تاریخ انتشار:۱۳:۰۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
عصر دنا: با گذشت 15 سال از آغاز عملیات احداث پتروشیمی دهدشت گفته می‌شود هنوز هم تا رسیدن به خط تکمیل 2 سال و نیم زمان لازم دارد.این در حالی است که پست برق در اولویت قرار نگرفته و در ادامه پروژه را تحت تأثیر منفی قرار خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

در شهریور ۱۳۸۴، محمد صادق آل یاسین، مدیرعامل وقت شرکت پتروشیمی باختر اعلام کرد که مطابق اعلام مدیریت برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، قرار است مجتمع پتروشیمی دهدشت با ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن اتیلن پروپیلن(EPDM) طراحی شود.

عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت سال 1386 در زمینی به مساحت 110 هکتار در دشت کلاچو آغاز شد و مسؤولان وقت زمانبندی یکهزار روزه را برای تکمیل و بهره‌برداری اعلام کردند.

 این طرح با اینکه توسط هیئت دولت تصویب شده بود، اما به دلیل فاصله ۳۵۰ کیلومتری این استان تا خط لوله اتیلن غرب و قرار داشتن در ارتفاع سه هزار و ۷۰۰ متری، امکان کشیدن لوله در این فاصله و ارتفاع وجود نداشت که به همین سبب اجرای این طرح برای سال‌ها به تاخیر افتاد.

با گذشت سال‌ها از کلنگ‌زنی، اقدامی در زمینه شروع و اجرایی کردن آن از سوی مدیران و مسئولان اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد انجام نشد و طی این سال‌ها جز مطالعات ژئوتکنیکی، پذیره‌نویسی، افتتاح دفتر و از این قبیل فعالیت‌ها پیشرفتی در پروژه مشاهده نشد.

13 سال از کلنگ‌زنی می‌گذرد تقویم سال‌ها منقضی شد و سررسید این پروژه پنج بار به اتمام رسید اما هنوز در ابتدای راه مانده است.

ظرفیت این واحد تولید 300 هزار تن پلی اتیلن سنگین در سال است و هدف از اجرای آن در مرحله نخست تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای نیازهای داخلی و تغذیه صنایع پایین دستی و مرحله بعد صادرات به بازارهای جهانی است.

از سال 1394 عملیات پروژه از فنس‌کشی ساده فراتر رفت و یک تحرک در آن به وجود آمد. ساخت پروژه‌های ساختمانی، کارگاهی، انبارها و سایر ساختمان‌های مسکونی در این پتروشیمی از سال 1398 آغاز شد.

احسان اسدی‌پور عضو هیأت مدیره و مدیر عملیات شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت دی ماه سال گذشته در خصوص روند پیشرفت کار گفته بود که پایش میزان پیشرفت پروژه پتروشیمی دهدشت توسط واحدهای مربوطه در هلدینگ خلیج فارس و تغییرات ملموس و عینی ایجاد شده در سایت اجرای پروژه مبین قرار گرفتن آن بر مدار پیشرفت و جبران تأخیرات قبلی است.

وی اضافه کرد: در کنار حمایت‌های مردم شریف این خطه و زحمات مسؤولان، وجود امنیت کامل و آرامش مثال زدنی و مردم پایه و حضور پیمانکاران EPC پرتوان و بنام کشور در پروژه پتروشیمی دهدشت مولّفه های بسیار تأثیرگذار در این تغییر وضعیت مثبت طرح بوده اند که با ارتقا جدی بهره گیری از ظرفیتهای ارزشمند نیروی انسانی و شرکت‌های بومی به عنوان وظیفه و تکلیف قانونی و اخلاقی خود شاهد رونق بیشتر اجرای آن باشیم.

عضو هیأت مدیره و مدیر عملیات شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت یادآور شد: رصد و نظارت موثر بر این مهم بصورت مستمر صورت می‌پذیرد در این راستا فعال‌سازی فرآیندهای آموزشی تخصص های مورد نیاز پروژه و آتیه شرکت با کمک سازمان فنی و حرفه ای به جوانان بومی در دستور کار است.

فرماندار وقت نیز از تأمین منابع مالی به روش‌های منابع داخلی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، اخذ وام‌های ریالی از بانک‌ها به اعتبار این هلدینگ و اخذ وام و اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در بخش ارزی خبر داده بود.

دارا کریمی‌نژاد به نقل از مسؤولان پتروشیمی گفت چهار هزار تن تجهیزات این پتروشیمی در کارگاه‌های مختلف کشور در حال ساخت است و قرارداد ساخت ترانس‌های فشار قوی و پست اختصاصی نیز منعقد شده است.

در تازه‌ترین نشست بررسی پتروشیمی دهدشت که همزمان با عید فطر و با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد تأمین برق به عنوان یکی از مشکلات اساسی مطرح شد.

حجت‌الاسلام سید محمد موحد در این نشست اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل پروژه ، بحث برق و پست انرژی است که متاسفانه در طراحی پروژه از ابتدا در اولویت قرار نگرفت و چنانچه هرچه زودتر اقدام نشود در ادامه حتما پروژه را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به هزینه بسیار بالای پست برق، گفت: طبق برآورد خود مدیران پتروشیمی حداقل ۷۰۰ میلیارد تومان برای احداث نیروگاه درون پتروشیمی برای تامین برق ۵۰ مگاواتی مورد نیاز است.

نماینده مردم کهگیلویه در مجلس گفت: برای موضوع تامین برق یا پست مورد نیاز پتروشیمی با برق منطقه‌ای خوزستان هماهنگی صورت گرفت اما لازم است مدیران پتروشیمی ضمن سرعت عمل در پیگیری‌ها گزارش دقیقی ارائه دهند.

موحد افزود: همچنین پیشنهاد داده شد با سرمایه‌گذار سیکل ترکیبی کهگیلویه وارد مذاکره و با مشارکت در احداث این نیروگاه قرارداد تامین برق را منعقد کنند که نیاز به احداث نیروگاه مجزا در پتروشیمی نباشد و هزینه‌های سنگین پتروشیمی را کاهش دهند.

نماینده مردم کهگیلویه بزرگ تصریح کرد: مدیران پتروشیمی چندین بار گفته‌اند که گشایش LC را پیگیر می‌کنند اما در جلسه اخیر در وزارت نفت با حضور عظیمی‌فر هم مجدد همان عنوان شد و بر اساس صورت‌جلسه ۳۰ فروردین مقرر شد ظرف یک‌ماه بازگشایی LC و پرداخت به سازندگان انجام شود و از همه ظرفیت‌های هلدینگ خلیج فارس برای پرداخت مطالبات و تعدیل‌های قانونی پیمانکاران استفاده شود تا تحرک بیشتری مشاهده کنیم البته لازم است اکنون که نیمی از آن فرصت یک‌ماهه گذشته است گزارشی به ما و دفتر وزیر و دستیار ویژه ایشان ارائه شود.

وی عنوان کرد: جا دارد از آقای نشان‌زاده که طی تصدی مسئولیت در هلدینگ برای چندمین بار از پروژه بازدید و نظارت دارند تشکر کنم.

موحد گفت: پتروشیمی دهدشت ۱۵ سال پیش کلنگ‌زنی شد و با سرعت کمتر از حد انتظار پیش رفت که در دو سال گذشته این طرح سرعت قابل قبولی گرفته و انتظار می‌رود در ادامه با توجه به حضور مهندس نشا‌ن‌زاده از فرزندان نخبه استان در هلدینگ خلیج فارس اجرای آن سرعت بیشتری بگیرد و مردم آثار آن را در زندگی خود و حوزه اشتغال جوانان ببینند

حجت‌الاسلام موحد اضافه کرد: در بحث نیازمندی‌ها و مشکلات این طرح می‌توان به بحث انتقال آب ، تامین برق و ایجاد نیروگاه اشاره کرد که مقرر شد تا دو هفته آینده این نیازمندی‌ها طبقه‌بندی و تعیین تکلیف شوند تا اجرای پروژه سرعت بیشتری بگیرد.

وی با اشاره به اینکه این طرح با هدف ایجاد اشتغال برای مردم و جوانان منطقه ایجاد شده است، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع مقرر شد برای ادامه کار از پیمانکاران و پرسنل بومی استفاده شود و همچنین اقلام ، ابزار و کالاهای مورد نیاز کارگاه نیز با قید اولویت از بازار شهرستان تامین شود تا در این زمینه نیز کسبه شهرستان از وجود این طرح عظیم صنعتی منتفع شوند .

موحد با اشاره به وجود نیروی انسانی متخصص و کارآمد شهرستان‌های کهگیلویه بزرگ در دیگر مجموعه‌های نفت و پتروشیمی کشور، بیان کرد: هلدینگ خلیج فارس از فرزندان شایسته این استان در مجموعه‌های اداری و کادر مدیریتی این مجموعه پتروشیمی استفاده کند.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پتروشیمی دهدشت نقش مهمی در توسعه همه جانبه منطقه خواهد داشت،گفت: برنامه‌ریزی شده تا حساب‌های بانکی این مجموعه به یکی از بانک‌های شهر دهدشت انتقال داده شود تا در کنار رشد و توسعه صنعت پتروشیمی شاهد رشد اقتصادی بانک‌های شهرستان نیز باشیم و بتوان به خوبی از این ظرفیت استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این نشست بیان کرد: پروژه پتروشیمی دهدشت یکی از زنجیره‌های با ارزش هلدینگ خلیج فارس است که به خاطر طولانی شدن روند اجرا ادامه طرح نیاز به توسعه و کمک همه جانبه دارد و به همین منظور جلسه‌ای تشکیل شد تا شرایط حال پتروشیمی مورد بررسی قرار گیرد.

حسن نشان‌زاده افزود : پتروشیمی دهدشت به شرکت‌های پایین‌دستی بیدبلند و پتروشیمی گچساران مرتبط است و در این چرخه بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه این طرح از لحاظ تامین اعتبار و مسایل مالی مشکلی ندارد، ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و پیگیری‌های صورت گرفته با بانک‌های عامل، در بحث تامین اعتبار و دریافت تسهیلات مشکلی وجود ندارد که بر این اساس تلاش می‌شود تا دو سال و نیم آینده این طرح تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

فرماندار کهگیلویه در این نشست اظهار کرد: شهرستان نیروی تخصصی دارد فرایندی تعریف شد که از طریق اداره کار و بانک اطلاعاتی که وجود دارد نیروهای کار معرفی شوند ولی بازهم کم کاری می شود.

سید عبدالعزیز موسوی اضافه کرد: اولویت بکارگیری با خانواده های شهدا و ایثارگران باشد و سهم این خانواده ها لحاظ شود.نیروهای بومی و طبق توافق قرار بود از هر خانواده یک نفر باشد تا تعادل رعایت شود و بار اشتغال تقسیم شود.

فرماندار کهگیلویه گفت: گاها تعدیل نیروی بومی صورت می‌گیرد اگر بنا بر تعدیل است باید از غیربومی ها صورت گیرد ولی متاسفانه تعدیل نیروها از نیروهای بومی انجام شد و این شیوه باید درست شود.

موسوی ابراز کرد: تمام ظرفیت های استان بسیج شده ولی پتروشیمی در برخی موارد بی توجهی می کند.

وی ادامه داد: در جلسات گذشته قرار شد پیمانکاران بومی در اولویت باشند ولی باز هم بی‌توجهی می‌شود هیچکدام از مصوبات جلسات را پتروشیمی دهدشت اجرایی نکرد.

فرماندار کهگیلویه اظهار کرد: هیچ گونه بی‌توجهی و کم کاری قابل قبول نیست انتظار داریم مصوبات جلسات قبل اجرایی شوند.

وی خاطر نشان کرد: از نماینده محترم مردم و استاندار و مسئولان کشوری محترم که پیگیر این پروژه هستند ویژه تشکر می‌کنم.





منبع: فارس
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.