کد خبر: ۱۲۰۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۶:۲۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
خودکفایی گلخانه داری که غرق در مشکلات است/
عصر دنا: گلخانه دار گچسارانی توانسته با پشتکار و تجربه یازده ساله در زمینه پرورش گل ها و گیاهان زینتی و فروش آن در داخل و خارج از استان به عنوان یکی از استعدادهای موفق منطقه کهگیلویه و بویراحمد معرفی شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): ایجاد شغل مستقل و بدون وابستگی به برخی ضوابط دست و پا گیر اداری مسیری است که خیلی از علاقمندان مشاغل آزاد به آن روی آورده اند،در این مسیر که اصولا برخواسته از اراده و پشتکار و سرمایه ابتدایی است معمولا پس از طی مدتی زحمت و سختی با کسب درآمد حاصل از سود هر حرفه بسیاری از خستگی ها و دودلی ها با شهد شیرین موفقیت برطرف می شود.

 در گچساران نیز یکی از گلخانه داران با سابقه توانسته با پشتکار و تجربه یازده ساله در زمینه پرورش گل ها و گیاهان زینتی و فروش آن در داخل و خارج از استان به عنوان یکی از استعدادهای موفق منطقه کهگیلویه و بویراحمد معرفی شود.

 صبح یک روز زیبای زمستانی است از درب آهنی گلخانه زیبایش که وارد می شوی دو شعبه می شود یکی قسمت فروش گلهای آپارتمانی و باغچه ای که اطرافش پر از گلدان های سفالی است  و یک قسمت هم سرزمین شگفت انگیز کاکتوس هایی است که خودنمایی می کند.

از دلبری رزهای عاشقانه تا زیبایی گل کاغذی ها و ختمی ها ،لمس این بهشت زیبا بهانه ای شده تا به دور از هیاهوی شهری خود را به دنیای گل جنوب ایران برسانم،حال بهشت زیبای مرد گچسارانی اینجا خودنمایی می کند و هر دقیقه ای که می گذرد به تعداد آدم هایی که به این بهشت می آیند اضافه می شود و لبخند رضایتشان از دیدن این همه زیبایی گواه این ادعاست.

اینجا گل های آپارتمانی به صورت دسته جمعی و در صفهای منظم در دل خاک گلدان ها جا گرفته اند و به مردم خوش آمد می گویند و در کنارشان گل های باغچه ای که با غرور بهاری خود در هر گلدان جداگانه ای زیبایی شان را به رخ می کشند، چیده شده اند.

در فضای دیگری از گلخانه گل آویزها و گل های شاخه ای در سطل های مشکی دلنوازی می کنندو آنقدر با ظرافت چیده شده اند که گویی خود را ملکه آن جا تصور می کنند،کمی آنطرف تر از انبوه درختچه های مختلف آپارتمانی و باغچه ای که می گذری کاکتوس هایی را می بینی که گل سرسربد این بهشتند و در گلدان هایی به اندازه یک کف دست جای گرفته اند،همان  کاکتوس های گلداری که توجه همه را به خود جلب کرده است.

ده ها مدل از این گیاه خوش اقبال امروز درعرضه به خریداران چیده شده اندکه  یکی مدلی شبیه دو گوش موش دارد، دیگری گل قرمز رنگ بر سر و دیگری هم شبیه گل مرداب است، کاکتوس ها بسته به نوع و اندازه شان فروخته می شود و مشتری های نسبتا خوبی هم دارند.

تنگ ها و گلدان های سفالی چیده شده بخش دیگری از این بهشت زیبا است ظرف های سفالی با نقش ها و ده ها طرح و رنگ شاد که خود بسی جلوه ای خاص دارد،کمی آن سو تر هم زوج جوانی را می بینم که از صبح زود هم نفس این گلخانه شده اند خریدخود را کرده و در حال بار زدن گل ها به خودروی 206 خود هستند تا لطافت غیرقابل وصفی به زندگی شان هدیه کنند.

درادامه به سراغ "خسروکارگر" گلخانه دار نمونه گچسارانی که موفقیت خود را وابسته به توکل بر تصمیم و اراده الهی می داند می رویم ،وی می گوید: خوشحالم که در راستای اقتصادمقاومتی می توانم به اقتصاد داخلی کشور و چه بسا همشهریانم کمک نمایم.

 این کارآفرین خودکفای گچسارانی ضمن معرفی خود در خصوص چگونگی رو آوردنش به حرفه کشاورزی می گوید: متولد 43 هستم ،دوپسر ویک دختر دارم و دارای مدرک فوق دیپلم کشاورزی،سال 84 آغاز کارم در گلخانه بود که با سرمایه ابتدایی 1000میلیون تومان و اخذ وام از بانک کشاورزی و همکاری جهاد کشاورزی راه اندازی شده بود.

وی افزود:4کارگر به طور دائم در گلخانه مشغول به کار هستند و در زمان هایی که حجم کار نیز بالا می رود و به هنگام قلمه زدن و تکثیر گیاهان به کارگران بیشتری نیاز داریم و در سال رقمی معادل 60تا70میلیون تومان فقط حقوق کارگرانم می شود.

کارگر در ادامه در خصوص نحوه ورود و میزان علاقه اش به این کار اینچنین توضیح داد:قبل از روی آوردن به پرورش گل و گیاه به کاشت صیفی جات مشغول بودم ، در شیراز با گلخانه یکی از دوستان آشنا شدم و کم کم به کاشت گل و گیاهان آپارتمانی و تزئینی علاقمند شدم.

این کارآفرین گچسارانی افزود:در یکی از روز ها با وزش باد های سهمگین گلخانه به کلی ویران شد اما علاقه وافری که به این کار داشتم مرا مجاب به احیا و راه اندازی مجدد گلخانه کرد و در حال حاضر فضای گلخانه 5هزار متر مربع است که 2هزار متر سهم کاکتوس ها و مابقی نیز سهم گل های آپارتمانی،باغچه ای و نهالستان می شود.

 وی ادامه داد:در ابتدای کار هیچ سررشته ای در زمینه پرورش گیاهان گلخانه ای نداشتم که با همکاری یکی از دوستانم که متخصص در این زمینه بود خیلی زود توانستم مهارت لازم در خصوص کشت و پرورش محصولات گلخانه ای را کسب کنم.

کارگر در خصوص میزان سرمایه اولیه برای شروع این کار گفت:حدود یازده سال پیش با دریافت تسهیلات از بانک کشاورزی (100میلیون) و با سرمایه گذاری در زمینی که ملک شخصی ام بود توانستم به مرور زمان با موفقیت در تولید محصولات متنوع گیاهی و کسب سود، علاوه بر ارتقای سطح زیر کشت گلخانه به تعداد کارگران نیز اضافه کنم.

این کارآفرین موفق گچسارانی اظهارکرد:در حال حاضر فقط سالانه مبلغی بالغ بر 40میلیون تومان در این گلخانه سهم خرید گازوئیل،نفت،سم،کود،پلاستیک ،وسایل برقی و گرمایشی می شود.

وی با اشاره به زمان فروش محصولات گلخانه ای خود گفت:اوج فروش گل ها در زمستان است در حالی که در فصول پاییز و تابستان به نوعی با افت شدید فروش محصولات مواجه هستیم وبیشتر تولیدات گلخانه هم به صورت عمده به فروش می رسد.

کارگر در خصوص قیمت گل ها و گیاهان آپارتمانی و باغچه ای گلخانه اش تصریح کرد:محصولات بیشتر به شکل عمده به فروش می روند که نسبت به جاهای دیگر ارزان تر است گل های باغچه ای از 2هزار 800تومان تا 15هزار تومان،آپارتمانی از هزار و800تا 60هزارتومان و کاکتوس ها هم از 800تومان تا 100هزارتومان که بسته به نوع و اندازه گل ها متغیر است.

وی افزود:بزرگی و کوچکی گل ها هم در فروش شرط است به طوری که یک مدل گل آپارتمانی در حدود 300هزار تومان هم قیمت خورده و قیمت برخی از کاکتوس های پیوندی به حدود 100هزار تومان هم می رسند که مشتری های خاص خود را دارند که بهترین زمان فروش از بهمن ماه تا فروردین ماه است.

وی با اشاره به برخی از اسامی محصولات گلخانه اش گفت:گلهای باغچه  انواع رز،ساناز،رنگ کاغذی،گل های ختمی؛ گل های آپارتمانی همچون بنجامین،شفلرا،دیفن،پتوس و نیز اشوریا،هاورتیا،ژیمنو از انواع کاکتوس ها هستند که حداقل بالای 60درصد از تولیدات خود گلخانه هستند.

کارگر درادامه با انتقاد از بی توجهی مسئولین به مشکلات گلخانه و عدم حمایت از طرح های اقتصاد مقاومتی در این شهرستان گفت:گلخانه فدک گچساران اولین تولید کننده گل و گیاه آپارتمانی و باغچه ای در کهگیلویه و بویراحمد و به نوعی بزرگترین نمایشگاه دائم گل و گیاه در جنوب کشور است که متاسفانه با وجود مشکلات بسیار این گلخانه مسئولین این استان تاکنون هیچ گونه حمایتی از این گلخانه به عمل نیاورده اند.

وی افزود:متاسفانه به دلیل زدو بند های اداری از مدیریت گلخانه در مناقصات دعوت به عمل نمی آورند در حالی که "فدک "تنها گلخانه فعال این شهرستان است و مسئولین شرکت نفت و گاز گچساران،شهرداری ،منابع طبیعی و سایر سازمان های نیازمندبه گل و گیاه و نهال به جای حمایت و خرید از این گلخانه از شهرها و استان های دیگر آن هم به قیمت بسیار بالاتر خریداری می کنند.

این کارآفرین نمونه گچسارانی در پایان اظهارکرد:توانایی انواع سفارشات با توجه به نیاز های روز شهرستان را دارا هستیم، حاضر هستیم به نسبت خیلی ارزانتر و با کیفیت تر به مجموعه های نیازمند گل و گیاه و نهال این شهرستان تولیدات مان که را با آب و هوای گچساران سازگاری بیشتری دارد با تضمین عرضه نماییم.

گفتنی است گلخانه فدک در کیلومتر 16جاده گچساران به شیراز ،نرسیده به امامزاده جعفر (ع)و در سمت راست جاده واقع شده است.

 
 
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
گشین58
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
با سلام ...گلخانه که چیزی نیست ....مهمترین چیز این عزیز جان بر کف بودن در میدان جدید جنگ با داعش در سوریه بوده که نامش زبان زد خاص و عام است ...درود بر سرهنگ خستگی ناپزیر ...همه ملت ایران دوستت دارن و به وجودت افتخار میکنن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.