تاریخ انتشار:۱۰:۲۰ - ۲۰ دی ۱۴۰۱
عصر دنا: کشاورزان زحمتکش مختاری که دل به ایستگاه پمپاژ آب مختار خوش کرده‌اند و برداشت آب از رودخانه بشار تنها از طریق این ایستگاه میسر است اما در سال‌های اخیر با یک مشکل بزرگ مواجه شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

یکی از محورهای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد کشاورزی است شغلی که مردمان این استان از قدیم و ندیم تاکنون به آن وابسته بوده و تقریباً هیچ خانواده ای در کهگیلویه و بویراحمد نیست که سابقه کشاورزی نداشته باشد و یا آبا و  اجداد آن‌ها نا آشنا با کشاورزی باشند.

استانی که از صنعت بهره نبرده و بنا به گفته کارشناسان تنها نیم درصد از سهم صنایع استان مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است و با این اوضاع و احوال در خواهیم یافت که کشاورزی مهمترین رکن ایجاد اشتغال و تولید در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

متاسفانه در طول سالیان اخیر به دلایل مختلف از جمله رشد شهرنشینی بسیاری از روستاها از جمعیت خالی شده و کشاورزی و دامداری نیز رکود پیدا کرده و همچنین در اطراف و اکناف شهرها زمین های کشاورزی به قطعات مسکونی تبدیل شده تا بیش از پیش کشاورزی در گوشه رینگ قرار گرفته و استانی که بیشترین تولیدات کشاورزی و دامداری را در گذشته داشت اکنون در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله مرغ و تخم مرغ و گوشت و همچنین محصولات باغی و زراعی وابسته به سایر استان ها و البته استان‌های همسایه باشد.

در کنار همه مشکلاتی که وجود دارد به دلیل تخصیص بسیار کم آب رودخانه ها و سدها به حوزه کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، باغداران و کشاورزان دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

هر چند در سالیان اخیر کارهای خوبی در زمینه توسعه آبیاری نوین از جمله آبیاری قطره ای و بارانی در سطح زمین‌های زراعی و باغات استان صورت گرفته اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

در این بین اهمیت پمپاژهای آب بیش از پیش در حوزه کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد ضروری به نظر می‌رسد چرا که مساحت بسیار زیادی از زمین های زراعی توسط ایستگاههای پمپاژ آب مثل ایستگاه پمپاژ مختار در شهرستان بویراحمد آبیاری می‌شود.

اما متاسفانه به دلیل واگذاری‌های غیر کارشناسی و غیر اصولی و گاهاً خارج از ضابطه این ایستگاه‌های پمپاژ شاهد اعتراض و گلایه مندی شدید کشاورزان و باغداران از وضعیت ایستگاه‌های پمپاژ آب و همچنین سهمیه آب کشاورزان هستیم.

به گزارش فارس یکی از نقاط حاصلخیز که هنوز زمین های کشاورزی آن دست نخورده باقی مانده و به قطعات مسکونی برای شهرنشینی تبدیل نشده زمین های کشاورزی منطقه مختار در چند قدمی شهر یاسوج است.

کشاورزان زحمتکش مختاری که دل به ایستگاه پمپاژ آب مختار خوش کرده‌اند و برداشت آب از رودخانه بشار تنها از طریق این ایستگاه میسر است اما در سال‌های اخیر با یک مشکل بزرگ مواجه شده و همواره گلایه و اعتراض خود را به مسئولان مربوطه از جمله مسئولان جهاد کشاورزی و استانداری و نهادهای نظارتی و امنیتی و اطلاعاتی اعلام کرده‌اند.

آنها می‌گویند تعرفه آب بها و نرخ کمرشکن آب که توسط بخش خصوصی برای زمین های زراعتی در نظر گرفته شده به هیچ وجه منطبق بر انصاف و عدالت نیست و بسیار بیشتر از آنچه که باید از کشاورزان تعرفه آب دریافت می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند به دستگاه‌های مختلف و به هر جایی که بگویید مراجعه کرده ایم تا این که بتوانیم حق از دست رفته خود را بگیریم و به مانند سایر نقاط استان و کشور حق آبه منصفانه برای ما لحاظ شود اما تاکنون چنین نبوده و مباشر به هر نحوی که می‌خواهد هزینه آب دریافت می‌کند.

کشاورزان مختاری به فارس می‌گویند دیگر تحمل این بی‌عدالتی را نداریم و از این پس توسط رسانه‌ها حرف خود را به گوش مسئولان خواهیم رساند.

در همین خصوص از طرق سامانه سامد نیز کشاورزان مختاری صدای خود را به گوش استاندار رسانده‌اند تا که هر چه زودتر این وضعیت برای کشاورزان مختار تعیین تکلیف شود.

 انتهای پیام/

منبع: فارس
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین