کد خبر: ۲۱۳۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار:۱۰:۳۲ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
عصر دنا: استاندار نیز از عملکرد مدیرکل راه و شهرسازی انتقاد می‌کند. او می‌گوید که این اداره کل به جای انتقاد از دیگران، باید به وظایف خود رسیدگی کند و تعهداتش برای تامین اعتبار زیرساخت های مسکن ملی را به خوبی انجام دهد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا،  طرح مسکن ملی یکی از طرح‌های دولت سیزدهم برای تامین مسکن برای اقشار کم‌ درآمد جامعه است. این طرح قرار است در استان کهگیلویه و بویراحمد دست کم ۱۰ هزار خانه ساخته شود. با این حال، این طرح با مشکلات متعددی مواجه شده است که باعث کندی روند اجرای آن شده است.

بر اساس بررسی های مسئولان کهگیلویه و بویراحمد، این طرح در این استان با مشکلات متعددی از جمله کمبود پیمانکار، عدم همکاری بانک‌ها و مشکلات آب و برق مواجه است.

کمبود پیمانکار و سخت گیری برای تایید صلاحیت آنها:

کمبود پیمانکار یکی از اصلی‌ترین مشکلات طرح مسکن ملی است. در بسیاری از مناطق استان، پیمانکاران، توان و ظرفیت لازم برای ساخت واحدهای مسکونی طرح مسکن ملی را ندارند. این مشکل باعث شده است تا روند ساخت و ساز واحدهای مسکونی با کندی پیش برود.

محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: در بسیاری از مناطق استان، پیمانکاران توان و ظرفیت لازم برای ساخت واحدهای مسکونی طرح مسکن ملی را ندارند. این مشکل باعث شده است تا روند ساخت و ساز واحدهای مسکونی با کندی پیش برود.

محمد عزیزی معاون اداره کل راه و شهرسازی استان نیز با اشاره به اینکه برخی از بانک‌ها برای تایید صلاحیت پیمانکاران به رتبه آنها سخت‌گیری می‌کنند، گفت: این مشکل باعث شده است تا برخی از پیمانکاران واجد شرایط نتوانند از تسهیلات بانکی برای ساخت واحدهای مسکونی استفاده کنند.

وی افزود: در حالی که پرونده پنج پیمانکار را برای دریافت تسهیلات ساخت به بانک ملی ارسال کردیم این بانک هیچ یک از آنان را تایید نکرد اما همین پنج پیمانکار از سوی بانک صادرات پذیرفته شدند و این نشان می دهد که برخی بانک ها در این زمینه سخت گیری می کنند.

علی رهنما مدیر شعب بانک صادرات استان گفت: مقامات مافوق در تهران به ما گفتند که با طرح مسکن ملی همکاری کنید و شرکت های معرفی شده از سوی راه و شهرسازی را تایید کنید.

علی محمد روستا معاون عمرانی استاندار گفت: پس از تصویب و معرفی راه و شهرسازی برای تایید صلاحیت پیمانکاران بانک‌ها موافقت کنند.

پیشرفت کٌند مسکن ملی درکهگیلویه و بویراحمد؛ دلایل و راهکارها

عدم همکاری بانک ها

عدم همکاری بانک‌ها نیز یکی دیگر از مشکلات طرح مسکن ملی است. برخی از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح مسکن ملی سخت‌گیری می‌کنند. این مشکل باعث شده است تا متقاضیان طرح مسکن ملی نتوانند از تسهیلات بانکی برای خرید واحدهای مسکونی استفاده کنند.

عدم همکاری بانک‌ها باعث شده است که متقاضیان طرح مسکن ملی توانایی استفاده از وام‌های بانکی برای خرید مسکن ملی را نداشته باشند.

عدم همکاری بانک‌ها باعث شده است که متقاضیان طرح مسکن ملی توانایی استفاده از وام‌های بانکی برای خرید مسکن ملی را نداشته باشند.

در جلسه شورای مسکن استان، سید علی احمدزاده به عملکرد بانک ملی انتقاد کرده و نارضایتی از عملکرد این بانک را نشان داد و گفت: این بانک در نارضایتی در برخی از موارد سرآمد است.

روستا معاون عمرانی استانداری اشاره کرده که بانک‌هایی مانند پست بانک، رفاه، آینده، اقتصاد نوین و گردشگری تاکنون هیچ تسهیلاتی را برای اجرای طرح مسکن ملی اعطا نکرده‌اند و عملکرد این بانک‌ها نیز از منظر تسهیلات مسکن، صفر است.

پیشرفت کٌند مسکن ملی درکهگیلویه و بویراحمد؛ دلایل و راهکارها

مشکل آب و برق:

مشکلات آب و برق نیز یکی دیگر از مشکلات طرح مسکن ملی است. برخی از واحدهای مسکونی که در حال ساخت هستند، به دلیل مشکلات آب و برق با کندی پیش می‌روند.در برخی موارد، حتی عملیات ساخت‌وساز واحدهای مسکونی به دلیل مشکلات آب و برق متوقف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی می گوید که ادارات خدمات رسان مانند شرکت برق و آب و فاضلاب اقدام چندانی برای تامین زیرساخت‌های آب و برق واحدهای مسکن ملی انجام نداده‌اند. او می‌گوید که این ادارات باید تعهدات خود را انجام دهند تا کار ساخت‌وساز واحدهای مسکونی سرعت بگیرد.

مدیرعامل شرکت برق نیز بیان می‌کند که اداره کل راه و شهرسازی برای انجام برق کشی تعهدات خود را انجام نداده است. او می‌گوید که این اداره کل باید زمین‌های مورد نیاز برای اجرای شبکه برق را تامین کند و هزینه‌های برق کشی را پرداخت کند.

استاندار نیز از عملکرد مدیرکل راه و شهرسازی انتقاد می‌کند. او می‌گوید که این اداره کل به جای انتقاد از دیگران، باید به وظایف خود رسیدگی کند و تعهداتش برای تامین اعتبار زیرساخت های مسکن ملی را به خوبی انجام دهد.

با توجه به این اظهارات، می‌توان گفت که هر دو طرف در این چالش مقصر هستند. اداره کل راه و شهرسازی باید تعهدات خود را برای تامین اعتبار و هزینه‌های برق کشی انجام دهد. شرکت برق نیز باید تعهدات خود را برای اجرای شبکه برق انجام دهد.

دستگاه‌های اجرایی مسئول اجرای طرح مسکن ملی، بخشی از مسئولیت کند جلو رفتن این طرح را بر عهده دارند. این دستگاه‌ها باید با اتخاذ تدابیر لازم، مشکلات طرح مسکن ملی را برطرف کنند تا این طرح بتواند به اهداف خود دست یابد.

دستگاه‌های اجرایی مسئول اجرای طرح مسکن ملی، بخشی از مسئولیت کند جلو رفتن این طرح را بر عهده دارند. این دستگاه‌ها باید با اتخاذ تدابیر لازم، مشکلات طرح مسکن ملی را برطرف کنند تا این طرح بتواند به اهداف خود دست یابد.

راه حل چیست؟

اداره کل راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی اجرای طرح مسکن ملی، مسئولیت‌های مهمی در این زمینه دارد. این وزارتخانه باید با اقدامات زیر، مشکلات طرح مسکن ملی را برطرف کند:

افزایش تعداد پیمانکاران واجد شرایط: وزارت راه و شهرسازی باید با اتخاذ تدابیر لازم، تعداد پیمانکاران واجد شرایط را برای ساخت واحدهای مسکونی طرح مسکن ملی افزایش دهد. این کار می‌تواند با تسهیل فرآیند صدور مجوز برای پیمانکاران و کاهش سخت‌گیری‌ها انجام شود.

رفع موانع همکاری بانک‌ها: اداره کل راه و شهرسازی و وزارتخانه آن باید با بانک‌ها رایزنی کند تا این بانک‌ها موانع همکاری با متقاضیان طرح مسکن ملی را برطرف کنند. این کار می‌تواند با ارائه تسهیلات با شرایط مناسب‌تر و کاهش ضمانت‌های مورد نیاز انجام شود.

حل مشکلات آب و برق: اداره کل راه و شهرسازی باید با همکاری دستگاه‌های مسئول، مشکلات آب و برق در مناطقی که طرح مسکن ملی در آن‌ها اجرا می‌شود را حل کند. این کار می‌تواند با تامین منابع مالی لازم و هماهنگی با دستگاه‌های خدمات رسان انجام شود.

پیشرفت کٌند مسکن ملی درکهگیلویه و بویراحمد؛ دلایل و راهکارها

بانک‌ها نیز نقش مهمی در تامین مالی طرح مسکن ملی دارند. این بانک‌ها باید با اتخاذ تدابیر لازم، موانع همکاری با متقاضیان طرح مسکن ملی را برطرف کنند. این کار می‌تواند با ارائه تسهیلات با شرایط مناسب‌تر و کاهش ضمانت‌های مورد نیاز انجام شود.

دستگاه‌های خدمات رسان نیز باید زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح مسکن ملی را تامین کنند. این دستگاه‌ها باید با هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی، اقدامات لازم را برای تامین آب، برق، گاز و سایر زیرساخت‌های لازم انجام دهند.

برای رفع این چالش و سرعت بخشیدن به روند ساخت‌وساز واحدهای مسکن ملی، نیاز به همکاری و هماهنگی بین اداره کل راه و شهرسازی و شرکت برق است. این دو نهاد باید تعهدات خود را به خوبی انجام دهند و از انتقادهای بی‌جا پرهیز کنند.

تشکیل جلسات مشترک بین اداره کل راه و شهرسازی و شرکت برق برای بررسی مشکلات و یافتن راه‌حل‌های مشترک، تعیین وظایف و مسئولیت‌های هر یک از طرفین به طور واضح و شفاف و نظارت و پیگیری مستمر از سوی استانداری می تواند چاره ساز باشد.

با اجرای این راهکارها، می‌توان چالش بین اداره کل راه و شهرسازی و شرکت برق را کاهش داد و روند ساخت‌وساز واحدهای مسکن ملی را سرعت بخشید.

برای رفع این مشکلات، نیاز به همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، از جمله اداره کل راه و شهرسازی، شرکت‌های آب و برق و شهرداری‌ها است. همچنین، لازم است که منابع مالی کافی برای تامین آب و برق واحدهای مسکونی جدید تخصیص داده شود.

برای رفع این مشکلات، نیاز به همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، از جمله اداره کل راه و شهرسازی، شرکت‌های آب و برق و شهرداری‌ها است. همچنین، لازم است که منابع مالی کافی برای تامین آب و برق واحدهای مسکونی جدید تخصیص داده شود.

با توجه به موارد ذکر شده، می‌توان گفت که کٌند جلو رفتن طرح مسکن ملی ناشی از عوامل متعددی است که شامل کمبود پیمانکار، عدم همکاری بانک‌ها و مشکلات آب و برق می‌شود.

با توجه به اینکه مشکلات طرح مسکن ملی ناشی از عوامل متعددی است، نمی‌توان یک مقصر یا مقصران اصلی را برای این مشکل معرفی کرد. با این حال، می‌توان گفت که دستگاه‌های اجرایی مسئول اجرای طرح مسکن ملی، بخشی از مسئولیت کند جلو رفتن این طرح را بر عهده دارند. این دستگاه‌ها باید با اتخاذ تدابیر لازم، مشکلات طرح مسکن ملی را برطرف کنند تا این طرح بتواند به اهداف خود دست یابد.

منبع: ایرنا
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
مقصر استاندار ضعیف و مدیرکل راه و شهرسازی ضعیف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۳
مسکن ملی یاسوج چه شد؟
جز یه کلنگی کسی هنوز چیزی ندیده
این مسولین بی عرضه را چرا رئیسی عوض نمی کنه؟
استاندار
فرماندار
مدیرکل راه و شهرسازی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین