کد خبر: ۱۰۸۹۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار:۱۰:۰۹ - ۲۹ آبان ۱۳۹۵
عصر دنا: تردد بی شمار خودروهای بی پلاک در شهر صرف نظر از این‌که نظم ترافیکی و قانونمندی مالکان این خودروها از یکسو و نظارت جدی پلیس بر اجرای صحیح قوانین و مقررات را از سوی دیگر زیر سوال می‌برد، نگرانی‌هایی را هم برای شهروندان به وجود آورده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
تعدادشان کم نیست؛ همان‌هایی که به راحتی ساعت‌ها در شهر می‌چرخند بدون این‌که نگران باشند با تخلفی که مرتکب شده‌اند و رو در روی قانون ایستاده‌اند.

شاید شما هم روزانه چند موردی از آنها را به چشم دیده باشید، خودروهای بدون پلاک، همان‌هایی که مالکان‌شان برخی از آنها را به تازگی از نمایندگی تحویل گرفته‌اند اما نتوانسته‌اند تا شماره‌گذاری‌اش صبر کنند و بلافاصله آن را روانه خیابان‌های شهر کرده‌اند تا از قافله  شهروندانی که خودروی شخصی دارند عقب نمانند و آن وقت در فرصتی مناسب برای پلاک کردن خودرویشان اقدام کنند.

برخی‌هایشان هم که فکر می‌کنند نسبت به بقیه متعهدترند شماره پلاک را به ابتدایی‌ترین روش با خودکار روی کاغذی نوشته و به شیشه عقب خودرو می‌چسبانند!

تردد آزادانه خودروهای بی‌پلاک شخصی یا عمومی در خیابان‌های شهر این روزها نگرانی‌هایی را برای شهروندان و مسوولان ترافیکی شهر به وجود آورده است.

وسوسه قانون‌گریزی!

به گزارش «عصردنا» تردد بی شمار خودروهای بی پلاک در شهر صرف نظر از این‌که نظم ترافیکی و قانونمندی مالکان این خودروها از یکسو و نظارت جدی پلیس بر اجرای صحیح قوانین و مقررات را از سوی دیگر زیر سوال می‌برد، نگرانی‌هایی را هم برای شهروندان به وجود آورده است.

این‌که اگر این خودروهای بدون پلاک در یاسوج و یا هر شهر دیگری عامل بروز حادثه رانندگی یا برخورد با عابر پیاده‌ای شوند یا تخلفات دیگری مرتکب شوند شهروندان چگونه می‌توانند این خودروها را شناسایی کنند و تخلف آنها را به مراجع ذی‌ربط اطلاع دهند؟ در واقع چه معیاری به جز پلاک خودرو برای به دام انداختن خودروی متخلف می‌تواند وجود داشته باشد؟

موضوع دیگر این‌که در حال حاضر پلاک خودرو تنها معیار و ملاک ماموران راهنمایی و رانندگی برای ثبت تخلفات رانندگی خودروهاست، در چنین شرایطی پلیس چگونه می‌تواند تخلف خودروی مورد نظر را ثبت و برگه جریمه برایش صادر کند؟ آیا آگاهی از این نقطه ضعف ناخودآگاه وسوسه قانون گریزی و ارتکاب تخلفات ریز و درشت رانندگی را در رانندگان خودروهای بی‌پلاک فراهم نخواهد آورد؟

این طور که پیداست خودروهای بدون پلاک با آگاهی از وجود قانونی مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای بدون پلاک گاه هفته‌ها به راحتی در سطح شهر تردد می‌کنند بدون این‌که نگرانی‌ای از بابت ثبت تخلفات رانندگی خود داشته باشند.

انگار آنها هم می‌دانند دست ماموران راهنمایی و رانندگی برای ثبت تخلفات خودروهای بدون پلاک بسته است و شاید همین موضوع زمینه‌ای شود برای این‌که مدتی که خودرویشان پلاک ندارد آنچنان که باید خود را مقید به رعایت قوانین و مقررات رانندگی ندانسته و گاه حتی به راحتی آن را زیر پا بگذارند.

گویا سرانجام نگرانی‌های شهروندان  از بابت تردد آزادانه خودروهای بدون پلاک در شهر به گوش متولیان امر نرسیده  تا اینکه  مسوولان راهنمایی و رانندگی با اجرای طرح ویژه‌ای با خودروهایی که به هر دلیل بدون پلاک در سطح شهر تردد می‌کنند، برخورد کنند و شاید ماموریت متولیان تنها در برخورد با رانندگان و خودروهایی است که  اولین گام را با احترام به قانون نظام مقدس جمهوری اسلامی یعنی طی مراحل قانونی در نصب پلاک خودروی خود طی کرده اند می باشد!؟

می طلبد، پلیس  به منظور احترام به قانون و حقوق شهروندی با خودروهای بدون پلاک در شهر از آن جهت که زمینه قانونمندی هرچه بیشتر رانندگان را فراهم می‌آورد و از برخی سوءاستفاده‌ها، تخلفات احتمالی و ارتکاب برخی قانون‌گریزی‌ها در شهر جلوگیری می کند برخورد جدی داشته باشد و این مهم از این جهت  حائزاهمیت است که  در مقابل نمایندگی‌های فروش خودرو نیز نسبت به تحویل خودروی شماره‌گذاری شده متعهد بشوند  تا شهروندان نیز در این زمینه دچار مشکل نگردند.




















ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵
بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
حالا اینها که نو هستند یه چیزی ..مصیبت خودروهای قدیمی هستند که پلاک هاشون دستکاری کرده اند ..
سید علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
جهت اطلاع سرهنگ انصاری اگر گوش شنوایی باشد اینجانب روزی چند خودروی بدون پلاک در این شهر می بینم خواهشمند است حتماً پیگیری فرمائید
احمدوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
این وانت هایی که میوه فروش هستند وجلوی چشم پلیس مقوا روی پلاک های خود می زنند چی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
پلیس حواسشان به همه جا هست
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
جناب آقای سرهنگ انصاری
با سلام و احترام
لطفا جلوی این خودروهای قدیمی و نو که بعضی ها بدون پلاک و بعضی ها دست کاری شده و مخدوش که اقدام به تخلف غیر اخلاقی و آدمکشی می نمایند و یا بعضی از آنها با سرعت 100 کیلومتر در خیابان ها و با شیشه دودی حرکت می کنند از جنابعالی و دست اند رکاران نیروی نظامی و انتظامی تقاضا مندیم با شدت با آنها برخورد نمایند .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.