کد خبر: ۲۶۰۲۶
تاریخ انتشار:۰۰:۳۱ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
عصر دنا: محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل و مشهور به بانکدار فقرا رئیس دولت انتقالی بنگلادش شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

صدا و سیما: محمد یونس برنده جایزه صلح نوبل و مشهور به بانکدار فقرا رئیس دولت انتقالی بنگلادش شد. 

محمد یونس ۸۴ ساله که یک اقتصاددان، بانکدار و برنده جایزه صلح نوبل در رشته اقتصاد است؛ به عنوان رئیس دولت موقت بنگلادش ۱۷۰ میلیون نفری در برابر رهبران احزاب سیاسی، مقامات و دیپلمات‌ها در کاخ ریاست جمهوری در داکا سوگند یاد کرد که پاسدار قانون کشور باشد.
یونس و شورای دولت انتقالی ۱۶ نفره اش قرار است برای مدتی معین بنگلادش را رهبری و زمینه انتخابات برای انتقال قدرت به دولت منتخب را نظارت کنند.
او یک کارآفرین اجتماعی است که در سال ۲۰۰۶ میلادی به دلیل فعالیت‌ها در زمینه بازار‌های خرد که به کاهش فقر در بنگلادش منجر شد؛ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. 
او وام‌های کوچک به فقیر‌ترین ساکنان کشور پرداخت کرد و در نهایت با تاسیس بانک گرامین در سال ۱۹۸۳ به یک پیشرو جهانی در کاهش فقر از طریق پرداخت وام‌های خرد تبدیل شد.
پس از چند ماه اعتراض دانشجویان به سیاست‌های نخست وزیر سابق بنگلادش که به کناره گیری او و ترک بنگلادش منجر شد؛ دانشجویان معترض پذیرش ریاست دولت موقت از سوی محمد یونس را خواستار شدند و او موافقت کرد.
محمد یونس در طول سال‌های حکمرانی خانم شیخ حسینه واجد، نخست وزیر سابق بنگلادش با او اختلافات و چالش‌های متعددی داشت. کارشناسان بر این باورند محمد یونس برای برقراری نظم در جامعه و همچنین تقویت اعتماد میان مردم و دولت با چالش‌هایی مواجه خواهد شد که مهمترین آنها اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فقر و فساد است

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی
آخرین اخبار