تاریخ انتشار:۱۴:۵۲ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۳
عصر دنا: عصر دنا، عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا شاهد کاهش میانگین معدل دانش آموزان استان کهگیلویه و بویراحمد، پایین بودن کیفیت آموزشی و رشد آسیب های اجتماعی باشیم، به گونه ای که طبق آخرین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، وضعیت معدل امتحانات نهایی خرداد ماه ۱۴۰۲ نامناسب ارزیابی شده است اما آیا آموزش و پرورش استان تجویز راهبردی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصردنا، آموزش و پرورش نهادی بسیار مهم و گسترده است که باید با حمایت از نخبگان و افراد شایسته زمینه توسعه و تعالی نظام آموزشی در همه مناطق این استان را فراهم کرد.

افت تحصیلی هنوز هم یک چالش چدی برای نظام های آموزشی دنیا است، شاید به همین دلیل با وجود پژوهش ها و بررسی های فراوان باب مطالعه و گفتگو درباره آن بسته نیست.

تمام نظام های آموزشی از جمله نظام آموزشی ایران گریبان گیر معضلی به اسم افت تحصیلی است که بعضی از عوامل آن شناخته شده و در جهت رفع آن نیز راهکارهایی ارائه شده است؛ اما این تمام حقیقت نیست بلکه این امر مهم نیازمند کارهای پژوهشی بیشتر و راهکارهای عملی بهتر با پشتوانه علمی تر است.

برخی از کارشناسان اذعان دارند که وضعیت تحصیلی دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد در کشور رتبه ای پایین تر از دیگر استان های کشور دارد که یافتن دلایل خاص آن نیازمند دقت و توجه ویژه دارد.

میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد سال ۱۴۰۲ در استان‌های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و آذربایجان غربی ۸ تا ۹ بود که این مهم تا حد زیادی نگران کننده است.

این در حالی است که سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تأثیر قطعی رسیده است، این سوابق تحصیلی مربوط به دروس پایه دوازدهم است که سهم دروس عمومی ۲۸ درصد و دروس تخصصی ۲۲ درصد است بنابراین معدل در سرنوشت آینده دانش آموزان بسیار تاثیرگذار است.

سهم سوابق تحصیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ به ۶۰ درصد و کنکور به ۴۰ درصد می‌رسد که ۳۰ درصد مربوط به دروس عمومی و ۳۰ درصد مربوط به دروس اختصاصی است.

در پایه‌های دهم و یازدهم امتحانات نهایی برگزار می شود و دانش‌آموزان سوابق تحصیلی را برای سال‌های آینده تولید می‌کنند.

 

جذب ۷۲ هزار نفر در آموزش و پرورش

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کاهش میانگین معدل دانش آموزان این استان و رشد آسیب های اجتماعی آنها، گفت: سال آینده که قرار است ۷۲ هزار نفر جذب آموزش و پرورش شوند برخی سهمیه ها در قالب مشاوران مدارس جذب می شوند که تا حدود زیادی می تواند در این زمینه موثر واقع شوند.

محمد جمالی آرند با اشاره به به دلیل اُفت معدل دانش آموزان استان، تصریح کرد: حضور پیدا نکردن دانش آموزان پایه دوازدهم پس از تعطیل های نوروز که در استان رویه شد یکی از مهمترین دلایل کاهش معدل دانش آموزان استان است.

وی ادامه داد: برای اینکه معدل دانش آموزان را در سطح استان بالا ببریم نیازمند همراهی خانواده ها هستیم و بدون حضور و مشارکت خانواده ها امکان ارتقای کیفیت آموزشی وجود ندارد و از خانواده ها می خواهیم همراهی کنند و به کمک آموزش و پرورش بیایند.

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: متاسفانه برخی از اولیا بنا بر سنت های گذشته خیلی مقاومت می کنند و به همین خاطر یکی از معضلات ما در استان این است که بعضی از خانواده ها هنوز مقاومت می کنند و اطلاع ندارند دانش آموزان پایه دوازدهم امسال ۵۰ درصد کنکورشان معدلشان است.

جمالی آرند ابراز کرد: پس حضور در کلاس و معدل دانش آموز نقش بسیار تاثیر گذار و بی بدیلی دارد بنابراین حضور در کلاس های درس و آزمون های شبه نهایی که از ۲۷ ام به صورت کشوری برگزار می شود بسیار مهم است.

 

پنجشنبه های طلایی برای بهبود معدل دانش آموزان

وی گفت: پنجشنبه های طلایی تکمیل کننده همین موضوع است و بحث ارتقای دانش معلمان و در راستای توانمندسازی معلمان و کلاس های فوق برنامه برای دانش آموزان است.

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این مهم یک برنامه تحولی و یک ابتکار استانی است که امید است بتوانیم با پنجشنبه های طلایی تحولی را در آموزش استان ایجاد کنیم اما مشروط به همکاری و همراهی خانواده هاست.

وی افزود: آمادگی برای برپایی امتحانات نهایی بسیار مهم است و از همه ظرفیت ها برای برگزاری امتحانات نهایی بهره ببریم و پایه های دهم و یازدهم امسال به صورت نهایی برگزار می شود و خانواده ها باید در جریان باشند که استرسی به دانش آموزان در این مدت امتحانات وارد نشود.

جمالی آرند تصریح کرد: ضمن اینکه ما مقدمه این کار را در امتحانات نوبت اول اجرا کردیم و به صورت هماهنگ استانی و شهرستانی امتحانات نوبت اول را برگزار کردیم.

امتحانات شبه نهایی برای آمادگی درامتحانات خردادماه

سرپرست اداره کل آموزش ‌و پرورش کهگیلویه ‌و بویراحمد گفت: امتحانات شبه نهایی، تمرینی برای دانش آموزان جهت داشتن آمادگی در امتحانات خردادماه است.

وی ادامه داد: آزمون های شبه نهایی کشوری ویژه پایه های دهم و یازدهم تمامی رشته ها و پایه های تحصیلی درواقع تمرینی برای امتحانات نهایی در خردادماه است، امتحانات شبه نهایی کشوری پایه های دهم و یازدهم این چهار رشته در روزهای ۲۷ و ۲۹ فروردین ماه جاری و نیز روزهای اول و چهارم اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور در استان برگزار می شود.

جمالی آرند، با اشاره به در پیش روبودن امتحانات نهایی و تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور، افزود: برای آشنایی بیشتر و آماده سازی ذهنی دانش آموزان استان برای امتحانات نهایی خردادماه هم در دی ماه سوالات هماهنگ استانی و شهرستانی و هم در کنار آن امتحانات شبه نهایی برگزار کرده و خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: امتحانات هر سه پایه مقطع متوسطه دوم به صورت نهایی و هماهنگ کشوری برگزار می شود، سوالات مفهومی به شکل مفهومی و استاندارد بوده و دانش اموزان باید مطلب درسی را بخوبی بخوانند و استنباط و تحلیل خوبی از سوالات طراحی شده برای پاسخ داشته باشند.

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد،به نقش مهم خانواده ها در رشد و ارتقاء کیفیت تحصیلی فرزندان خود اشاره کرد و از آنان خواست تا فرزند خود و آموزش و پرورش را در تحقق این مهم یاری کنند.

 

چالش پیش روی آموزش و پرورش استان

نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فضای آموزشی شهرستان بویراحمد سیاه و کیفیت آموزشی در این شهرستان پایین است، باید مسئله آموزش دغدغه همه مسئولان باشد تا از این بحران عبور کنیم.

سید ریحان ناجی‌مقدم افزود: وقتی در یک کلاس درس ۴۰ نفر دانش‌آموز وجود دارد، معلم وقتی که به وضعیت تحصیلی همه این دانش‌آموزان رسیدگی کند، با مشکل مواجه می‌شود و همین هم سبب پایین آمدن کیفیت آموزش و کاهش معدل دانش آموزان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و ۱۹۰ فضای آموزشی در سطح استان داریم، تاکید کرد: ۱۸۳هزار و ۳۸۳ نفر در سطح استان کهگیلویه‌ و بویراحمد دانش‌آموز دارد که فضای آموزشی جوابگوی آنها نیست. ۷۱۷ مدرسه در سطح استان حیاط ندارند که این شرایط روحی و نشاط دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۰ هزار میلیارد ریال مجمع خیرین مدرسه‌ساز در سطح کشور هزینه ساخت فضای آموزشی کرده است که از این مبلغ تنها ۶۰۰ میلیارد ریال سهم استان کهگیلویه و بویراحمد شد؛ درحالی‌که این استان رتبه اول ناایمنی مدارس را در کشور دارد.

شهرستان بویراحمد نیمی از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد را در خود جای داده است. آخرین آمار آموزش و پرورش استان، شمار دانش آموزان این شهرستان را نزدیک به ۷۴ هزار نفر اعلام کرده است.

سالانه حدود سه تا چهار هزار دانش آموز ورودی جدید مدارس شهرستان بویراحمد است و مدارس این شهرستان جزو هفت شهرستان سیاه کشور در زمینه تجهیزات و امکانات زیرساختی آموزش و پرورش محسوب می شود بهترین مصداق تراکم کلاس های بالای ۴۰ نفره و دو نوبته در سطح شهر و حاشیه های شهر یاسوج است.

بر اساس برنامه هفتم توسعه و تصویب نمایندگان باید شمار کلاس های بالای ۳۵ نفر در دوره ابتدایی به صفر برسد اما این مهم کی به واقعیت می پیوندد.

۴۲۲ مدرسه نیاز به بهسازی دارند و ۱۰۷ مدرسه باید در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شود تا وضعیت فضای آموزشی استان به شرایط مناسب برسد.

هم اکنون بیش از سه هزار واحد آموزشی در این استان وجود دارد که ۲ هزار ۸۰۰ مرکز آن در قالب ۹ هزار کلاسه درس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد.

زیرساخت های آموزشی این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده و ۹۲درصد مدارس این استان معادل ۲ هزارو ۸۰۰ باب از سال ۵۷ تاکنون در مناطق مختلف ساخته شده است.

این رشد چشمگیر فضاهای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد نشان از توجه نظام جمهوری اسلامی به توسعه علم و دانش در این خطه از ایران اسلامی دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد دانش آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.

از کل دانش آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می دهند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین