تاریخ انتشار:۲۲:۴۱ - ۱۵ تير ۱۳۹۹
عصر دنا: حوزه صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ظرفیت های طبیعی و مشوق های سرمایه گذاری در مناطق محروم می تواند سکوی پرتاب برای تحقق جهش تولید در این استان باشد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، این استان با داشتن ظرفیت های فراوان در صنایع پایین دستی نفت،گاز و پتروشیمی از سویی و تولید سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی می تواند بهشت سرمایه گذاری در سال جهش تولید باشد.

سرمایه گذاری در حوزه صنایع این استان افزون بر جهش تولید برای صنعتگران می تواند با ایجاد صنایع تبدیلی گرهگشای رونق تولید در حوزه کشاورزی نیز باشد.

عمر حوزه صنعت و معدن در کهگیلویه و بویراحمد کمتر از نیم قرن است و به همین دلیل ظرفیت های فراوانی در این بخش ها برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد.

۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و برخی از واحد های صنعتی در شهرک ها و برخی دیگر خارج از شهرک ها و نواحی صنعتی هستند.

هم اینک ۳۳۰ واحد فعال صنعتی با حجم سرمایه گذاری بر اساس پروانه بهره برداری ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

برنامه های جهش تولید در حوزه صنعت و معدن

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید از مهمترین نیازهای جهش تولید در حوزه صنعت استان است افزود: برنامه ریزی حمایت از واحدهای تولیدی در این مقوله انجام شده است.

دارا فرامرزی افزود: برای تحقق این امر سایتی راه اندازی می شود و درآن سرمایه گذاران نیازها و توانمندی های خود را درج می کنند تا هم بازار فروش برای آنان ایجاد شود و هم کالاهایی که در کشور تولید می شود از سوی صنعتگران خریداری و به رونق تولید در آن واحدها کمک شود.

وی تبلیغات مناسب را گمشده جهش تولید در استان دانست و افزود: با وجود تولید برخی کالاها با قیمت و کیفیت مناسب اما به دلیل معرفی نشدن سرمایه گذاران موفق به فروش به موقع محصولات تولیدی خود نمی شوند.

فرامرزی با اشاره به یارانه تسهیلات بانکی برای مناطق محروم و معافیت مالیاتی ۱۰ تا ۱۳ ساله راه اندازی طرح های تولیدی  در این مناطق گفت: شرایطی خوبی در استان برای سرمایه گذاری در بخش های صنعت و معدن وجود دارد که نیازمند مشارکت رسانه ها برای معرفی این ظرفیت هاست.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این استان ظرفیت های طبیعی خوبی برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی نفت و گاز،گردشگری و صنایع غذایی دارد.

تلاش دولت برای حمایت از تولید کنندگان

فرامرزی گفت که با حمایت دولت ،۳۰ واحد تولیدی راکد کهگیلویه وبویراحمد در ساله ۱۳۹۸ به چرخه تولید بازگشتند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این واحدهای تولیدی در داخل و خارج از شهرک های تولیدی به چرخه تولید بازگشته اند.

فرامرزی تاکید کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده تکمیل ۱۶ واحد نیمه تمام صنعتی در استان هدفگذاری شده بود در حالی که ۳۸ واحد تولیدی و صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تکمیل و پروانه بهره برداری آنان صادر شد.

وی گفت: با بهره برداری از این طرح های نیمه تمام ۳۵۵ فرصت شغلی جدید در استان ایجاد شد.

حوزه معادن

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:احیای ۲ واحد معدنی کوچک، صدور۲ پروانه اکتشاف،۲ پروانه بهره برداری و یک فقره گواهی کشف از فعالیت های حوزه معدن در این استان است.

وی افزایش فعالیت های حوزه معدن را از دیگر نیازهای جهش تولید در استان دانست و افزود: این امر نیازمند تخصیص اعتبارات برای مطالعات معدنی است.

وی عنوان کرد: هم اینک ۴۲ معدن در این استان فعال و در حال بهره برداری وجود دارد.

فرامرزی اظهار داشت: تاکنون ۷۵ فقره پروانه بهره برداری معدنی در استان با حجم سرمایه گذاری افزون بر ۴۰۴ میلیارد ریال صادر شده که منجر به ایجاد اشتغال برای ۷۳۷ نفر شده است.

وی ذخایر مواد معدنی کهگیلویه و بویراحمد را بیش از یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تن برآورد کرد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عمده مواد معدنی موجود در استان مواد اولیه سیمان، گچ، آهک، سنگ لاشه و مالون، مرمریت، بوکسیت، سلستین، مارن و دیگر موارد است.

فرامرزی تاکید کرد: امید است امسال با تعیین تکلیف پهنه های اکتشافی در اختیار ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشاف بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان، شاهد جهش موثری در شناسایی پتانسیل های معدنی استان و تکمیل عملیات اکتشافی و بهره برداری از معادن و ایجاد صنایع معدنی باشیم.

وی ابراز داشت: سال گذشته بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ میلیون ریال حقوق دولتی از بهره برداران معادن و دارندگان مجوزهای برداشت موقت مواد معدنی وصول شده است که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۳۲ درصد رشد داشت.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین بر اساس داده های پروانه بهره برداری موجود معادن در پایان سال ۱۳۹۸ ، ذخیره قطعی این معادن ۰.۸ درصد ، ظرفیت استخراج اسمی ، ۵.۲۴ درصد ، اشتغال ۲.۵ درصد و سرمایه گذاری آنها ۹.۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد داشته است.

کشف نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد ،ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است.

چشم انداز صنعت در سال جهش تولید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس برنامه ریزی و هدف گذاری انجام شده و برای تحقق شعار «جهش تولید» ،۴۰ واحد صنعتی راکد استان در سال جاری  به چرخه تولید برمی گردد.

سالار حسین پور اظهار داشت: از این تعداد ۲۰ واحد صنعتی در نواحی و شهرک های صنعتی استان و ۲۰ واحد دیگر خارج از نواحی و شهرک های صنعتی استان قرار دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تعداد واحد های صنعتی در استان که قابلیت برگشت به چرخه تولید را دارند حدود ۹۰ واحد هستند و ۱۲۰ واحد صنعتی دیگر قابلیت برگشت به چرخه را ندارند به این معنی که هم اینک تنها سوله ای خالی یا در تملک بانک و موارد مشابه قرار دارند.

حسین پور ابراز داشت: میزان اشتغال واحد های فعال صنعتی در استان، پنج هزار و ۳۰۰ نفر بوده و اشتغال کل واحد های غیر فعال استان(قابل احیا و غیر قابل احیا) ۲ هزار و ۸۰ نفر است.

نرخ بیکاری استان در سال ۱۳۹۷حدود ۱۳.۳ درصد بود که در سال ۹۸ به ۱۰.۸ درصد کاهش یافت.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.