمدی پورافزود: لازم است در تدوین برنامه اصلاح الگوی کشت تولید تا صادرات مورد مطالعه قرار گرفته و یک مجموعه شامل زنجیره‌های ارزش، توسعه پایدار، افزایش بهره وری، توجهات زیست محیطی، بهره برداری اقتصادی از منابع و... به عنوان یک سیاست کلان کشوری در تولید، مصرف و بازار تبدیل شود.
معتمدی پور اصلاح الگوی تولید در زیربخش‌های شیلات و دامپرورری را امری موفق پیش بینی کرد که با ساماندهی الگوی تولید می‌تواند در اقتصاد کشور، معیشت، صادرات و تحریم‌ها بسیار تاثیرگذار باشد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشارزی کهگیلویه و بویراحمد نیز برنامه اصلاح الگوی کشت را یک ضرورت اجتناب ناپذیر و امری فراقوه‌ای دانست و گفت: در دولت جدید به اجرای این برنامه همت گمارده شده است که دو طرح مهم کشت قرادادی و جهش تولید در دیمزار‌ها با هدف ایجاد مزیت نسبی و اقتصادی کردن کشاورزی در این فرایند قرار می‌گیرند.
داریوش حصار افزود: کاهش میزان مصرف آب، افزایش ضریب نفوذ دانش، توسعه کشت گیاهان دارویی و روغنی از رویکرد‌های مهم این برنامه است.
وی کشت برنج به صورت معیشتی در استان یک درصدی کهگیلویه و بویراحمد که ده درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد مسئله اجتماعی مهمی عنوان کرد و بر بازنگری برنامه ابلاغی اصلاح الگوی کشت در این استان توسط کارگروه کشوری تاکید کرد..
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین