کد خبر: ۲۳۸۷۲
تاریخ انتشار:۱۲:۴۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

راه‌های مختلفی برای سفر از تهران به مشهد وجود دارد که هرکدام از آن‌ها طرف‌داران خود را دارند. اما کدام روش ساده‌تر است؟ در این نوشته برای شما از مزایا و معایب هرکدام از این روش‍‌ها می‌گوییم تا بتوانید ساده‌ترین روش سفر از تهران به مشهد را انتخاب کنید.

سفر با هواپیما

قطعاً تا نام یک سفر راحت به گوشمان می‌خورد یاد سفر با هواپیما می‌افتیم! در سفرهای هوایی در کمترین زمان ممکن و با کمترین خستگی به مقصد می‌رسیم. اما این سفرها نیز پیچیدگی‌های خودشان را دارند. برای مثال برای سفر با هواپیما و پس از خرید بلیط پرواز داخلی لازم است 1 تا 2 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشیم درحالی‌که در سایر انواع سفر چنین مسئله‌ای وجود ندارد. همچنین در سفر هوایی باید چندین مرحله بازرسی را پشت سر بگذاریم و محدودیت‌ها و قوانین و مقررات متعددی نیز وجود دارد که می‌تواند کار را کمی برای ما پیچیده کند.

با این‌همه همچنان سریع‌ترین راه رسیدن به مشهد، سفر هوایی به این شهر مقدس است. در سفر هوایی از تهران به مشهد شما می‌توانید فاصله 741 کیلومتری میان این دو شهر را در یک ساعت و بیست‌وپنج دقیقه طی کنید. فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد، مسیرهای داخلی متعددی را پوشش می‌دهد و از 29 شهر ایران (تهران، اصفهان، آبادان، اردبیل، اهواز، بندرعباس، بوشهر، تبریز، رشت، قشم، شیراز، کرمان، کرمانشاه، نوشهر، همدان، یزد و ...) به این فرودگاه پرواز وجود دارد.

سفر با قطار

سفر با قطار به مشهد یکی از مرسوم‌ترین راه‌های سفر به این شهر است. به‌طوری‌که مسیر ریلی تهران به مشهد، پررفت‌وآمدترین مسیر ریلی کشور به شمار می‌آید. قطار یک وسیلة نقلیة ارزان و امن است که مزایا و معایب خود را دارد. برای مثال با انتخاب قطار به جای هواپیما به عنوان وسیله‌ی نقلیه‎ی سفرتان تا حد خوبی در هزینه‌ی خود صرفه‌جویی خواهید کرد؛ اما مدت زمان بیشتری را در مسیر خواهید بود.

از سوی دیگر در قطار شما این امکان را دارید که استراحت کنید و یا در راهروهای قطار قدم بزنید تا در طول سفر کمتر خسته شوید. این امکان برای سایر وسایل نقلیه که در تمام مدت باید روی صندلی خود بنشینید، وجود ندارد. امروزه در مسیرهای ریلی کشور، به خصوص مسیر مشهد تهران به عنوان پرترددترین مسیر، قطارهای مختلفی از لوکس تا معمولی، از کوپه‌ای تا اتوبوسی و همچنین قطارهای سریع‌السیر وجود دارد. هرکدام از این قطارها امکانات مختلفی را به مسافران ارائه می‌دهند و شما می‌توانید هنگام خرید بلیط تهران مشهد و بلیط مشهد تهران به این نکات توجه کنید.

شما می‌توانید از شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، رشت، قم، زنجان، قزوین، کرمان، بندرعباس، یزد، زاهدان، خرمشهر و همچنین سایر شهرهایی که در مسیر ریلی مشهد وجود دارند به این شهر سفر کنید. مدت زمان این سفر می‌تواند از 8 تا 11 ساعت متغیر باشد و این مدت زمان با توجه به نوع قطار تغییر می‌کند.

سفر با ماشین

بسیاری از افراد سفر ماشینی با اتومبیل شخصی‌شان را به هر نوع سفر دیگری ترجیح می‌‌دهند. سفر ماشینی مزایا و انعطافی دارد که در هیچ نوع دیگری از سفر قابل دستیابی نیست. برای مثال شما محدودیتی در زمان راه افتادن از مبدأ ندارید و تنها کافی است با توجه به برنامه‌ریزی شخصی خودتان از شهر مبدأ حرکت کنید. در سفر با اتومبیل شخصی خبری از تهیة بلیط، محدودیت بار و بازرسی‌های چندین‌باره نیست.

شاید مهم‌ترین نکته این باشد که در این نوع سفرها شما می‌توانید در هر کجای مسیر که خواستید توقف کنید و حتی در شهرهای میانه‌ی مسیر نیز به گشت‌وگذار بپردازید. اما چگونه با اتومبیل شخصی خود از تهران به مشهد برویم؟

برای این سفر دو مسیر پیشروی مسافران است. در مسیر اول که به آن جاده شاهرود نیز می‌گویند از شهرهای گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور می‌گذرید و به مقصد می‌رسید. این مسیر اتوبانی، خشک و کویری است و در مجموع به راحتی شما را به مقصد خواهد رساند. طول این جاده حدوداً 880 کیلومتر است که طی آن 9 ساعت طول می‌کشد.

مسیر بعدی از استان مازندران می‌گذرد و شما در این مسیر باید خود را از جاده هراز و یا فیروزکوه به شهر آمل برسانید. جاده هراز در مجموع مسیر کوتاه‌تری دارد؛ اما در فصل زمستان می‌تواند کمی خطرناک‌تر باشد. پس از رسیدن به شهر آمل از شهرهای بابل، قائم‌شهر، ساری، بهشهر، گلوگاه، گرگان، گالیکش، آشخانه، بجنورد، قوچان و چناران می‌گذریم و به مقصد می‌رسیم. طول این مسیر حدود 950 کیلومتر است و طی آن تقریباً 10 ساعت طول می‌کشد.

سفر با اتوبوس

اگر به دنبال ارزان‌ترین راه سفر به مشهد هستید، اتوبوس را انتخاب کنید و بلیط مشهد را تهیه کنید. سفر اتوبوسی به مشهد ارزان‌ترین و در عین حال طولانی‌ترین مسیر برای رسیدن به این شهر مقدس است. سفر اتوبوسی از تهران به مشهد نیز دو مسیر دارد. مسیر اول از جاده سمنان می‌گذرد و حدود 900 کیلومتر است و طی کردن آن حدود 8 تا 10 ساعت (بسته به میزان توقف و شرایط جاده) وقت می‌برد.

مسیر دوم از شمال کشور عبور می‌کند و مسیری سرسبزتر و خوش‌آب‌وهواتری است؛ اما طی کردن آن حدود 15 ساعت زمان می‌برد. اگر بخواهید در این مسیر بکر و جنگلی توقف داشته باشید، مدت زمان سفرتان بیشتر نیز خواهد شد.

کلام آخر

انتخاب ساده‌ترین روش سفر از تهران به مشهد، کار دشواری است. زیرا هرکدام از این روش‌ها پیچیدگی و سادگی مخصوص به خود را دارند. برای مثال سفر با هواپیما بسیار سریع است؛ اما محدودیت‌هایی در قوانین و مقررات مختلف دارد. سفر با قطار امن است؛ اما از هواپیما طولانی‌تر است. سفر با اتومبیل شخصی نیز مزایای خود را دارد برای مثال شما در این سفر می‌توانید بسیار منعطف باشید بااین‌وجود شاید بیشتر از روش‌های دیگر در طول مسیر خسته شوید و مسیر نسبتاً طولانی نیز در پیش خواهید داشت. سفر با اتوبوس نیز ارزان‌ترین راه سفر است که تهیة بلیط آن نیز پیچیدگی خاصی ندارد.

این‌که کدام یک از این روش‌ها برای شما ساده‌تر است، به اولویت‌ها، بودجه، سلیقه و انتخاب شما بستگی دارد. در این نوشته تلاش کردیم تا آسانی و دشواری هر یک از این روش‌ها را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید ساده‌ترین روش سفر برای خودتان را انتخاب کنید!

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین