کد خبر: ۲۲۷۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۰:۱۳ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
عصر دنا: انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد. این استان بالاترین میزان مشارکت را با ۶۴.۲۷ درصد در سطح کشور بدست آورده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

انتخابات به عنوان رکن اصلی نظام‌های مردم‌سالار، همواره مورد توجه تحلیلگران و صاحب نظران بوده است. تحلیل آماری انتخابات، ابزاری قدرتمند برای درک بهتر فرآیند انتخابات، علل و عوامل مؤثر بر مشارکت مردم، و پیامدهای آن است.

علاوه بر این، تحلیل آماری انتخابات ابزاری برای ارزیابی عملکرد نظام انتخاباتی است. با بررسی نقاط قوت و ضعف نظام فعلی، می توان به اصلاح و ارتقای آن در جهت برگزاری انتخاباتی عادلانه تر و آزادتر یاری رساند.

مشارکت بالا

با وجود مشکلات موجود، استان کهگیلویه و بویراحمد با رتبه اول در بین سایر استان‌های کشور، بالاترین میزان مشارکت را در انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی به دست آورد. بیش از ۶۴ درصد از واجدان شرایط در این استان در انتخابات شرکت کردند که این امر نشان دهنده اهمیت بالای انتخابات برای مردم این استان است.

میانگین سنی شرکت کنندگان

بررسی توزیع سنی شرکت کنندگان در انتخابات نشان می‌دهد که بیشترین تعداد شرکت کنندگان در انتخابات افراد بین ۳۵ تا ۴۵ سال بودند (۹۹ هزار و ۱۳ نفر). جوانان بین ۱۸ تا ۲۵ سال نیز با حضور پرشور خود در انتخابات (۴۶ هزار و ۹۴ نفر) نشان دادند که به آینده کشور خود اهمیت می‌دهند. کمترین تعداد شرکت کنندگان مربوط به افراد بالای ۹۵ سال بود (۱۹۴ نفر).

مقایسه جنسیتی شرکت کنندگان

در انتخابات یازدهم اسفند ۱۴۰۲ در استان کهگیلویه و بویراحمد، شاهد حضور پرشور و البته برابر زنان و مردان در پای صندوق‌های رأی بودیم.

از مجموع ۳۷۸ هزار و ۵۴۷ نفر شرکت کننده در این انتخابات، ۱۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر (۵۱.۰۴ درصد) را بانوان و ۱۸۶ هزار و ۱۴۶ نفر (۴۸.۹۶درصد) را مردان تشکیل می‌دادند.

این آمار نشان می‌دهد که زنان استان کهگیلویه و بویراحمد با حضوری فعال و آگاهانه در انتخابات، نقش مهمی در تعیین سرنوشت خود و جامعه خود ایفا کردند.

مشارکت ۵۱.۰۴ درصدی بانوان در این انتخابات، نشان دهنده رشد فرهنگ سیاسی و اجتماعی در بین زنان استان و گامی مهم در جهت تحقق عدالت جنسیتی است.

مقایسه مشارکت در حوزه‌های انتخابیه

در بررسی میزان مشارکت در انتخابات یازدهم اسفند ۱۴۰۲ در استان کهگیلویه و بویراحمد، شاهد تفاوت‌هایی در سطح شهرستان‌ها هستیم. به طور میانگین، ۶۴.۲۷ درصد از واجدین شرایط در استان در این انتخابات شرکت کردند.

مشارکت در حوزه‌های انتخابیه مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد یکسان نبود.

حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون با ۷۲ درصد بیشترین میزان مشارکت را در بین حوزه‌های انتخابیه استان داشت. پس از آن، شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده با ۶۰ درصد و شهرستان گچساران و باشت با ۵۳ درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

و اما منتخبان

غلامرضا تاجگردون منتخب حوزه انتخابیه گچساران و باشت

تاجگردون سال ۱۳۴۵ درشهرستان باشت دیده به جهان گشود،او که از چهره های سیاستمدار و اقتصاددان در کهگیلویه و بویراحمد و حتی سطح ملی محسوب میشود سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف کشور را دارد.

او که در دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم حوزه انتخابیه باشت و گچساران حضور داشت همواره رییس کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق در بازه زمانی تصومیب لایحه بودجه های سالانه برای تصویب لایحه بودجه های سالانه بود.

تاجگردون با اینکه دور گذشته و در مجلس یازدهم توانست با کسب بیشترین آرا به عنوان منتخب مردم حوزه انتخابیه باشت و گچساران انتخاب شود اما از سوی نمایندگان مجلس اعتبار نامه وی رد شد و از حضور در بهارستان و نماایندگی مردم این حوزه محروم ماند.

او پس از رد اعتبارنامه اش توسط مجلس یازدهم از فعالیت های سیاسی خود دست نکشید و مجدد امسال وارد عرصه انتخابات مجلس دوازدهم شد و توانست با کسب بیشترین آرا به عنوان منتخب مردم حوزه انتخابیه باشت و گچساران راهی مجلس دوازدهم شود.

محمد بهرامی منتخب حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون

محمد بهرامی نیز از جبهه اصلاح طلب منتخب مردم حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون ازاعضای هیات علمی دانشگاه آزاد شهر یاسوج با ۷۱ هزار رای منتخب مردم شد.

وی فعالیت های فرهنگی، اجرایی و سیاسی خود را از دهه ۸۰ آغاز کرد، بهرامی که از تاریخ ۱۹ خردادماه سال ۱۳۸۶ نیز به عنوان شهردار یاسوج مرکز کهگیلویه بویراحمد انتخاب شده بود از نگاه این حوزه انتخابیه اقدام های ماندگاری انجام داده است.

بهرامی که تا آبان ماه سال ۱۳۹۰ و به مدت حدود چهار سال به عنوان شهردار یاسوج فعالیت اجرایی داشت اما مهمترین عرصه فعالیت سیاسی بهرامی با حضور در رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ کلید خورد.

در آن دوره بهرامی با ۴۱هزار و۹۵۱ رای دوم شد و توانست سبد رای خوبی برای نخستین دور حضور کسب کند،کل آراء ماخوذه در حوزه بویراحمد و دنا در آن دوره نیز ۱۷۵هزار و ۸۵۴رای اعلام شد

بهرامی توانست در انتخابات امسال و با کسب ۷۱ هزار و ۷۴۷ رأی به عنوان نفر اول و منتخب مردم برای مجلس دوازدهم شود.

حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده منتخب کهگیلویه بزرگ

موحد/ روحانی سیاست مدار و از چهره های اصولگرا اهل روستای کوه راک شهرستان کهگیلویه، متولد سال ۱۳۳۱ دوران تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه محمدی شهر سوق گذراند و بعد از دوران تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه بهبهان استان خوزستان شد.

شروع فعالیت های سیاسی و ورود به عرصه انتخابات موحد از سال ۱۳۷۱ وارد فعالیت های سیاسی و عرصه انتخابات شد که در آن سال به عنوان نماینده مردم شهرستان کهگیلویه انتخاب و دوران نمایندگی و ادامه فعالیت های سیاسی موحد به مدت ۲۰ سال طول کشید؛ وی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۱ به مدت ۲۰ سال نمایندگی مردم شهرستان کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی بود.

وی پس از آن وارد رقابت های انتخاباتی در حوزه انتخابیه بهبهان و آنجا هم پیروز انتخابات شد و چهار سال نیز نمایندگی مردم شهر بهبهان را در کارنامه سیاسی خود به ثبت رساند.

وی نماینده فعلی مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی و همچنین با کسب بیشترین آرای ماخوزه در انتخابات (۱۱ اسفند) نیز به عنوان منتخب مردم این حوزه انتخابیه راهی مجلس دوازدهم شد.

۲ اصلاح طلب و یک روحانی اصولگرا از میان سه منتخب کهگیلویه‌وبویراحمد

نتایج انتخابات کهگیلویه‌وبویراحمد در سه حوزه انتخابیه نشان دستخوش تغییرات قابل محسوس شد.

با اینکه هر سه منتخب و نمایندگان فعلی در مجلس یازدهم در کهگیلویه وبویراحمد اصولگرا هستند اما در این دور یعنی مجلس دوازدهم ورق برگشت و از میان سه منتخب دو نفرشان اصلاح طلب هستند.

آقای غلامرضا تاجگردون با کسب ۶۰ درصد آرا منتخب مردم از حوزه باشت و گچساران و محمد بهرامی از چهره های نزدیک به اصلاح طلبان نیز با کسب بیشترین آرا منتخب شهرستان‌های بویراحمد و دنا و مارگون شد.

از حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ هم آقای سید محمد موحد نماینده فعلی مردم این حوزه انتخابیه توانست با کسب بیشترین آرا به عنوان منتخب مجلس دوازدهم شود.

موحد البته هفتمین دور نمایندگی خود را نیز در مجلس دوازدهم تجربه خواهد کرد.

نتایج انتخابات خبرگان رهبری در کهگیلویه و بویراحمد

نگاهی به نتایج آماری انتخابات مجلس دوازدهم در کهگیلویه و بویراحمد

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی منخب مردم کهگیلویه وبویراحمد با کسب ۳۱۵ هزار و ۶۷۸ رای منتخب مردم کهگیلویه و بویراحمد در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری شد.

حجت الاسلام محمدهادی رحیمی صادق دیگر داوطلب این انتخابات ۱۹ هزار و ۶۰۸ رای را کسب کرد.

با انتقال یک نفر از حوزه انتخابیه تهران به استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری به ۲ نفر رسیده بود.

آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی و حجت‌الاسلام محمدهادی رحیمی‌صادق نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در این استان بودند.

کهگیلویه وبویراحمد دارای یک کرسی مجلس خبرگان رهبری است.

نگاهی به سوابق زندگی آیت الله ملک حسینی

سید شرف الدین ملک حسینی در سال ۱۳۴۱ در شهر شیراز دیده به جهان گشود.

وی پسر مرحوم آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی است که نماینده فقید ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

ملک حسینی در سال ۱۳۵۷ برای تحصیل علوم دینی و حوزوی به حوزه علمیه شیراز رفت.

وی همچنین برای ادامه تحصیلات حوزوی در سال ۱۳۶۳ به حوزه علمیه قم رفت و به تحصیل مشغول شد.

آیت الله ملک‌حسینی دوره سطح و خارج را نزد استادانی همچون محقق داماد، گنجی، آیت‌الله تبریزی و آیت الله وحید خراسانی گذراند.

ملک‌حسینی اسفند سال ۱۳۹۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

وجه مثبت انتخابات

انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد با موفقیت برگزار شد. مشارکت بالا، سلامت انتخابات و حضور پرشور جوانان از نکات بارز این دوره از انتخابات بود. انتظار می‌رود که نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی با تلاش و جدیت برای حل مشکلات مردم این استان گام بردارند.

میزان مشارکت در انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد در این دوره نسبت به دوره‌های قبل کاهش داشته است.توزیع سنی شرکت کنندگان در انتخابات نشان دهنده افزایش آگاهی و میل به مشارکت در بین جوانان است. تفاوت میزان مشارکت در حوزه‌های انتخابیه مختلف نشان دهنده وجود مسائل و مشکلات خاص در هر منطقه است که باید به آنها توجه شود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
آقای بهرامی چهار دوره است که برای نمایندگی ثبت نام می کند عزیز جان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین