کد خبر: ۲۵۲۱۶
تاریخ انتشار:۲۲:۴۶ - ۳۱ تير ۱۴۰۳
عصر دنا: زمانی که نادر هند را تسخیر کرد چون می‌دانست نگهداری سرزمین هند کار سختی است تصمیم گرفت اداره هند را به محمد شاه گورکانی بسپارد و او فقط تابعیت ایران را بپذیرد وبه ایران مالیات بدهد به همین دلیل برای برقراری صلح نادر دستور داد تا جشن با شکوهی را برگزار کنند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

فاخته: اما قبل از برگزاری جشن یکی از زنان محمدشاه گورکانی به نزد نادر شاه آمد وگفت: یکی از الماس‌های تخت طاووس گم شده است ومحمدشاه آن را در دستاری که بر سر دارد مخفی کرده است. 

این پیغام نادر را کنجکاو کرد،با خودش گفت این چه الماسی است که شاه هند نمی‌تواند از آن دل بکند؟ باید هر طوری که شده این الماس را به دست آورم تا شاه هند تصور نکند که می‌تواند مرا فریب دهد.

نادر در روز جشن به همراه چند نفر از معتمدان وسردارانش به سمت تالار جشن رفتند،با دیدن نادر جشن شروع شد،نادر شاه به همراه محمدشاه گورکانی به جایگاه ویژه رفتند نادر به آرامی نشست وسپس محمدشاه را نزدیک خود نشاند.

زمانی که جشن تمام شد نادر از دوستی وعنایتی که به محمد شاه دارد صحبت کرد وگفت اکنون که سخن از دوستی است چه بهتر که شاهان دو کشور تاج‌های خود را به علامت دوستی با هم معاوضه کنند.

نادر  آنگاه برای اثبات دوستیش تاج خود را از سر برداشت وبر سرمحمد شاه گذاشت ودستار محمد شاه را بر سر خود قرار داد. محمدشاه از این معاوضه ناراضی بود چرا که یک الماس گران قیمت داخل دستار سرش بود ولی جرأت نداشت چیزی بگوید ولی در عوض نادر از اینکه توانسته بود الماس گرانبهایی را به چنگ آورد راضی وخوشحال بود.

بعد از تمام شدن جشن نادر با عجله به استراحتگاه خود رفت و دستار را از روی سرش برداشت و آن را گشود یک الماس درشت از لای دستار بیرون افتاد الماس چشم نادر واطرافیانش را خیره کرده بود نادر الماس را برداشت وبا خوشحالی گفت این الماس نیست یک کوه نور است.

محمد شاه می‌خواست با مخفی کردن این الماس،آن را برای خودش نگه دارد ولی نادر با زیرکی و بدون خشونت توانست این الماس را تصاحب کند.

«در انتخاب وزیر جدید بخش کشاورزی مراقب باشیم که با شرکت در یک جشن و با "نوشیدن یک استکان چای دبش"  سَرمان را کلاه نگذارند و جای تاج و دستار با چای عوض نشود...!. فراموش نکنیم بخش کشاورزی "کوه کود" نیست بلکه "الماس کوه نور" است با قیمت و رقمی با عدد "یک" ولی بی نهایت صفر جلوی آن..

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی