کد خبر: ۲۴۲۰۱
تاریخ انتشار:۱۶:۱۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: بانک مرکزی فهرست اقلام کالایی دریافت کننده ارز در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد؛ بر این اساس، طی سال گذشته بیش از ۶۹ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای کشاورزی، صنعتی، دارو و تجهیزات پزشکی و تامین نیاز خدمات اختصاص یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش پایگاه خبری عصر دنا به نقل از پانا، بانک مرکزی با انتشار لیست کالاهایی که ارز مورد نیاز آنها در سال ۱۴۰۲ تامین شده است، اعلام کرد: در سال گذشته در مجموع ۱۸ میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار ارز ترجیحی، ۳۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار ارز با نرخ نیمایی و ۱۴ میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار ارز از محل ارز اشخاص برای واردات کالا تامین شده و مبلغ ۳ میلیارد و ۸۰۶ میلیون دلار نیز بابت اقساط بدهی تسهیلات ارزی و خدمات با نرخ تالار دوم تامین ارز شده است.

 

بر اساس این گزارش در مجموع برای کالا و خدمات، طی سال گذشته سهم ارز ترجیحی‌ ۲۶.۸ درصد، سهم ارز نیمایی و اشخاص به ترتیب ۵۰.۴ درصد و ۲۲.۸ درصد بوده است.

 

طی سال گذشته ۱۶ میلیارد و ۵۶۳ میلیون دلار برای واردات کالاهای کشاورزی تامین ارز شده که حدوداً ۸۴ درصد از این ارز با نرخ ارز ترجیحی تامین ارز گردیده، سهم ارز نیمایی و ارز اشخاص در ارز تامین شده برای کالاهای حوزه کشاورزی حدوداً به ترتیب ۱۱ و ۵ درصد بوده است.

 

همچنین ۴۴ میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار ارز برای پاسخگویی به نیاز بخش صنعت اختصاص یافته که ۶۷ درصد از این میزان ارز تامین شده با نرخ نیمایی و ۳۱ درصد از محل ارز اشخاص تامین ارز شده است. معادل دو درصد از کل ارز تامین شده برای بخش صنعت از محل ارز ترجیحی تامین شد.

۴ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار ارز برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک

این گزارش می‌افزاید سال گذشته مبلغ ۴ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار ارز برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی، شیرخشک، ماده اولیه دارو و ملزومات دارویی تامین شد که از این میزان ۳ میلیارد و ۷۵۱ میلیون دلار با نرخ ترجیحی تامین شد که مبلغ یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار از این مبلغ با نرخ یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومان پرداخت شد.

 

طی این مدت ۶۲۳ میلیون دلار از ارز تامین شده در حوزه بهداشت درمان و آموزش پزشکی با نرخ ارز نیمایی و ۲۲ میلیون دلار نیز از محل ارز اشخاص تامین شد.

بنا بر این گزارش، تخصیص و تامین ارز بر اساس ثبت سفارش‌های انجام شده توسط وزارتخانه متولی صورت پذیرفته و بانک مرکزی دخل و تصرفی در انتخاب نوع کالا، مقدار کالا و شخص واردکننده کالا و خدمات ندارد؛ همچنین دسته‌بندی کالاها در لیست منتشر شده بر اساس کد دو رقمی تعرفه مندرج در ثبت سفارش انجام شده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.