به گزارش عصر دنا به نقل از خبرگزاری ایثار، قدرتالله خرمروز، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد، در نشست تخصصی بررسی عملکرد مدارس شاهد، علم و آگاهی را محور اصلی پیشرفت در حوزههای آموزشی و مدیریتی دانست و گفت: مسئولیت آگاهی و تلاش نهتنها یک وظیفه انسانی، بلکه از منظر دینی و اسلامی عبادت محسوب میشود.
تشکیل کارگروه تخصصی برای ارزیابی مدارس شاهد
خرمروز با اشاره به ضرورت بازنگری در عملکرد مدارس شاهد، خواستار تشکیل کارگروه تخصصی مشترک بین اداره کل آموزش و پرورش و بنیاد شهید شد و تصریح کرد: این کارگروه باید با ارزیابی دقیق طرحهای اجراشده در سالهای اخیر، تمامی ابعاد شامل مسائل مالی، تجهیزات آموزشی و توانمندیهای مدیریتی را مورد بررسی قرار دهد.
شایستهسالاری؛ معیار اصلی انتخاب مدیران
مدیرکل بنیاد شهید استان با تأکید بر لزوم رعایت دقیق شاخصهای انتخاب مدیران، اظهار داشت: دستورالعملهای انتصاب مدیران مدارس شاهد بهصورت شفاف تعیین شده و التزام به این ضوابط از سوی همه دستگاههای مرتبط ضروری است، شایستگی، تخصص، پاکدستی و تعهد باید ملاک اصلی باشد، نه روابط و وابستگیهای جانبی.»
وی افزود: حتی اگر فردی واجد شرایط باشد اما از جامعه ایثارگران نباشد، باز هم باید مورد حمایت قرار گیرد، چرا که هدف نهایی، ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی در این مدارس است.
برنامههای آتی مدارس شاهد
در این نشست که با حضور مسئولان آموزش و پرورش استان برگزار شد، موارد متعددی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که اهم آن شامل تشریح فرآیند ثبتنام در سامانه مدارس شاهد، بررسی شیوهنامه تعیین شهریه این مدارس برنامهریزی برای کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی، نهاییسازی دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران و برنامهریزی برای اجرای اردوهای راهیان پیشرفت و راهیان نور دانشآموزی از جمله مباحث مطرح شده است.
تعهد به بهبود مستمر عملکرد
خرمروز در پایان با اشاره به اهمیت این نشستهای تخصصی، خاطرنشان کرد: «ارزیابی مستمر و شایستهسالاری دو رکن اساسی در ارتقای مدارس شاهد هستند. بنیاد شهید استان آماده همکاری کامل با آموزش و پرورش برای تحقق این اهداف است.
وی از همه دستگاههای اجرایی خواست با نگاهی تحولگرا و آیندهنگر، در جهت بهبود کیفیت خدمات آموزشی به فرزندان شاهد و ایثارگر گام بردارند.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد:
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر جایگاه ویژه مدارس شاهد در نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: مدارس شاهد بهدلیل مخاطبان خاص و مأموریتهای تربیتی و ارزشی، نیازمند مدیریت ویژه و رویکردی متفاوت از سایر مدارس هستند.
ایوب رضایی با بیان اینکه انتخاب مدیران مدارس شاهد باید بر اساس شاخصهای دقیق، عملکرد حرفهای و توانمندیهای مدیریتی صورت گیرد، تصریح کرد: هیچ توصیه، ملاحظه یا دخالتی نباید در این روند اثرگذار باشد. اگر مدیری نتواند اهداف و مأموریتهای مدرسه شاهد را محقق کند، نباید در رأس آن مدرسه قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: مدارس شاهد باید به الگویی در عرصههای تربیتی و فرهنگی تبدیل شوند؛ بنابراین ارزیابی این مدارس باید جامع و چندبُعدی باشد. صرفاً نتایج امتحانات یا شاخصهای کمی نباید ملاک ارزیابی قرار گیرد، بلکه کیفیت برنامههای تربیتی، استفاده از امکانات آموزشی، فعالیتهای فرهنگی و میزان تعامل با خانوادهها نیز باید مدنظر باشد.
رضایی با اشاره به اهمیت نظارت میدانی در بهبود عملکرد این مدارس، گفت: پس از پایان امتحانات خردادماه، ارزیابی جامعی از وضعیت مدارس شاهد در سراسر استان انجام خواهد شد و نقاط ضعف و قوت آنها مستند، تحلیل و بررسی میشود.
وی از تداوم برگزاری جلسات ستاد شاهد در مناطق مختلف استان خبر داد و افزود: این نشستها به منظور بررسی میدانی وضعیت مدارس و تصمیمگیریهای متناسب با شرایط واقعی هر منطقه برگزار میشود.
رضایی افزود: مدارس شاهد باید نماد فرهنگ ایثار و شهادت در نظام آموزشی باشند و لازم است همه اجزای آموزش و پرورش در جهت تربیت دانشآموزانی با عزتنفس، انگیزه و مسئولیتپذیر در این مدارس گام بردارند.
وی تأکید کرد: فرآیند انتخاب مدیران مدارس شاهد در سال آینده با دقت، شفافیت و حساسیت بیشتری انجام خواهد شد و نظارت بر عملکرد آنها نیز با هدف تحقق عدالت آموزشی و کیفیسازی خدمات تربیتی تقویت میشود.