تاریخ انتشار:۱۱:۱۸ - ۲۹ تير ۱۴۰۲
عصر دنا: با همت انجمن خیران راه‌سازی کشور، تعریض و بهسازی بخشی از مسیر قدیم یاسوج-اصفهان حد فاصل توت‌نده و پاتاوه، واقع در محدوده روستای کره (شامل هفت روستا) توسط یکی از خیرین راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

 

ورود نیکوکاران کهگیلویه و بویراحمد به حوزه راه‌سازی

 کهگیلویه و بویراحمد استانی کوهستانی است که بیشتر روستاهای آن در مناطق سخت گذر واقع شده و بر اساس برخی گزارش ها ۴۰۰ روستای آن به دلیل ناهمواری راه خالی از سکنه شده است اما اینک یک نیکوکار هم استانی برای نخستین بار در حوزه راه پیگیر ساخت جاده ای ایمن برای مردم است.

کهگیلویه و بویراحمد استانی کوهستانی است که هزینه راهسازی در آن به دلیل کوهستانی بودن، از بسیاری از استان های دیگر بالاتر است و با وجود تلاش های دولت ها در نظام جمهوری اسلامی، نیازها در حوزه راهسازی همچنان زیاد است.

بخش زیادی از نیازهای راهسازی استان در حوزه روستایی است و ۴۴ درصد از جمعیت ۷۳۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در روستاها زندگی می کنند که بیش از ۳۰۰ هزار نفر را شامل می شود.

ورود نیکوکاران کهگیلویه و بویراحمد به حوزه راهسازی

راهی هموار برای روستانشینان دنا در سایه مهر

یکی از ظرفیت‌های مهم در فعالیت‌های اقتصادی، استفاده از ظرفیت خیرین است. هر چند در کهگیلویه و بویراحمد، تاکنون استفاده چندانی از این ظرفیت نشده است اما برای نخستین بار یکی از نیکوکاران کهگیلویه بویراحمدی کلید این کار را در پروژه‌های راهسازی استان زد.

فرهاد آرامش‌نیا از نیکوکاران استان هم‌اکنون کلید آغاز نخستین همکاری با راهسازی کهگیلویه و بویراحمد در راستای استفاده از ظرفیت خیرین زده است.

با همت انجمن خیران راه‌سازی کشور، تعریض و بهسازی بخشی از مسیر قدیم یاسوج-اصفهان حد فاصل توت‌نده و پاتاوه، واقع در محدوده روستای کره (شامل هفت روستا) توسط یکی از خیرین راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست.

سهم مشارکت خیر ۷۰ درصد و میزان مشارکت اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان نیز ۳۰ درصد است و برآورد اولیه پروژه بر اساس فهرست بها ۱۴۰۲ بالغ بر پنج میلیارد تومان بوده است.

ورود نیکوکاران کهگیلویه و بویراحمد به حوزه راهسازی

انجمن خیرین راه در استان راه اندازی می شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: تعهدات خیر، اجرای تعریض کوبش، اجرای لایه زیرسازی و اساس و اجرای آسفالت به‌عرض هفت و نیم متر است.

عابد محمدی تعهدات راهداری را نیز تأمین قیر مورد نیاز پروژه و رفع معارضات محلی عنوان کرد.

وی ادامه داد: این طرح بیش از پنج میلیارد تومان هزینه داشته است. حجم پروژه ۲.۷ کیلومتر شامل ۶ هزار متر مکعب تعریض و خاک برداری و ۱۵۰۰ متر مکعب ریزش برداری، اجرای ۱۱۰ هزار متر مربع روکش و تعریض آسفالت است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: به زودی انجمن خیرین راه در این استان راه‌اندازی می‌شود.

عرض این جاده به به بیش از هشت متر رسیده و نسبت به سالهای قبل میزان تصادفات در این محدوده به طور چشمگیری کاهش یافته است و در روزهای آینده، این جاده به بهره برداری می رسد.

شهرستان دنا ۴۳۰ کیلومتر راه روستایی دارد که ۱۰۰ کیلومتر آن نیاز به زیرسازی و آسفالت دارد.

 

۴۸ درصد راه های روستایی کهگیلویه و بویراحمد باید آسفالت شوند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آن آسفالت شده است.

محمدی عنوان کرد: حدود ۵۲ درصد راه های روستایی استان آسفالت شده و ۴۸ درصد دیگر باقی مانده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در استان ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی، روستاهای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که هنوز آسفالت نشده اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: چنانچه اعتبارات به موقع تخصیص یابند تحول چشمگیری در دولت سیزدهم در راه های روستایی خواهیم داشت.

بدون تردید با توسعه راه های روستایی و سرازیر کردن امکانات به این مناطق محروم اما زرخیز شاهد مهاجرت معکوس، تشویق مردم در این روستاها و حتی کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

کهگیلویه و بویراحمد ۲ هزار و ۲۳۲ روستا دارد که جمعیت آنها ۳۱۵ هزار و ۴۸۶ نفر می شود و ۴۴درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین