تاریخ انتشار:۰۸:۴۹ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

منطقه تاریخی تپه «چهک» در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که همسایگان آن ۱۸ سال است به علت تعیین نشدن حریم این اثر تاریخی، برای خرید و فروش املاک خود در این منطقه در بلاتکلیفی هستند.

تپه تاریخی چهک در روستای چهاربیشه از توابع دهستان لیشتر گچساران و در نزدیکی شهر دوگنبدان سال ۱۳۸۴در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و از آن زمان وعده های میراث فرهنگی برای تعیین حریم بی سرانجام مانده و همسایگان این اثر تاریخی دوره اسلامی از مسوولان انتظار دارند تا برای تعیین تکلیف ساکنان نزدیک آن اقدام کنند.

آنان با اشاره به اینکه سال ها پیش  از ثبت ملی اثرتاریخی تپه چهک در این منطقه خانه ساخته اند از این که اجازه فروش یا حتی تعمیر خانه های خود را ندارند گلایه دارند و از مسوولان می خواهند هرچه زودتر برای تعیین حریم این اثر میراث فرهنگی اقدام کنند.

انتظارات همسایگان تپه تاریخی چهک

یکی از ساکنان نزدیک روستای چهاربیشه در نزدیکی تپه تاریخی چهک با اشاره به اینکه خانه او بیش از ۵۰ سال پیش ساخته شده می گوید: در زمان احداث این خانه ها و خریداری از سوی اهالی کسی نمی دانست چهک یک منطقه تاریخی است.

علی براتی با یادآوری قدیمی بودن خانه اش و نیاز به تعمیر افزود: مسوولان میراث فرهنگی گچساران نسبت به تعیین تکلیف واحدهای نزدیک این اثر تاریخی اقدام کنند.

یکی دیگر  دیگر از ساکنان روستای چهاربیشه که خانه اش درهمسایگی تپه تاریخی چهک قرار دارد با اشاره به اینکه سال ها پیش به دلیل نداشتن پول در این روستا خانه خریداری کرده است گفت: هم اکنون به علت قرار داشتن محل کارش در شهر دوگنبدان می خواهد واحد مسکونی خود را بفروشد و ساکن شهر دوگنبدان شود اما با ممانعت میراث فرهنگی مواجه شده است.

مرتضی احمدی افزود: تعداد پرشماری از خانه های روستای چهاربیشه به دلیل تعیین حریم نشدن تپه تاریخی چهک در بلاتکلیفی هستند.

تعیین حریم محوطه تپه تاریخی چهک نیازمند اعتبار

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران گفت: تعیین حریم محوطه تپه تاریخی چهک در روستای چهاربیشه این شهرستان نیازمند اعتبار است.

رحیم خردمند با اشاره به اینکه میراث فرهنگی نیازمند سه میلیارد ریال اعتبار برای انجام تعیین حریم این اثر تاریخی است اظهار داشت: پس از تعیین حریم در صورت نیاز برای خریداری خانه های اطراف این اثر تاریخی اقدام می شود.

وی بیان کرد: بررسی های میدانی کارشناسان میراث فرهنگی نشان می دهد حداقل ۱۴واحد مسکونی روستای چهاربیشه در حریم تپه تاریخی چهک قرار دارد.

خردمند عنوان کرد: براساس قانون تا تعیین حریم مالکان خانه های مذکور حق فروش یا تعمیر و بازسازی خانه های خود را ندارند.

کشف کوزه سفال

وی با یادآوری اینکه همین چند روز پیش یک کوزه سفال بزرگ در خانه شهروند روستای چهاربیشه این شهرستان کشف شده است تاکید کرد:احتمال وجود چنین اشیایی در این منطقه وجود دارد.

رحیم خردمند با بیان اینکه این شی تاریخی با ارتفاع ۸۰ سانتیمتر و قطر ۵۰ سانتیمتر هنگام حفاری برای فاضلاب کشف شده است بر اختصاص اعتبار برای تعیین حریم این منطقه تاکید کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران تاکید کرد:شهروند مسوولیت پذیر پس از مشاهده شی تاریخی موضوع را به میراث فرهنگی گچساران گزارش داد و کارشناسان با دقت کوزه را از گل ولای جدا و آن را برای انتقال به موزه اشیای تاریخی یاسوج آماده کردند.

وی بیان کرد: این کوزه احتمالا یادگار به جا مانده از دوره اسلامی با حضور مسوولان متولی از جمله نیروی انتظامی به اداره میراث فرهنگی گچساران منتقل شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران تصریح کرد: تعیین دوره تاریخی شی کشف شده نیازمند بررسی بیشتر باستان شناسان است.

خردمند با اشاره به جرم بودن فروش میراث فرهنگی از اهالی این منطقه خواست در صورت مشاهده چنین اشیایی مراتب را مسوولان متولی گزارش کنند.

شهرستان گچساران ۱۳۷ اثر تاریخی به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی دارد که از این تعداد ۷۰ اثر مربوط به دوره اسلامی است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین