کد خبر: ۲۶۸۱۹
تاریخ انتشار:۱۰:۲۵ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳
عصر دنا: کتاب «من امام زمان(عج) را دوست دارم» پاسخگوی پرسش‌های کودکان و نوجوانان از دلیل و زندگی در عصر غیبت گرفته تا گام نهادن در مسیر بندگی امام زمان(عج) و عصر ظهور است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصر دنا، بسیاری از پدر و مادرهای شیعه دوست دارند فرزندانشان را از همان کودکی با جهان‌بینی توحیدی و امام زمان(عج) آشنا کنند. از طرفی هم ساختار ذهنی کودکان به مرحله‌ای نرسیده‌ که بتوانند مسائل فراحسی و مافوق مادی را به طور کامل درک کنند. به همین دلیل برای آشنایی کودکان باید به دنبال راه‌هایی به جز استدلال‌های عقلی و فلسفی بود.

وقتی درباره‌ امام زمان(عج) با کودکان صحبت می‌کنیم، از صحبت درباره مسائلی که کودک را دچار ابهام می‌کند، دادن اطلاعات غلط و غیر معقول پرهیز می‌کنیم. بهتر است در این رابطه، کتاب‌های مناسب را برای آنها پیدا کنیم. کتاب‌هایی که بر اساس منابع صحیح و متناسب با سطح فهم کودک باشد.

نشر جمال، مجموعه ۱۴ جلدی «من اهل بیت علیه‌السلام را دوست دارم» را منتشر کرده و در هر جلد به زندگینامه یکی از اهل بیت(ع) می‌پردازد. کتاب «من امام زمان(عج) را دوست دارم» چهاردهمین جلد از این مجموعه است که مبنای کتاب بر پایه مودت و دوستی امام زمان(عج) است.

در این کتاب، بعد از معرفی پدر و مادر حضرت و القاب ایشان؛ جشن‌های نیمه‌ شعبان را به کودکان یادآوری می‌کند و می‌گوید دلیل شادی همه‌ مردم در این روز میلاد حضرت مهدی(ع) است. ایشان مثل دیگر امامان شهید نشده‌اند و زنده‌اند. از اینجا قطعا سوالات ذهنی کودک شروع می‌شود که اگر امام زنده‌اند پس کجا هستند؟ چرا ما او را نمی‌بینیم؟ چطور مثل دیگر امامان شهید نشده‌اند؟ چطور عمرشان اینقدر طولانی بوده؟ امام چه شکلی‌اند؟ کجا زندگی می‌کنند و صدها سوال دیگر.

حیدری ابهری، تا جایی که امکان داشته و فهم کودکان از مفاهیم انتزاعی اجازه می‌دهد؛ به این سوالات پاسخ داده است. او ابتدا از خصوصیات ظاهری امام زمان می‌گوید تا کودک بفهمد که او هم مثل دیگر انسان‌هاست و بعد مراقبت پدر بزرگوارشان از ایشان را توضیح می دهد که باعث شد علی‌رغم اینکه دشمنان به دنبال امام بودند، نتوانستند به او آسیبی برسانند. پس از آن به مسئله غیبت می‌پردازد و دوران غیبت را مطابق فهم کودکان شرح می‌دهد.

او می‌گوید که ما در دوران غیبت باید طوری زندگی کنیم که امام زمان(عج) را خوشحال کنیم و با رفتارمان نشان دهیم که منتظر واقعی او هستیم.

«منتظر واقعی امام زمان، دروغ نمی‌گوید، غیبت نمی‌کند و دیگران را آزار نمی‌دهد. منتظر واقعی امام زمان(عج) به پدر و مادرش احترام می گذارد؛ خوب حرف می زند و نمازش را سر وقت می‌خواند؛ منتظر واقعی امام زمان مثل خود آن حضرت زندگی می‌کند.»

کودکان ما از طریق رسانه‌ها و اطرافیان در جریان جنگ‌ها و ظلم‌هایی که در جهان اتفاق می‌افتد قرار دارند؛ به همین دلیل باید با معرفی امام زمان(عج) به آنها بفهمانیم که این ظلم‌ها و تیرگی‌ها همیشگی نخواهد بود و قرار است یک منجی بیاید و این جهان را اصلاح کند. نویسنده بذر امید را دل های پاک کودکان می‌کارد و می‌گوید بالاخره روزی امام زمان ما در حالی که به کعبه تکیه زده‌اند، می‌آیند و خود را به مردم معرفی می‌کنند. او از یاران امام می‌گوید و با توصیف دولت کریمه‌ مهدوی و زیبایی‌هایش کودکان را برای ظهور او مشتاق می‌کند.

در پایان کتاب، معرفی مختصر و شناسنامه‌ای؛ نیز سه نمونه از سخنان نورانی حضرت آمده است. کتاب «من امام زمان(عج) را دوست دارم» در کتابنامه رشد آموزش و پرورش معرفی شده و مناسب کودکان بالای هفت سال و خواندن برای کودکان زیر هفت سال است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی