کد خبر: ۲۵۵۶۰
تاریخ انتشار:۲۳:۱۳ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
عصر دنا: این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه تاریخ همواره تکرار می‌شود، گفت: فلسفه تکرار عزاداری امام حسین(ع) در واقع سرمشقی برای ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلوم در اعصار تاریخ است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عدالتیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چرایی و فلسفه تکرار عزاداری امام حسین(ع) و گریه  بر حضرت اظهار کرد: این تکرار در واقع نشان می‌دهد حرکت امام حسین(ع) یک سرمشق برای مبارزه با ظلم، حمایت از مظلوم، دفاع از حق و تن ندادن به ظلم در دوران و اعصار مختلف تاریخی است.

وی افزود: بر این اساس است که این سرمشق باید هر ساله  در همه عالم تکرار شود تا بشریت بر اساس این سرمشق الهی همواره در مقابل ظالمان ظلم ستیز قرار گیرد و حامی مظلومان باشد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: از آنجا که امتحان بشریت در طول تاریخ همواره ادامه دارد و مقابله حق و باطل از زمان حضرت آدم و از همان زمان مقابله بین دو برادر یعنی هابیل و قابیل آغاز شده و تا قیامت ادامه دارد، لذا یادآوری درس و سرمشق آزادگی، سرمشق ظلم ستیزی و سرمشق حمایت از مظلوم باید در طول تاریخ ادامه پیدا کند.

عدالتیان خاطرنشان کرد: تاریخ تکرار می‌شود و در هر عصر و دورانی ظالمان جدیدی می‌آیند و بر عده‌ای از مردم آن عصر و دوران ظلم روا می‌دارند، لذا اگر این سرمشق الهی تکرار نشود و این عزاداری‌ها تداوم نداشته باشد کم کم راه حق گم شده و سوء استفاده ظالمان در طول اعصار و قرون بیشتر می‌شود و فریب فریبکاران شدت خواهد گرفت.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مجالس امام حسین(ع) در طول تاریخ همواره چراغ راه بوده است همان طور که جد بزرگوارشان پیامبر اکرم(ص) فرمودند «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة»  و این جمله ناظر بر این موضوع است.

عدالتیان بیان کرد: امام حسین(ع) از ازل همان چراغ هدایتی است که مسیر هدایت به صراط‌ مستقیم را روشن کرده و بر اساس این حدیث هر کس در هر زمان و مکانی توفیق هدایت به سوی صراط مستقیم را یافت، مدیون امام حسین(ع) و وجه مصباح هدایت حضرت است.

وی گفت: چراغ هدایت باید همیشگی باشد، لذا اگر فقط بخشی از راه چراغ باشد و بعد خاموش شود مردم راه هدایت را گم کرده و مبتلا به گمراهی و ظلمت می‌شوند؛ بنابراین حکمت و فلسفه تکرار این عزاداری مبارزه با ظلم است که باید ظلم‌ستیزی همواره تکرار شود و این فرهنگ را  بشریت باید از نسلی به نسل دیگر منتقل کند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی