تاریخ انتشار:۱۳:۰۱ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
عصر دنا: رئیس پلیس فتا انتظامی کشور از افزایش ۳۰ درصدی دستگیری مجرمان سایبری در سال ۱۴۰۰ خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا انتظامی کشور در حاشیه دومین پویش مردمی کودکان سایبری در جمع خبرنگاران گفت: یک سری مشاغل در پلتفرم خارجی هستند یک سری مشاغل زیر نظر اتحادیه کسب و کار و یک سری مشاغل هستند.

وی ادامه داد: طبیعتا حوزه‌هایی که دارای مجوز هستند قوانینی به آن‌ها مترتب است. بیش از ۹۱ هزار شغل داریم که دارای‌ای نماد هستند هرچه هماهنگی بیشتر و قوانین شفاف‌تر شود افراد در حوزه کسب و کار اینترنتی می‌توانند فعالیت خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: در ارتباط با جرایم سایبری اقدامات را به صاحبان کسب و کارها اعلام می‌کنیم، الگوریتم‌ها را به آن‌ها اعلام می‌کنیم و آن‌ها باید با پلیس هماهنگ شوند تا کلاهبرداری‌ها به حداقل برسد.

رییس پلیس فتا انتظامی کشور درباره جرائم سایبری در سال ۱۴۰۰ گفت: کشفیات در حوزه جرایم سایبری ۱۶ درصد افزایش داشته است همچنین میزان دستگیری ۳۰ درصد افزایش داشته و در حوزه قدرت کشف ۹۶ درصد جرایم که به پلیس ارجاع می‌شود کشف شده است و یک درصد نسبت سال گذشته افزایش داشته است. تلاش ما این است که این زمان کشف جرم به حداقل ممکن برسد.

سردار مجید خاطرنشان کرد: وقوع جرم در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین از میزان دستگیر شدگان ۷۶ درصد مرد و ۲۴ درصد زن بوده است همچنین ۱۱ درصد وقوع جرائم در تهران، ۹درصد در خراسان جنوبی، ۸ درصد در اصفهان بوده است همچنین در استان‌های کیش، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام کمترین میزان وقوع جرایم سایبری را داشته‌اند.

وی ادامه داد: افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی را داشتیم و بسیار سفارش کردیم برای اجناس پول و بیانه پرداخت نکنند.

وی درباره اقدامات جدید مجرمان سایبری گفت: شگرد جدید کلاهبرداران این است که پیامکی حاوی لینک آلوده برای فرد ارسال می‌کنند و وقتی افراد روی این لینک کلیک کرده و مجرمان به گوشی فرد دسترسی پیدا می‌کنند و این فرد به اصطلاح سایبری زامبی می‌شود،

ما در این زمینه اقدامات فنی زیادی انجام دادیم و با اپراتورها را هماهنگ شدیم. همچنین اگاهی مردم را در این زمینه افزایش دادیم، پس از این اقدامات تماس با مرکز فوریت‌ها شیب نزولی پیدا کرد و این موضوع انجام نمی‌شود مگر با افزایش دانش سایبری افراد.

وی درباره سامانه جامع اطلاع‌رسانی خدمات‌رسانی دولت گفت: باید این سامانه راه‌اندازی شود تا همه دستگاه‌ها با عنوان سازمانی خود برای مردم پیامک ارسال کنند و به جای سرشماره، پیامک به اسم دستگاه ارسال می‌شود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین