تاریخ انتشار:۲۱:۰۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵
عصر دنا: برخی از رشته‌های دانشگاهی برخلاف نام‌هایی عجیب‌وغریب دارند؛ اما برخلاف ظاهرشان خیلی کارامد هستند. در این گزارش به چند مورد از این مشاغل اشاره می‌کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

«رشته تحصیلی» در دانشگاه سال‌هاست متغیری شده که رابطه مستقیمی با رتبه کنکور و پرستیژ اجتماعی آن رشته دارد و بر اساس همین شاخص است که فرم انتخاب رشته‌مان را از بالا به پایین از بهترین رشته به بدترین رشته و درواقع بی‌کلاس‌ترین آن پر می‌کنیم و در این میان هرچقدر درسخوان‌تر باشیم و رتبه بهتری در کنکور بیاوریم، شانس بهتری برای تحصیل در رشته برتر داریم! اما کم نیستند رشته‌هایی که اسمشان خیلی برای ما شناخته‌شده نیست یا شاید رشته‌های «شیک‌ومجلسی‌ای» به حساب نیایند؛ اما شغل‌های به‌دردبه‌خوری هستند و اتفاقاً بازار کار خوبی هم دارند.

رشته بازرسی گوشت

شاید تابه‌حال اسم این رشته به گوش شما نخورده باشد؛ اما باید بدانید تقریباً همیشه برای این رشته و شغل بازار کار فراهم است. شما بعد از فارغ‌التحصیلی در این رشته می‌توانید در تمام کشتارگاه‌های دام و طیور مشغول به کار شوید. مراحل کار بازرسی گوشت به‌این‌ترتیب است که بازرسی مراحلی قبل از ذبح حیوان شروع می‌شود و  تا بعد از کشتن و به بازار عرضه کردن گوشت به بازار ادامه دارد تا اینکه بالاخره گوشت‌ها با مهر آبی‌رنگ که نشانه سلامت آن‌هاست به دست ما برسد!

رشته زبان چینی

آشنا شدن با دیگر زبان‌های دنیا و تحصیل کردن در آن‌ها علاوه بر اینکه ما را با یک زبان و فرهنگ دیگر آشنا می‌کند، کاری جذاب و پرسود است و از آن می‌توان برای ارتباط گرفتن با مردمان دیگر کشورها استفاده کرد. حالا وقتی با صاحبان این زبان روابط تجاری هم داشته باشیم، قاعدتاً دانستن این زبان بیشتر به کار می‌آید. در دورانی که «چین» بازار بیشتر کشورهای جهان را قرق کرده است، به نظر می‌رسد دانستن زبانشان هم خالی از فایده نباشد!

کودکیاری

«علوم تربیتی» یا «روانشناسی کودک» نام‌های شناخته‌شده رشته‌های دانشگاهی هستند؛ اما شاید ندانید که رشته‌ای هم به اسم «کودکیاری» در دانشگاه‌ها داشته باشیم. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، درباره سلامت جسمی و روحی کودک، چگونگی کار اندام‌های بدن، نیازهای مادران و کودکان، بهداشت فردی و عمومی، بهداشت روانی، بهداشت مادر و کودک، پرورش خلاقیت در کودکان، نگهداری کودکان قبل از دبستان و ... اطلاعاتی به دست می‌آورند و طبیعی است که با این اطلاعات بتوانند از شغل‌های مختلفی مثل مسئول تغذیه و بهداشت مواد غذایی، مسئول کودکان پیش از دبستان، بهداشتیار مادر و کودک، فعالیت در واحد فوریت‌های پزشکی، مسئول آموزش و تنظیم خانواده، همکاری با گروه‌های پزشکی، پرستار کودک و ... کار کنند.

نان

رشته نان، رشته خوشمزه دانشگاهی است که همیشه بازار کار دارد. شما پس از فارغ‌التحصیل شدن در این رشته برای دریافت مجوز واحد تولید نان (نانوایی سنتی یا ماشینی و یا صنعتی و نیمه‌صنعتی) دارای اولویت هستید و همچنین برای دریافت وام هم می‌توانید سریع‌تر به نتیجه برسید. درصورتی‌که سری به نمایشگاه‌های تخصصی نان بزنید، می‌توانند با قیمت و نوع ماشین‌آلات آشنایی پیدا کرده و در صورت تمایل به راه‌اندازی نانوایی ماشینی (که حداقل هزینه را داراست یعنی زیر ۱۰ میلیون تومان) اقدام نمایید و با خلاقیت و نوآوری خود و با ارائه‌ نان باکیفیت یک اشتغال پایدار و سودده را برای خود تضمین کنید.

طراحی دوخت

رشته‌های «نقاشی» و «گرافیک» رشته‌های شناخته‌شده‌ای هستند که کم‌وبیش در اطراف خودمان می‌توانیم فارغ‌التحصیلان آن را ببینیم؛ اما رشته «طراحی دوخت» کمتر از این رشته‌ها معروف شده است. «طراحی دوخت» یک‌رشته کاربردی است و هدف در آن طراحی لباس با مدل‌های گوناگون با حفظ خلاقیت هنری است. هنرجوی این رشته در دوران تحصیلی با مبانی هنرهای تجسمی و اصول طراحی لباس، الگو، برش و دوخت لباس زنانه و کودک، تزئین اتاق‌خواب کودک، شناخت الیاف نساجی، رنگ‌شناسی تخصصی لباس، انواع پارچه، استانداردهای دوخت طراحی لباس با مدل‌های گوناگون، روش تولید لباس (سری‌دوزی) آشنا می‌شود و درواقع یک نقاش‌خیاطی می‌شود که هم با طراحی و رنگ آشناست؛ هم با هنر خیاطی و دوخت و دوز.

هتلداری

هتلداری از آن دسته شغل‌هاست که بستگی زیادی به صنعت توریسم کشور دارد و هر چه گردشگری بیشتر رونق بگیرد کار فارغ‌التحصیلان این رشته هم رونق بیشتری دارد. دانشجویان مدیریت هتلداری در این رشته با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، منوشناسی و منونویسی، تهیه انواع غذاها، پیش‌غذاها و شیرینی‌ها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه  و در کل هر آنچه برای اداره ومدیریت صحیح و مناسب یک هتل، متل، رستوران و موارد مشابه ضروری است، آشنا می‌شوند. هتلداری از دسته مشاغل جذاب و باهیجان است که بازار خوبی دارد.

آشپزی

این رشته هم از آن دسته شغل‌های خوشمزه است که قبل‌ترها آدم‌ها به‌صورت تجربی وارد این کار می‌شدند؛ اما امروزه آشپزی یک حرفه تخصصی شده است و برای ورود به این شغل باید تخصص و دانش لازم را آموخت. برای تحصیل در این رشته می‌توان وارد دانشگاه علمی کاربردی شد و لیسانس آشپزی گرفت. مطمئن باشید کار شما همیشه رونق دارد و اگر در این کار به‌اندازه کافی استعداد و ذوق داشته باشید، می‌توانید به یک آشپز موفق و پردرآمد تبدیل شوید.

کتابداری

کتابداری از آن رشته‌های مظلومی است که نام آن همیشه دستخوش طنز قرارگرفته و حتی سال‌ها پیش در سریال‌های طنز سیما به باد مسخره گرفته می‌شد و این قضیه تا جایی ادامه داشت که بارها نام این رشته دانشگاهی تغییر کرد. گرچه با کمتر خوانده شدن کتاب‌ها، فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته کمتر می‌شوند؛ اما همچنان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و کتابخانه‌های مدارس مقاطع مختلف چشم‌به‌راه کتابدارانی است که دوره‌های دانشگاهی را طی کرده باشند. بخش اعظم فرصت‌های شغلی این فارغ‌التحصیلان، در کتابخانه‌های دانشگاهی و تخصصی و مراکز اطلاع‌رسانی است.

منبع: فرهنگ

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.