تاریخ انتشار:۱۷:۳۴ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
عصر دنا: پایین بودن کیفیت نان، خمیری بودن و یا خشک شدن بیش از حد نان در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج موضوعی است که روزانه با وجود حوزه های نظارتی شاهد آن هستیم و افزایش ضایعات نان را بدنبال داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی نسبت به سوختگی و کیفی نبودن نان معترضند تا جایی که برخی مدعی هستند علیرغم قیمت های بالا، بخشی از نان، دور ریز و به ضایعات تبدیل می شود.

شاطر یکی از نانوایی های شهرستان بویراحمد در خصوص مشکلات موجود گفت: سبوس آرد استان که در نانوایی ها استفاده می شود بسیار زیاد است.

اسماعیل محمدی معتقد است که کیفیت آرد پایین است و رنگ آن سیاه است و این بر کیفیت پخت و عرضه آن تاثیر دارد.

وی با اشاره به اینکه چرا وزن چانه های نانوایی های یاسوج کم است، ابراز کرد: اگر وزن را بالا ببریم نان به صورت خمیر بیرون می آید بنابراین مجبوریم وزن چانه را کم کنیم.

به گفته محمدی وقتی کیفیت آرد بالا باشد خمیر را به خوبی می پزد و اکنون یاسوج یک کارخانه آرد بیشتر ندارد و مجبوریم آرد خود را از آنجا تهیه کنیم.

یکی دیگر از شهروندان در شهر یاسوج می گوید: کیفیت نان در این شهر به حدی پایین است که اگر نان چند ساعت در بسته بندی و فضای دور از فریزر بماند، دیگر قابل مصرف نیست در حالی که نان باید به نحوی تولید شود که حداقل برای یکروز خارج از فضای یخچالی قابلیت مصرف داشته باشد.

عیسی حسینی افزود: در هیچ شهری از کشور وضعیت نان این چنین نیست اما در این شهر نان سیاه (سوخته)و خمیر به دست مشتریان می رسد که با توجه به قیمت این کالا، چنین اقدامی منصفانه نیست زیرا برخی خانوارهای کم درآمد روزانه سه وعده نان مصرف می کنند.

رئیس صنف نانوایی‌های شهرستان بویراحمد در این باره می گوید: کیفیت پایین نان در یاسوج دلایل مختلفی دارد، آرد یاسوج آزمایش و در دو نانوایی با دو سبک متفاوت پخت شد و به این نتیجه رسیدیم که بیشترین مشکلات ما از آرد کارخانجات یاسوج است.

یدالله آقایی ابراز کرد: قیمت پایین نان از جمله مواردی است که باعث بی‌انگیزگی نانوایان می‌شود و قیمت از دغدغه‌های آنان است.

وی تاکید کرد: چنانچه این دو مورد همزمان اصلاح شود، یعنی اینکه هم آرد با کیفیتی داشته باشیم و هم قیمت نان منصفانه باشد، وضعیت بهتری از نظر کیفیتی را شاهد خواهیم بود.

آقایی ادامه داد: مردم هم حق دارند که ناراضی باشند البته در آینده نزدیک کلاس‌های آموزشی و توجیهی برای نانوایان برگزار می‌شود.

رئیس صنف نانوایی‌های شهرستان بویراحمد عنوان کرد: یک نانوایی میانگین از پنج تا هفت کیسه آرد، نان تولید می‌کند، وقتی نانوایان آرد کم می‌آوردند برای اینکه جوابگوی مشتری‌ها باشند، مجبور می‌شوند از وزن نان کم کنند.

وی گفت: چنانچه ۵۰ درصد سهمیه آرد یاسوج از شیراز تأمین شود برای مردم و مسئولان مشخص خواهد شد که مشکل اصلی همان آرد است.

سرپرست اداره کل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد هم می گوید: حدود ۶۰ درصد نانوایی‌های استان از کیفیت نان مناسب و استاندارد برخوردار نیستند.

سید ساعد رمضانیان افزود: بیش از ۷۰ درصد خبازی‌های استان اقدام به کم فروشی در وزن چانه‌ها می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر موضوع آرد عدم زمان پخت ناکافی، نداشتن مهارت خبازان با نحوه پخت نان، استفاده از خمیر مایه، عدم استراحت کافی بعد از افزودن خمیر مایه، وزن کم چانه ها از عوامل پایین بودن کیفیت نان در استان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم می گوید: مردم استان از کیفیت پایین نان گلایه دارند و خواهان تغییر رویه و بهبود شرایط نانوایی های استان هستند.

سید علی احمدزاده تصریح کرد: وضعیت نانوایی های استان به صورت شبانه روزی تحت کنترل و پیگیری است و حتی معاون اقتصادی استانداری در راستای رفع مشکلات واحدهای خبازی گام هایی برداشته است.

وی عنوان کرد: در ماه های گذشته تخلفات نانوایی‌ها ثبت و سهمیه آنها کسر یا واحد تعطیل می‌شد که این رویه در برخی شهرهای کوچک استان موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: زیرا تعطیلی این واحدها باعث به زحمت افتادن مردم و نارضایتی خبازان شده بود در حالی که می‌توانستند به واحد متخلف تذکر دهند.

احمدزاده بیان کرد: در چند ماه گذشته افزون بر ۶۰۰ تن سهمیه آرد نانوایی‌های استان کسر شد که متولیان استان هم معترض بودند که باید این سهیمه بازگردد.

وی گفت: وزن چانه مشخص است اما اگر از آنچه برای نانوایی ها تعیین شده تعمدا غفلت کنند کم فروشی محسوب می شود. کم فروشی یکی از آفت های جامعه است و سیستم‌های نظارتی در این مورد حساس هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نانوایی ها باید حقوق مردم را رعایت کنند. در شرایط سخت اقتصادی قوت غالب مردم نان است و نانوایان باید تلاش کنند نان با کیفیت به دست مردم برسانند.

احمدزاده عنوان کرد: کارخانه های تولید آرد و متولیان، پاسخ‌گوی کیفیت آردی که در اختیار واحدهای خبازی قرار می گیرند، باشند.

مهرداد الهی رئیس اتاق اصناف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کیفیت نان در سطح استان تغییر محسوسی پیدا کرده است و اگر قیمت نان شهرهای همجوار را احصا کنید، متوجه می‌شوید که قیمت نان استان ما بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد از شهرهای همجوار پایین‌تر است.

شرکت آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج در سال ۱۳۶۳ مجوز صنعتی دریافت و در سال ۱۳۶۹ به بهره برداری رسید، فعالیت این شرکت در زمینه محصولات آرد از گندم و سپس آردهای نول و ستاره بود و گلوکز و گلوتن نیز به محصولات تولیدی آن افزوده شد.

رئیس جمهور به سازمان اقتصادی کوثر ۲ ماه فرصت داد که کارخانه آرد را با تمام ظرفیت افتتاح کند.

کارخانه آرد یاسوج ، نشاسته و گلوکز با چهار فاز مختلف یکی از قدیمی ترین کارخانه های کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت اشتغالزایی بیش از ۴۰۰ نفر است که به دلیل برخی مشکلات اکنون تنها در یک فاز با اشتغال ۶۰ نفر در حال فعالیت بوده و اخیرا هم سازمان اقتصادی کوثر متولی کارخانه تصمیم به فروش آن گرفته است.

طبق آخرین آمارها، قیمت نان در استان کهگیلویه و بویراحمد سنگگ سنتی نوع یک با وزن ۵۵۰ گرم قیمت فعلی ۱۵۰۰ تومان، سنگگ سمتی نوع ۲ با وزن ۵۵۰ قیمت ۱۷۰۰ تومان، بربری با وزن ۵۰۰ گرم قیمت ۱۵۰۰ تومان، لواش نوع یک با وزن ۱۸۰ قیمت ۳۵۰ تومان، لواش نوع ۲ با وزن ۱۸۹ گرن قیمت ۳۷۰ تومان، تافتون نوع یک با وزن ۲۰۰ گرم قیمت ۴۴۰ تومان و تافتون نوع ۲ با وزن ۲۰۰ گرم قیمت ۴۸۰ تومان است.

منبع: ایرنا
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین