تاریخ انتشار:۱۹:۳۷ - ۲۲ آذر ۱۳۹۷
نگاه‌ مدیریتی فرمانده سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد‌ بررسی شد
عصر دنا: مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد آن گونه که باید دغدغه‌ای برای این مشکلات ندارند و به انتظار بودجه‌های کشوری و ملی نشسته‌‌اند و همتی نیست تا سرمایه مردم را تکانی داده و به کمک بخش خصوصی و تعاونی قدمی در راه رفع مشکلات مردم با ایجاد زیرساخت‌ها بردارند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): اغراق نکرده‌ایم که مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد محروم‌ترین مرکز استان در کشور است اگر امکانات و زیرساخت‌های این شهر را با مراکز استان هم قد و هم اندازه مثل ایلام و شهرکرد و سایرین مقایسه کنیم به خوبی می‌فهمیم که فاصله‌ها تا چه اندازه است.
شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که سابقه شهرنشینی به درازای نیم قرن دارد از همه لحاظ کمبودها و نواقصی احساس می‌کند که در این مقوله قابل بیان نیست.
همین کمبود و نقصان زیرساخت‌ها در شهر یاسوج موجب شده که گاه بیکاری و آمار آن سر به فلک بگذارد و بسیاری از جوانان و حتی مردان خانواده اکنون در کنج خانه‌ها نشسته باشند و زندگی را به همراه خانواده‌ها به سختی و با مشقت سپری کنند.

اینجا یاسوج است
شهر یاسوج زیرساخت‌های کسب و کار برای یک جمعیت گسترده را ندارد به طورتی که هر روزه به این جمعیت افزوده می شود و حاشیه‌نشینی در اطراف شهر یاسوج رو به تزاید است و شهردار به گزاف نمی‌گوید که یاسوج با جمعیت 250 هزار نفری تبدیل به کلان شهر شده است.
مسوولان استانی نیز آن گونه که باید دغدغه‌ای برای این مشکلات ندارند و به انتظار بودجه‌های کشوری و ملی نشسته‌‌اند و همتی نیست تا سرمایه مردم را تکانی داده و به کمک بخش خصوصی و تعاونی قدمی در راه رفع مشکلات مردم با ایجاد زیرساخت‌ها بردارند.
عیب بزرگ این است که مسؤولان حتی همان‌هایی که اهل استان هستند درد شهر یاسوج را یا نفهمیده و یا دیر فهمیده‌اند و به همین خاطر قدم‌ها و گام استواری برای رفع این مشکلات ندارند.
مسؤولان استان نه تنها برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت‌های شهری را ندارند بلکه به هر دلیل به دنبال برچیدن بازاری هستند که مستقیم و غیر مستقیم با اشتغال 10 هزار نفر ارتباط دارد.

آتش سوزی در جمعه بازار یاسوج
هر چند برچیدن بساط جمعه بازار به دلیل نبود امنیت در آن تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد اما باید جایگزینی ده‌ها برابر ظرفیت آن باری اشتغال این عده و سایرین فراهم کنند.
خلاصه کلام این که مسؤولان استان کهگیلویه و بویراحمد درد این شهر را به خوبی درک نکرده‌اند اما در این میان مدیری و به عبارت بهتر فرمانده‌ای جوان سکان‌دار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شده که نشان داد قبل از هر چیز حتی قبل از تامین امنیت و برنامه‌های روتین نظامی‌گری به فکر اشتغال جوانان است و از هر 10 کلامی که بر زبان جاری می‌کند بیشتر آن حول محور بیکاری و دغدغه اشتغال‌زایی جوانان است.
در میان صحبت‌های حمید خرمدل می‌توان فهمید که بیش از هر قشری از هنرمند گرفته تا خبرنگار و فرهنگی و کاسب و نظامی و پاسدار و غیره به کارآفرین علاقه‌مند است و مشکل امروز کشور را در بیکاری می‌بیند.
فرمانده جوان سپاه فتح استان وقتی در نشست مشورتی نخبگان بسیجی استان سؤالی را مطرح کرد و کسی به آن جواب نداد معلوم شد که درد شهر یاسوج را فقط خود او فهمیده و بقیه درک درستی از  مشکل کنونی این شهر در اوضاع و احوال بد اقتصادی ندارند.
 نشستی با حضور برخی مسوولان استانی، رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی و برخی از نخبگان بسیجی به همت فرماندهی سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در سالن شهید نورعلی شوشتری این مجموعه برگزار شد.
در این نشست خرمدل فرمانده سپاه فتح استان با بیان این که نظیر چنین جلسه‌ای که بیشتر مدیران استان و نخبگان حضور داشته باشند کمتر دیده‌ام تا به صورت کارشناسی مشکلات را مطرح می‌کنند تصریح کرد: باید به دنبال خروجی از چنین جلساتی باشیم.
فرمانده سپاه فتح استان با بیان این که بخشی از مشکلات عمرانی استان در گیر و بند اداری است از رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خواست تا خط‌شکنی کنند و پنجره واحد در حد شعار نماند همچنان که در برخی از کشورها مثل مالزی ظرف ۲۴ ساعت کار سرمایه‌گذار را به صورت قانونی راه می‌اندازند.
سؤال سخت فرمانده از مسوولان
وی در همین خصوص با بیان این که استانی که گرفتاری دارد چرا سرمایه‌گذار باید ۶ ماه بدود اظهار کرد: باید کسانی که ایده و خلاقیت دارند را هم به صورت ویژه حمایت کنید و این اتفاقات و کارهایی که انجام می‌دهند تنها در آزمایشگاه و کتابخانه نماند.
خرمدل در این نشست سؤالی خطاب به مسؤولان و نخبگان مطرح کرد که معضل اصلی شهر یاسوج چیست؟ وقتی کسی از حاضرین در یک سکوت سنگین جواب فرمانده سپاه را نداد خود به حرف آمد و گفت: معضل اصلی شهر یاسوج این است که بازار ندارد، این شهر خیابان دارد اما بازار ندارد، یاسوج هم مثل اصفهان و شیراز نیاز به بازار دارد.
وی به طرحی که آیت‌الله ناصری برای یزد آماده کرده اشاره کرد و گفت: یاسوج نیاز به بازاری دارد که همه امکانات در آن باشد و باید یک المان برای شهر یاسوج درست کرد.
وقتی با دست خود کارآفرینان را بیچاره می‌کنیم
خرمدل با اظهار ناراحتی از این که چرا باید خانمی که ۷۰ نفر در زمینه بافندگی مشغول کرده مجبور باشد با وانت‌بار دست بافته‌های تولیدی را برای فروش به بندرعباس ببرد اظهار کرد: بعضی وقت‌ها چنین افرادی را بیچاره می‌کنیم یعنی این که کسب و کاری راه‌اندازی می‌شود و بازارش نیست و بدهکار می‌شوند.
فرمانده سپاه فتح با بیان این که ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی پول کمی نیست که به استان آمده تصریح کرد: اگر در یاسوج بازار کار راه بیندازیم حرکتی بزرگ خواهد بود که اگر شهرداری تنها همین یک کار را انجام دهد کار و تولید رونق پیدا می‌کند.
وی به برخی محصولات بومی استان اشاره کرد که قابلیت عرضه در چنین بازاری را دارد و خاطرنشان کرد: یک بازار باشکوه هزاران شغل در یاسوج ایجاد می‌کند.
فرمانده‌ای با نمره 20 
برای پی بردن بیشتر به رویکرد اشتغال‌زایی فرمانده سپاه فتح با کارآفرین برتر استان کهگیلویه و بویراحمد و نفر هفتم کارآفرینی ایران به گفت‌وگو نشستیم و از رویکردهای خرمدل پرسیدیم.
مهران بالان در ابتدا با بیان اینکه نیاز اول و اصلی استان کارآفرینی است خاطرنشان کرد که آقای خرمدل در این زمینه فرمانده‌ای با نمره 20 است و به تنها مسوولی که نمره عالی می‌دهم ایشان است.
قولی که بالان به سردار داد
کارآفرین برتر کشوری و استانی با اشاره به نشست‌هایی که بامسؤولان کشوری از معاون رئیس‌جمهور گرفته تا وزرا و نمایندگان مجلس و فرماندهان داشته خاطرنشان کرد: سردار خرمدل را به دلیل دغدغه بالای اشتغال و کمک به کارآفرینی از همه آن‌ها مصمم‌تر دیدم.
وی به همین اظهارات اخیر وی در خصوص نیاز به بازنگری در فضای کسب و کار شهر یاسوج با ایجاد بازار اشاره کرد و گفت: رویکرد آقای خرمدل تسهیل‌گری در امر اشتغال است و آن چه در رفتار و گفتار وی مشاهده می‌کنم کمک به رفع مشکلات پیش پای کارآفرینان است.
بالان با بیان این که در حال حاضر 680 نفر را در سطح استان در حوزه صنایع دستی مشغول به کار کرده‌ام به قولی که به سردار خرمدل داده اشاره کرد و گفت: به ایشان گفتم که حاضرم با رویکردی که دارید در همه پایگاه‌های بسیج سراسر استان کارگاه تولیدی راه‌‌اندازی کنم تا در یک بازه زمانی کوتاه اشتغال 5000 نفری محقق شود.
---------------------------------
گزارش از داریوش بهنیا
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین