تاریخ انتشار:۱۳:۲۶ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
شهرستان بویراحمد؛
عصر دنا: مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمونه برداری از یک مورد دام مشکوک به بیماری هاری در منطقه زرتی پشتی گلال بخش لوداب انجام شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

مختار رجائی‌فر گفت: با گزارش یک مورد دام مشکوک به هاری به وسیله اهالی منطقه و انجام مراقبت غیرفعال بیماری، از دام مذکور با علائم مشکوک به نمونه بیماری هاری نمونه برداری و برای ردیابی و پایش بیماری به آزمایشگاه دامپزشکی استان ارسال شد.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: هاری نوعی بیماری ویروسی است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه‌ها می‌رود و شروع به تکثیر کرده و انسان و سایر پستانداران خونگرم درگیر بیماری شده و بیمار محکوم به مرگ است.
وی مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری هاری را تزریق واکسن در انسان و حیوانات دانست و گفت: تلفات دام و خسارت‌های اقتصادی ناشی از این بیماری که در دام ایجاد می‌شود به همراه مخاطرات انسانی آن با شیوع این بیماری در منطقه جبران ناپذیر است که با توجه به اقدامات پیشگیرانه از سوی اداره دامپزشکی به میزان قابل توجهی موجب تأمین سلامت جمعیت دامی شهرستان می‌شود.
رجایی فر بیان کرد: از دامداران درخواست می‌شود با مشاهده علایم هاری از قبیل آبریزش، نعره زدن، ترس از آب و نور، دویدن‌های بی هدف و حمله به اهالی، در اسرع وقت موضوع را جهت پیگیری‌های بعدی به اداره دامپزشکی و یا سامانه ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین