کد خبر: ۳۱۳۱۶
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار:۱۹:۲۸ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۴

جاده قطب اقتصادی عسل و گردو؛ یک پروژه خاک خورده دیگر در بلاتکلیفی/چه کسی طلسم جاده دلیرچ سفلی را میشکند؟

عصر دنا: روستای دلیرچ در شهرستان مارگون قطب اقتصادی عسل و گردوی استان گرفتار چرخه معیوب ناکارامدی و نماد توسعه گریزی در استان است که با وجود تقدیم سه شهید هنوز مسیر ارتباطی درستی ندارد و در انتظار عمل به وعده ها خاک میخورد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا؛ در عمق استان کهگیلویه و بویراحمد، جایی که درختان بلوط هنوز ایستاده‌اند و صدای زنبورهای عسل در میان دره‌ها می‌پیچد، روستای دلیرچ سال‌هاست که در حصار وعده‌های نیمه‌کاره گرفتار شده است.

 مسیر ارتباطی این روستا که با هزاران امید چشم به راه توسعه بسته شده، امروز به نمادی از پروژه‌های فراموش‌شده و مدیریت‌های مقطعی بدل گشته؛ داستانی تکراری از وعده‌های پرطمطراق، تخصیص‌های ناتمام و مردمانی که هنوز بر خاکی ناهموار گام برمی‌دارند.


دلیرچ سفلی، یکی از روستاهای شهرستان مارگون که ۱۰۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد، در نگاه نخست ممکن است روستایی ساده و کم‌سروصدا به نظر آید.

اما کافی است کمی دقیق‌تر شوید:اینجا قطب تولید گردو و عسل منطقه است، با حدود ۱۳۰ خانوار و ۱۴ پاره‌روستا، از آب‌بید و دلیرچ علیا گرفته تا پوزه بلوط بلند، روستایی که نه‌تنها با اقتصاد محلی پویا شناخته می‌شود، بلکه سه شهید، یک آزاده و صدها رزمنده را به کشور تقدیم کرده و جایگاهی فرهنگی و مذهبی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.


اما پرسش ساده‌ای که سال‌هاست در ذهن اهالی این منطقه می‌چرخد، این است: چرا با وجود این همه ظرفیت، دلیرچ هنوز جاده‌ای آسفالته ندارد؟

آغاز یک پروژه، پایان یک رنج


سال ۱۴۰۱، نقطه عطفی در تاریخچه مسیر ارتباطی دلیرچ به شمار می‌رفت.

 پروژه آسفالت جاده با وعده تامین اعتبار ۱۸ میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی آغاز شد؛ وعده‌ای که برای اهالی دلیرچ به معنای پایان سال‌ها رنج از عبور از جاده‌ای پر خطر در فصول سرد و بارانی بود، اما این شادی دیری نپایید.

 تنها ۷ کیلومتر از مسیر آسفالت شد و چند دهانه پل ناقص روی مسیر ایجاد شد و بهانه هم همان تکراری‌ترین واژه در ادبیات عمرانی کشور بود: "نبود بودجه".

پیمانکار پروژه را رها کرد، پروژه خاتمه یافت، و مردم ماندند و جاده‌ای که حالا از گذشته هم خطرناک‌تر شده بود. 

پل‌های ناقص و نیمه‌کاره در حال فرسایش‌اند، تراشه‌های خاکی کنار جاده تردد را دشوارتر کرده‌اند، و در فقدان مدیریت مستمر، مسیر دلیرچ حالا بدل به تهدیدی برای سلامت و امنیت مردم شده است.


تحلیل یک وضعیت؛ پروژه‌ای که قربانی سیاست شد


اگر بخواهیم ماجرای دلیرچ را در یک جمله خلاصه کنیم، باید گفت این روستا قربانی سیاست‌های ناکارآمد و نگاه مرکزگرایانه‌ای است که پروژه‌ها را نه بر مبنای نیازهای واقعی، بلکه بر اساس ملاحظات اداری و گاه تبلیغاتی تعریف می‌کند.

 در نظامی که بودجه‌های عمرانی تابع نوسانات نفت، تصمیمات لحظه‌ای و قدرت چانه‌زنی مسئولان است، مناطق محروم مانند دلیرچ در پایین‌ترین اولویت‌ها قرار می‌گیرند.


آن‌گونه که فرامرز تیربند، دهیار دلیرچ، می‌گوید، از نخستین سفر رئیس‌جمهور شهید و توجه وی به تجمع مردم با پلاکاردها گرفته تا وعده‌های متعدد مدیران استانی و ارسال تیم‌های کارشناسی، همه‌چیز بیشتر شبیه نمایش‌هایی گذرا بوده‌اند.

 در بهترین حالت، پیگیری‌هایی برای نامه‌نگاری با تهران انجام شده، اما هیچ‌گاه پاسخ مستندی بازنگشته است.

فاصله حرف تا عمل؛ وقتی وعده‌ها به واقعیت نمی‌رسند


در طول سال‌های گذشته، مسئولان بسیاری از جاده دلیرچ بازدید کرده‌اند. از علی‌محمد روستا، معاون عمرانی استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد که صریحاً اعلام کرد "این پروژه به دلیل عدم تامین اعتبار، سال‌ها نیمه‌تمام مانده"، گرفته تا مسئولان فعلی که با بیان جملاتی نظیر "اولویت ما تکمیل جاده تا قبل از بارندگی‌هاست" کوشیده‌اند امید را در دل مردم زنده نگه دارند.


با این حال، پرسش بنیادین پابرجاست: این اولویت‌ها چرا هیچ‌گاه به عمل تبدیل نمی‌شوند؟ چرا با وجود تاکیدهای مکرر بر اهمیت زیرساخت‌ها در رشد اقتصادی و توسعه روستا، تخصیص واقعی اعتبارات انجام نمی‌گیرد؟

 شاید بتوان گفت که دلیرچ نمادی عینی از فاصله عمیق میان سیاست‌گذاری‌های کلان و واقعیت‌های میدانی در ایران است.

چشم‌انتظاری، میان خاک و خاطره


از سامانه ۱۱۱ گرفته تا متوقف کردن خودرو استاندار در سفرهای استانی، مردم دلیرچ همه راه‌ها را آزموده‌اند. آخرین امید آنان به استاندار فعلی استان، یدالله رحمانی، گره خورده که در سفر اخیر خود به منطقه، قول پیگیری و حل این معضل را داده است.

تیربند دهیار روستا، با لحنی آمیخته به امید و تردید می‌گوید: "امیدواریم طلسم چندین‌ساله شکسته شود و مسیر زیارت قبور شهدا که حتی برای عبور پیاده هم مناسب نیست، به سرانجامی برسد."


اما وعده‌هایی از این دست پیش از این هم شنیده شده است. از وعده محمد بهرامی، نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون، که حتی به دعوت‌نامه‌های دهیاری پاسخ نداد، گرفته تا تفاهم‌نامه‌هایی که در حرف به امضای سازمان راهداری و مسئولان کشوری رسید اما در عمل، جاده دلیرچ را ترک نکرد.


چرخه معیوبی که ادامه دارد


جاده دلیرچ امروز فراتر از یک مسیر ارتباطی ناکامل است. این جاده به نماد ساختار معیوب و فرسوده‌ای تبدیل شده که توسعه را نه به‌عنوان ضرورتی انسانی، بلکه به چشم پروژه‌ای قابل معامله می‌نگرد. تا زمانی که مسئولان نگاه خود را از سطح شعارها به واقعیت‌های میدانی تغییر ندهند، پروژه‌هایی مانند دلیرچ تنها خاک خواهند خورد.


در نبود زیرساخت، فعالیت‌های اقتصادی از زنبورداری تا باغداری در همان گام‌های ابتدایی متوقف می‌شوند. مهاجرت، کاهش جمعیت و بی‌انگیزگی در میان نسل جوان، تبعات طبیعی این بی‌توجهی‌هاست. مسئولان امروز نه‌فقط در برابر یک پروژه، بلکه در برابر آینده روستایی با ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی بالقوه مسئولند.


و سوال کلیدی اینجاست: آیا طلسم آسفالت دلیرچ بالاخره شکسته خواهد شد؟ یا این مسیر خاکی، همچنان در انتظار وعده‌ای دیگر خواهد ماند؟

جاده قطب اقتصادی عسل و گردوی؛ یک پروژه خاک خورده دیگر در بلاتکلیفی/چه کسی طلسم جاده دلیرچ سفلی را میشکند؟

جاده قطب اقتصادی عسل و گردوی؛ یک پروژه خاک خورده دیگر در بلاتکلیفی/چه کسی طلسم جاده دلیرچ سفلی را میشکند؟

جاده قطب اقتصادی عسل و گردوی؛ یک پروژه خاک خورده دیگر در بلاتکلیفی/چه کسی طلسم جاده دلیرچ سفلی را میشکند؟

جاده قطب اقتصادی عسل و گردوی؛ یک پروژه خاک خورده دیگر در بلاتکلیفی/چه کسی طلسم جاده دلیرچ سفلی را میشکند؟

جاده قطب اقتصادی عسل و گردوی؛ یک پروژه خاک خورده دیگر در بلاتکلیفی/چه کسی طلسم جاده دلیرچ سفلی را میشکند؟

جاده قطب اقتصادی عسل و گردوی؛ یک پروژه خاک خورده دیگر در بلاتکلیفی/چه کسی طلسم جاده دلیرچ سفلی را میشکند؟

 

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
ابوطالب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
بشینین تا استاندار اقدام کنه خخخخخ
پاسخ ها
مارگون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
آقای فلاحی مدیرعامل هلال احمر استان بیش از 50 نفر را برای روشنفکر سرکارگذاشت. روشنفکر به ازای هر نفر 10 متر اسفالت در دلی رچ درست میکرد
بی مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
تی مردم دلیرچ قدر امثال دکتر محسن تیربند رو نمیدونن و در شورا به جای حمایت از ایشون پشتش رو خالی کردند نباید انتظار آبادی داشت. وقتی به جای حمایت از جوانان روستا دنبال داسونی بازی هستین نتیجه میشه همین. درود بر محسن تیربند نخبه دلیرچی
کمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
سلام
امیدوارم که مردم شریف شهید پرور و ولایتمدار دلیرچ سفلی به حقوق و نیاز های اولیه از جمله جاده آسفالت و آب آشامیدنی دسترسی پیدا کنند ،
این روستا چندین جانباز و آزاده و بیشتر از صد نفر فرهنگی دارد که در جهت تعالی اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در رکاب ولایت از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند و انشالله ادامه دارد.
از مجموعه عصر دنا بابت رساندن صدای مردم و خانواده معظم شهدا و ایثارگران کمال تقدیر را داریم
پاسخ ها
بی مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
سلام وقتی مردم دلیرچ قدر امثال دکتر محسن تیربند رو نمیدونن و در شورا به جای حمایت از ایشون پشتش رو خالی کردند نباید انتظار آبادی داشت. وقتی به جای حمایت از جوانان روستا دنبال داسونی بازی هستین نتیجه میشه همین. درود بر محسن تیربند نخبه دلیرچی
منصورخانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
مگه میشه همچین چیزی ؟ مردم ما شریف‌تر و بزرگ‌تر ازین حرفان ، چرا مسئولین کوتاهی میکنن؟ چرا مردم رو دلسرد میکنن؟
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۹
با کمال تشکر از عصر دنا که پروژه نبمه تمام روستای دلیرچ را به تصویر کشیدن
سیسخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
اعتبارش ۱۸میلیارد سال ۱۴۰۱ گرفته شده طبق تصویر صورتجلسه پل ها را هم اجرا کردند الان یک سال همه چیز ول شده درود بر دکتر روشنفکر این همه اعتبار آورد ولی دیگه کسی نیست پیگیر کنه مثل تونلهای ما سیستخیها و پل قوسی که ول شد و رفت
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
ای کاش همین مسؤلین دوبار ازهمون جاده برن وبیان وچندین روزهم بمانند تابفهمن ماداریم اونجا چه رنج و مشقت هایی تحمل میکنیم. حالا سه شهید، اسیروجانبازانش هم بکنار، چه بسا که چه آدم هایی ازهمین خطه ی رنجیده الان دارن صادقانه ب همین کشور واستان درحال خدمت هستن. ای مسؤلین،اگه واقعا براشهدا ومامردم ارزش قائل هستید، برای رضای خدا علی بگین و این دغدغه بزرگ مارابراهمیشه ریشه کن کنید. درودفراوان
سلیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
درود خدا بر شما به خاطر پیگیری مشکلات مردم
ساجد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
غیرز همو فلونی که ایگو تا پای جان با روشنفکریم اما الان دم دقه و بهرامی تعریف ایکنه ، آسفالتش کنه
تا چنین ادملی داخل روستایلن هیچ خدمات‌رسانی نیابو
بویراحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
همه چی بارفتن روشنفکر رفت
این بیسواد رفته سرکلاس نهضت
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
دو نسل از مردم شریف روستا به امید یک جاده ارتباطی مناسب و حسرت به دل کفن پوشیدند و رفتند نسل سوم هم در حال تمام شدن هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۰
حکایت تلخ کلنگ زنی های بی ثمر ( کلنگ‌زنی‌هایی که قرار است در آینده‌ای نزدیک، بخوانید در آینده‌ای مبهم انجام بشوند) و طرح ها و پروژه های نیمه تمام و رها شده...

 شهرهای گرفتار در وعده‌های عملی نشده و پروژه‌های نیمه‌تمام...
محمود
|
United States of America
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
اخ و بخت مارگون و فرماندارش
ارسال نظر
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.