تاریخ انتشار:۱۰:۳۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: همایش انجمن های شاهنامه جنوب کشور روز نکوداشت حکیم ابوالقاسم فذدوسی و پاسداشت زبان فارسی در دهدشت برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصردنا،همایش پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه برگزار شد.

در این همایش انجمن‌های شاهنامه جنوب کشور و دوستداران ادب و فرهنگ ایران دور هم جمع شدند تا شاهنامه را به عنوان یک اثر هویتی ایرانی،اسلامی و شیعی پاس بدارند.

نقاله‌خوانی، شاهنامه‌خوانی و نی‌نوازی از جمله برنامه‌های همایش «بر بلندای سخن» بود؛ همایشی که با استقبال گسترده مردم همراه بود و تا آخر برنامه همراهی کردند.

در این مراسم که به میزبانی دهدشت برگزار شده بود میهمانانی از بهبهان، امیدیه، آغاجاری،لیکک، لنده،گچساران و یاسوج حضور داشتند.

همچنین یاد و خاطره دکتر لاهوتی بنیانگذار فقید انجمن شاهنامه در کهگیلویه و مرحوم ملاجمشید تیرزه شاهنامه‌‌خوان این دیار گرامی داشته شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در سخنانی با اشاره به اقدامات فرهنگی در استان گفت: همواره باید بستر برگزاری چنین همایش‌هایی فراهم شود.

درخشان در تبیین جایگاه شاهنامه افزود: شاهنامه فردوسی بدون تردید امروز به عنوان بزرگترین منظومه حماسی سرشار از اخلاق است و جهانی شدن شاهنامه بخاطر همین بعد اخلاقی شاهنامه است که از مؤلفه‌های قدرتمند فرهنگی ایران است.

وی با بیان اینکه قدرت فرهنگی ما از جمله شاهنامه قابل تحریم نیست و در تمام جهان حرف برای گفتن دارد و این افتخار ما است، گفت: مهمترین رسالت ما آماده کردن بستر برای برگزاری همایش‌هایی از جمله شاهنامه است و به رغم برخی نگاه‌ها، باید بدانیم شاهنامه از خاستگاه‌های مهم فرهنگی استان کهگیلویه وبویراحمد است.

رحمان فلاحی دبیر انجمن شاهنامه دهدشت شاهنامه را مملو از یکتاپرستی و خرد و دادگری و نام و شادی دانست و گفت: هرگز شاهنامه را مختص به یک جغرافیای خاص ندانید. شاهنامه فرامرزی است، شاهنامه ارزش‌های اخلاقی و انسانی است که در کالبد مرز‌های محدود محصور نمی‌ماند.

وی ادامه داد:ما در انجمن‌مان صرفاً به خواندن شاهنامه نمی‌پردازیم. شاهنامه را در چند لایه بررسی می‌کنیم و از خوانش و معنا فراتر می‌رویم و به مفاهیم و هستی‌شناسی در شاهنامه می‌پردازیم.

در پایان این همایش از فعالان انجمن شاهنامه جنوب کشور تجلیل شد.

بر بلندای سخن؛ همایشی برای پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت حکیم فردوسیبر بلندای سخن؛ همایشی برای پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت حکیم فردوسیبر بلندای سخن؛ همایشی برای پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت حکیم فردوسیبر بلندای سخن؛ همایشی برای پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت حکیم فردوسیبر بلندای سخن؛ همایشی برای پاسداشت زبان فارسی و نکوداشت حکیم فردوسی

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی
آخرین اخبار