بیش از 5 سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه جاده گچساران به گناوه گذشته و از آن جایی که قرار بود این پروژه طی مدت 3 سال به اتمام برسد و با وجود تلاشهای مسئولان ارشد دو استان کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر برای از سر گیری پروژه اما متأسفانه عملیات اجرایی این جاده دوباره متوقف شد.
جاده گچساران به گناوه به طول 118 کیلومتر یک پروژه ملی و راهی قدیمی و شریانی در جنوب غربی کشور بوده که 53 کیلومتر آن در محدوده استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد و 65 کیلومتر دیگر در محدوده استحفاظی استان بوشهر قرار دارد.
تعریض و بهسازی جادههای مواصلاتی گچساران، باباکلان به بیبیحکیمه به گناوه در قالب 8 قطعه شامل 5 قطعه از جاده گچساران تا روستای بیبیحکیمه و 3 قطعه نیز در حوزه استان بوشهر اجرا میشود و عملیات اجرایی این پروژه از اواخر بهمنماه 95 آغاز شد و طی یک برنامه زمانبندی شده قرار بود ظرف مدت 3 سال این پروژه به بهرهبرداری برسد.
عملیات اجرایی این پروژه ملی و حیاتی حوزه جنوب کشور در یک مقطع زمانی به دلیل شکایت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دیلم متوقف شد. در سفر گذشته استاندار کهگیلویه و بویراحمد صحبتهایی با استاندار بوشهر برای حل مشکلات پیش روی این پروژه انجام گرفت اما دیری نپایید که شرکت آب و فاضلاب شهرستان بهبهان دوباره سبب متوقفشدن این پروژه حیاتی شد تا تکمیل این جاده پرتردد همچنان به درازا کشیده شود.
این پروژه که شهرستانهای گچساران و چرام را به محور دهدشت پاتاوه در کهگیلویه و بویراحمد متصل میکند اسفندماه امسال پس از شکایت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دیلم متوقف شد.
جاده گچساران به گناوه بخاطر پرتردد بودن و اینکه یک جاده حیاتی و شریانی بوده و استانهای جنوبی کشور را به استانهای میانی کشور متصل میکند پس نیازمند ساماندهی، توسعه و نیز ارتقاء سطح ایمنی بوده و میبایست هرچه زودتر موانع پیش روی آن برداشته شده و تکمیل شود.
اسفندماه امسال پس از بازدید استانداران دو استان کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر از روند عملیات اجرایی این پروژه ملی، برای همکاری شرکت توزیع نیروی برق هر 2 استان تأکید شد و از سویی قرار شد مسئولان ارشد سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر برای تأمین اعتبار این جاده ملی تلاش بیشتری کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد پس از این نشست هماهنگی از برطرف شدن موانع پیش روی احداث جاده گچساران به گناوه خبر داده و حتی وعده داد که این طرح در سال آینده تکمیل شده و به بهرهبرداری میرسد اما با گذشت تنها چند روز از این موضوع، عوامل اجرایی احداث این جاده متأسفانه خبر از توقف دوباره آن دادند.
با تأیید خبر توقف دوباره عملیات اجرایی جاده گچساران به گناوه از سوی روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، عدم همکاری شرکت آب و فاضلاب شهرستان بهبهان در استان خوزستان عامل اصلی تعطیلی دوباره این پروژه مهم و حیاتی است.
محمدرضا عابدی افزود: موانع قبلی پیش روی احداث این پروژه با تعامل و همکاری استانداران کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر برطرف شده بود اما عدم همکاری آب و فاضلاب بهبهان سبب توقف چند باره این طرح شده است.
وی با اشاره به مزایای احداث جاده گچساران به گناوه، تصریح کرد: با احداث این جاده، دسترسی به تأسیسات نفت و گاز در 4 استان کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان و فارس به راحتی امکانپذیر است و از سویی دیگر بخاطر نبود مسیر جایگزین در این چند استان، از گذشته تاکنون این مسیر برای عبور مسافران نیز استفاده میشود.
عابدی عنوان کرد: قرار گرفتن تلمبهخانه نفت گوره و چند راهه بزرگ نفت خام صادراتی ایران در نزدیکی بندر گناوه و حتی عبور لولههای نفتی هر 4 استان کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان و فارس و نیز استفاده روزانه کارکنان بهرهبرداری شرکت نفت در مجموع این جاده را به یکی از شلوغترین جادههای منطقه مبدل کرده است.
وی با بیان اینکه عدم استاندارد جاده فعلی، ترافیک سنگین و بیش از حد، وجود خطوط لوله در کنارههای جاده، عرض بسیار کم، وجود پیچهای خطرناک و نیز درههای عمیق موجب شده که هرساله به ویژه در ایام تعطیلات نوروز آمار بالایی از سوانح جادهای در این محور رخ دهد، گفت: تکمیل این جاده میتواند از جانباختن و یا زخمیشدن شمار زیادی از مسافران جلوگیری کند.
عابدی خاطرنشان کرد: کوتاهشدن مسیر بین 3 استان کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان، کاهش آمار تلفات و سوانح جادهای، اصلاح کردن طرح هندسی مسیر و افزایش سرعت طرح به یکصد کیلومتر در ساعت باتوجه به بهسازی و تعریض محور و نیز کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه عبوری از این جاده از دیگر مزایای تکمیل این پروژه مهم کشوری است.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد 53 کیلومتر از مسافت پروژه حیاتی و ملی جاده گچساران به گناوه در حوزه استحفاظی این استان تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و امیدواریم تا پایان نیمه نخست سال آینده به بهرهبرداری کامل برسد.
سید علی احمدزاده، افزود: احداث جاده ملی گچساران به گناوه به لحاظ استراتژیکی برای هر دو استان کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر بسیار مهم است و با تکمیل این محور غرب استان بوشهر از جمله گناوه و دیلم از بنبست بودن خارج شده و با خط مستقیم جادهای به مرکز کشور وصل میشود.
وی تصریح کرد: در خصوص مشکل برق این جاده رایزنیهای لازم با استاندار خوزستان برای حل مشکل انجام شده از طرفی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد با خوزستان در ارتباط بوده تا پایههای برق جمعآروی شده و پیمانکار عملیات اجرایی را ادامه دهد.
احمدزاده با اشاره به میزان اعتبار حدفاصل این پروژه در استان کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: 53 کیلومتری که در استان کهگیلویه و بویراحمد است به 180 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و هزینه 5 کیلومتری که در استان بوشهر قرار دارد پس از بررسیهای کارشناسی برآورد میشود.
وی تصریح کرد: در دیدار با استاندار بوشهر تصمیم بر این شد که در یک اقدام مشترک با استان بوشهر و در دیدار با وزیر راه و شهرسازی برای کل پروژه گچساران به گناوه اعتبار گرفته شود.