تاریخ انتشار:۱۲:۵۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: برداشت محصولات زراعی در کهگیلویه و بویراحمد اواخر نیمه نخست اردیبهشت آغاز می شود و بهره برداران با توجه به تجربه تلخ سال های گذشته و هدر روی بخش قابل توجهی از محصولات هنگام حمل با کامیون، نابسامانی مرکز خرید شهرستان کهگیلویه ،کمبود سوخت ماشین های کشاورزی،نبود مرکز خرید محصولات زراعی در شهرستان دنا را از دغدغه ها و نگرانی های خود مطرح می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش پایگاه خبری عصر دنا، آن طور که مسوولان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده اند میزان تولید محصول گندم در مزارع این استان امسال با افزایش ۱۰ هزار تنی نسبت به پارسال به ۱۸۰ هزار تن رسیده و همین امر نگرانی کشاورزان را برای سختی برداشت و تحویل محصولات به مراکز خرید را بیشتر کرده است.

نابه سامانی تنها مرکز خرید تضمینی گندم شهرستان کهگیلویه به دلیل محدود بودن فضاهای ورود و خروج کامیون های حامل گندم از مهمترین مشکلاتی است که زراعت کاران این منطقه را نسبت به تجربیات دشوار سال های پیش نگران کرده است.

گندم کاران شهرستان کهگیلویه با اشاره به نقش این محصول استراتژیک در امنیت غذایی از مسوولان انتظار دارند تا با پیش بینی اقدام های ضروری نسبت به رفع این معضل چاره اندیشی شود.

این بهره برداران با اشاره به تجربه سال های پیش که بخشی از محصولات زراعی آنان هنگام حمل از مزرعه تا مراکز خرید از کامیون ریخته می شود از مسوولان انتظار دارند تا با انجام تمهیداتی از هدر رفت تولیداتشان پیشگیری شود.

بهره برداران برخی مناطق روستایی شهرستان باشت هم با اشاره به مشکلات کمبود تجهیزات برداشت مانند سوخت ماشین آلات کشاورزی از مسوولان می خواهند برای این مشکلات چاره اندیشی شود.

فصل برداشت و دغدغه کشاورزان

یکی از کشاورزان ساکن شهرستان کهگیلویه با اشاره به نابه سامانی تنها مرکز خرید تضمینی گندم این شهرستان و بی نظمی ها و ایجاد صف های طولانی در سال های اخیر از مسوولان خواست در این خصوص چاره اندیشی کنند.

احمدرضا محمدی افزود: خروج کامیون های حامل گندم در مرکز خرید شهرستان کهگیلویه به علت نداشتن راه خروجی به سختی صورت می گیرد به طوری که یک کامیون باید از مسیر رفت برگردد.

وی با اشاره به موجود بودن زمین در پشت تپه گلی در مرکز خرید کهگیلویه تاکید کرد: میتوان با افزودن آن بخش به مساحت مرکز خرید این مشکل را رفع کرد.

یک کشاورز ساکن شهرستان لنده نیز با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزان هنگام حمل از مزرعه تا مراکز خرید به علت نقص فنی کامیون ها می ریزد از مسوولان خواست برای پیشگیری از هدررفت محصولات تولیدی کشاورزان چاره اندیشی کنند.

مریم اکبری با اشاره به اینکه هدر رفت محصولات کشاورزی افزون بر کاهش درآمد بهره برداران به امنیت غذایی هم آسیب میزند از مسوولان خواست تمهیداتی بیاندیشند تا پیش از شروع برداشت برای انجام معاینه فنی کامیون های درگیر عملیات برداشت اقدام شود.

یکی از زراعت کاران شهرستان باشت نیز اظهار کرد: کمبود سوخت کمباین از تجربه های هر ساله بهره برداران در فصل برداشت است که منجر به کندی عملیات برداشت این محصولات می شود.

غلام حسینی افزود:کشاورزانی که پس از ماه های تلاش از مراحل کاشت تا داشت به مرحله برداشت حاصل دسترنج خود رسیده اند از مسوولان انتظار دارند تا این نواقص برطرف شود.

یکی از بهره برداران محصول گندم ساکن شهرستان دنا نیز می گوید: این شهرستان با ۶هزار هکتار مزرعه دیم و آبی گندم مرکز خرید ندارد و بهره برداران این شهرستان به علت فاصله ۶۰ کیلومتری تا مرکز خرید در شهرستان بویراحمد مجبور به فروش محصولات خود به دلالان هستند.

مجتبی زابلی افزود: نبودن مرکز خرید در شهرستان دنا باعث شده تا افزون بر غیرواقعی بودن نرخ فروش گندم منجر به قاچاق این محصول به خارج از استان با توجه به نزدیکی شهرستان دنا به استان چهارمحال بختیاری شده است.

پاسخ های مسوولان به نگرانی های بهره برداران

رییس جهاد کشاورزی شهرستان باشت در پاسخ به گلایه های کشاورزان در خصوص کمبود سوخت ماشین های کشاورزی در فصل برداشت محصولات زراعی تاکید کرد: این شهرستان تنها یک مرکز سوخت گاز دارد که ۱۰ هزار لیتر ظرفیت دارد.

محمد انصاری افزود : برای رفع این مشکل از شرکت پخش فراورده های نفتی انتظار می رود تا حداقل ۱۰ هزار لیتر دیگر سوخت در فصل برداشت (مدت زمان ۲۰ روز) به این شهرستان اختصاص یابد.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مشکلات مرکز خرید شهرستان کهگیلویه تاکید کرد: در صورت ایجاد مکانی با حداقل زیرساخت ها از سوی متولیان در این شهرستان مرکز خرید به مکان بهتری منتقل می شود.

ابوالحسن صداقت کیش درباره نبودن مرکز خرید گندم در شهرستان دنا گفت: میزان خرید تضمینی در این شهرستان تنها یکهزار تن است و برای بخش خصوصی به صرفه نیست که مرکز خرید دایر کنند.

وی تاکید کرد: در صورت اعلام آمادگی بخش خصوصی یا تعاون روستایی مرکز خرید در شهرستان دنا ایجاد می شود.

راهکارهای مسوولان برای مدیریت پروژه برداشت محصولات زراعی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نامگذاری امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد: همه بخش های زیرمجموعه این سازمان موظف به استفاده از تمام ظرفیت های استان در عملیات برداشت محصولات زراعی هستند.

علی معتمدی پور اضافه کرد: دولت سیزدهم به منظور خدمات رسانی بهتر کارکنان جهاد کشاورزی به جامعه هدف طرح ارزیابی از بخش های مختلف را پیش بینی کرده تا مسوولان انگیزه بیشتری برای ارائه خدمات مطلوب داشته باشند.

وی در پاسخ به دیگر دغدغه های برخی کشاورزان کهگیلویه و بویراحمدی در خصوص نقص عملکرد کامیون ها با بیان اینکه از امسال حواله سوخت کمباین‌ها تنها با ارائه کارت معاینه فنی صورت می گیرد گفت: کشاورزان نگران مساله ریختن محصولاتشان هنگام حمل با کامیون ها از مزرعه تا مراکز خرید نباشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: کار برداشت گندم و جو در استان توسط ۳۲۱ دستگاه کمباین با ۷۱ دستگاه بومی و ۲۵۰ دستگاه کمباین اعزامی از استان فارس انجام می گیرد و تلاش می شود تا تجهیزات مذکور به شکل عادلانه ای مدیریت شود.

وی درمورد نابه سامانی مرکز خرید شهرستان کهگیلویه نیز تاکید کرد: قرار است نشستی در این شهرستان برگزار و راهکاری اساسی برای رفع مشکلات مذکور پیش بینی شود.

معتمدی پور تاکید کرد: برای رفع مشکلات زیرساخت های تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی در شهرستان باشت پیگیری های لازم با شرکت پخش فراورده های نفتی صورت می گیرد.

براساس برآورد و پیش بینی های کارشناسی صورت گرفته بهار و تابستان امسال ۱۸۰هزار تن گندم در کشتزارهای استان برداشت می شود.

سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول معادل نیمی از کل تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ۱۴۵ هزار هکتار مزرعه این استان کشت و تولید می شود که بیش از ۱۴۰ هزار تن از این میزان گندم است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین