کد خبر: ۲۵۵۷۵
تاریخ انتشار:۰۰:۱۸ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
عصر دنا: ثبت جهانی، هگمتانه نتیجه‌ی تلاش و دست در دست هم دادن همه‌ی مسئولان و نهاد‌های دولتی و مردمی برای جهانی شدن این میراث چندهزار ساله ایرانی است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

صدا و سیما: حسن سلطانی مدیر محوطه جهانی هگمتانه با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر گفت: هگمتانه یک محوطه تاریخی است که از سال ۱۳۱۰ شمسی یعنی نزدیک به صد سال قبل، در آثار ملی ایران به ثبت رسیده و این نشان دهنده زحمات چندین نسل تاکنون برای حفظ این میراث کهن ملی است.

سلطانی ضمن تبریک ثبت این اثر ارزشمند ملی در فهرست میراث جهانی به هم میهنان، تاکید کرد: برای ثبت جهانی این اثر همه مسئولان و نهاد‌های دولتی و مردمی دست به دست هم دادند تا این پرونده به نتیجه برسد و در نهایت، جهانیان با رای قاطع، به جایگاه جهانی هگمتانه تعظیم کردند.

او در مورد پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های موجود در مسیر ثبت یک اثر به عنوان میراث جهانی گفت: وقتی اثری حائز شرایط برای ثبت جهانی می‌شود، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه میراث ملموس صرفا یک اثر تاریخی را می‌تواند نامزد کند برای ثبت جهانی، بنابراین این پرونده باید با نهایت دقت و کار‌های کارشناسی پیچیده با بهترین کیفیت ارائه شود که سهمیه سالانه ایران از دست نرود. در این راستا مسئولان و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، استادان دانشگاه‌ها و همه‌ی مراجع مربوط، بیشترین تلاش خود را به کار گرفتند تا این پرونده به نتیجه رسید.

مدیر محوطه جهانی هگمتانه درباره اهمیت تاریخی این شهر در تاریخ ایران، گفت: مجموعه هگمتانه براساس اسناد از زمان انتخاب پایتخت برای تمدن ایرانی ماد تا اکنون به طور پیوسته محل سکونت بوده، که این به علت قرار گرفتن آن در یک جایگاه راهبردی است که نقطه‌ای برای پیوند مبادلات تجاری، فرهنگی و مذهبی در طول تاریخ تا کنون بوده است و این امر در قرار گرفتن همدان در مسیر جاده تاریخی ابریشم، نمود و بروز پیدا کرده است.

لازم به ذکر است، در چهل‌وششمین کمیته میراث جهانی یونسکو که از ۲۱ تا ۳۱ جولای ۲۰۲۴ (۳۱ تیر تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در دهلی نو (هند) در حال برگزاری است پرونده هگمتانه پیشنهاد شده از سوی ایران برای ثبت جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که با موافقت اعضا به تصویب رسید و هیئت ایرانی که برای ثبت جهانی هگمتانه عازم هند بودند، دیروز هشتم مردادماه به کشور بازگشتند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی