کد خبر: ۲۵۶۲۲
تاریخ انتشار:۲۳:۲۵ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
عصر دنا: مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان گفت: به هر میزان که ما به برنامه‌های مساجد برسیم و انسجام وجود داشته باشد، نسل جوان ما از آسیب‌ها در امان می مانند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

شبستان: حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا باطنی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج با اشاره به اینکه مسجد داری یک هنر است، اظهار کرد: ضرورت دارد مراکز تبلیغی و امور مساجد کارگاه‌های آموزشی برای طلاب برگزار کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان با بیان اینکه هدف غایی طلبگی و تحصیلات حوزوی حوزویان مطابق فرمایش قرآن، تبلیغ است، گفت: خداوند در قرآن می فرماید «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ » بعد از آنکه تفقه در دین کردند، باید بین مردم بروند و انذار کنند».

وی با اشاره به اینکه این انزار، انزار قبل از عمل است، نه انزار بعد از عمل که در واقع این تبلیغ است، افزود: در واقع همان ماموریتی که انبیا داشتند امروز بر عهده علما، روحانیون، فضلا و دانش آموختگان حوزوی خواهر و برادر است.

حجت الاسلام باطنی بهترین و مهم‌ترین پایگاه تبلیغ میدانی برای طلبه‌ها را مساجد دانست و ادامه داد: البته مسجد داری و تبلیغ در مساجد نیازمند مخاطب شناسی و موضوع گزینی در مساجد امر مهمی است و باید کارگاه‌های آموزشی در حوزه نسبت به آنها برگزار شود تا طلاب و روحانیون با دست پر این عرصه تبلیغی را تصدی کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان بیان کرد: امروز تغییراتی در جامعه ایجاد شده و نیازهای جدیدی به وجود آمده و آگاهی مردم به ویژه نسل جوان نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده، لذا ما باید با آمادگی کافی در عرصه تبلیغ وارد شویم.

وی یادآور شد: اگر ما مساجدی که روحانیون و ائمه جماعات موفقی دارند را رصد کنیم، دلایل موفقیت آنها و اقبال مردم به ویژه نسل جوان را بررسی کنیم می‌بینیم که به همین مسائل برمی‌گردد.

حجت الاسلام باطنی خاطرنشان کرد: توصیه ما به مسئولان حوزوی این است که کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند، آموزش‌های ضمن خدمت توسط مراکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شود و نقاط ضعف و قوت ائمه جماعت را به آنها گوشزد کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان با اشاره به اینکه نشست‌های فصلی و حتی ماهیانه می‌تواند هم افزایی و آمادگی عملی ائمه جماعت را بیشتر کند، اظهار کرد: ما وقتی به اقشار مختلف در جامعه نزدیک می‌شویم می‌بینیم که مردم به شدت علاقه مند به دین و آموزه‌های دینی هستند.

وی افزود: مردم به ویژه جوانان سوالات و شبهاتی در ذهن آنها به وجود می‌آید و القائاتی توسط دشمنان برای به چالش کشیدن آموزه‌های دینی مرتب در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که برای شبهه زدایی و پاسخگویی صحیح، ما باید طلاب و روحانیون را با آمادگی کافی به مجالس بفرستیم.

حجت الاسلام باطنی خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیون با مخاطب شناسی و درک صحیح نیاز مخاطبان و همچنین دسته‌بندی مطالب، می‌توانند زمینه جذب افراد به ویژه جوانان را فراهم کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان ادامه داد: جلسات ما باید محتوای قرآنی و روایی آن زیاد باشد و مطالب مستند و با توجه به آیات و روایات، نیازهای امروز جامعه را پاسخگو باشیم که این امر می‌تواند تبلیغ ما را موفق و مخاطب ما را اقناع کند.

وی در پاسخ به این سوال که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تا چه اندازه می‌توانند در زمینه جذب نوجوانان و جوانان موثر باشند؟، گفت: کانون‌هایی توسط بسیج، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات یا اوقاف ایجاد شده که از آنها حمایت می‌کنند و هر کدام از آنها وجه تمایزی نسبت به کانون‌های دیگر دارند، اما به نظر می‌رسد اگر هدف گذاری کانون‌ها قشر نوجوان و جوان بخواهد باشد باید متناسب با شرایط، فضای لازم و همچنین محتوا فراهم باشد.

حجت الاسلام باطنی افزود: امام جماعت، هیئت امنا و مدیر کانون فرهنگی و هنری به تنهایی نمی‌تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد بلکه باید با همکاری یکدیگر امکانات و همچنین محتوای لازم برای مخاطبان را فراهم کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان اصفهان با اشاره به اینکه به هر میزان که ما به مسجد و برنامه‌های مساجد برسیم، نسل جوان ما از آسیب‌ها در امان خواهند ماند، گفت: پیامبر گرامی اسلام فرمودند «المومن فی المسجد کالسمک فی الما مومن در مسجد، مثل ماهی در آب است»، حیات ماهی به آب است و اگر از آب جدا شد، نابود می‌شود و از بین می‌رود، نیاز مومن به مسجد نیز به همین میزان است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی