تاریخ انتشار:۱۵:۴۶ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
روحانی در اختتامیه جشنواره شهید رجایی:
عصر دنا: رئیس جمهور با بیان اینکه دولت اگر کاری جز برجام نکرده بود، برای دستاورد سه ساله‌اش کافی بود،گفت: اینکه دیپلمات‌های ما موفق شدند قطعنامه‌های سازمان ملل را لغو کنند، برای تاریخ کشور ما بس است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: یافتن شخصیت‌های همچون شهیدان رجایی و باهنر در تاریخ آسان نیست، اظهارداشت: ویژگی شاخص شهیدان رجایی و باهنر،  دانش، اخلاص و فداکاری در خدمت به مردم بود. اگر الگوی همه مسئولان و کارمندان این دو شهید بزرگوار باشد بی‌تردید به نقطه مطلوب دست خواهیم یافت.

روحانی با اشاره به اینکه رفتار و اخلاق کارمندان و مدیران در برخورد با مراجعه کنندگان امری بسیار مهم است، ادامه داد: باید باور داشته باشیم که مردم مراجعه کنند ولی‌نعمتان ما هستند و اگر به این امر معتقد نباشیم نظام اداری درست نخواهد شد.

رئیس‌ جمهور با تأکید بر اینکه باید به مردم خدمت بی‌منت داشته باشیم، افزود: چه بسا آن مراجعه کننده در نزد پروردگار از همه ما مقرب‌تر و جایگاه بالاتری داشته باشد و حتی اگر مورد مراجعه نیز مربوط به بخش کاری ما نباشد، حداقل با کلام نرم با آن طرف صحبت و با اخلاق حسنه برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه هر مقدار تواضع و ادب در برابر مردم مراجعه‌کننده بیشتر شود در جامعه عزیزتر هستیم و در پیشگاه خداوند بزرگ دارای اجر و مزد بیشتری خواهیم بود، گفت: باید پست‌ها و مقام‌هایی که در طول زندگی به ما داده می‌شود، به عنوان مقطع آزمایش الهی بدانیم.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه وابستگی به ارگان خاص به معنای آن نیست که بخش همسایه و رقیب را در مقام عمل تضعیف کنیم، اظهار داشت: تعصب بخشی نباید موجب دوری از انصاف باشد

روحانی با بیان اینکه قبل از تصمیم گیری نهایی عادلانه و منصفانه قضاوت می‌کنیم و بعد از قضاوت نیز تسلیم باشیم و اجرا کنیم، ادامه داد: باید اخوت، همفکری، همکاری، هم‌افزایی اقدامات به عنوان هدف واحد در دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته شود، چرا که واگرایی می‌تواند به مردم عادی و مراجعه‌کننده صدمه بزند.

وی با بیان اینکه باید تمام دستگاه‌های دولت به مردم، جامعه، نظام و کشور خدمت کنند، تأکید کرد: باید در تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و اجرا و نظارت به دقت و حساب شده عمل کنیم. در دولت یازدهم  تمام تصمیمات دولت در افکار عمومی و رسانه‌های همگانی به دقت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: در مذاکرات هسته‌ای طی تاریخ ایران سابقه نداشته که از نحوه سخن گفتن، قدم زدن، لبخند زدن تا کلمه کلمه تصمیم‌گیری‌ها، متون و پیوست‌ها در مجامع عمومی، خطبه‌ها، دانشگاه‌ها، تریبون‌ها و رسانه‌ها، به این میزان مورد دقت واقع شده باشد.

روحانی تصریح کرد: اینکه تصمیمات دولت تا این حد مورد بحث عمومی و رسانه هاست، سنت حسنه ای است که باید به سایر قوا و نهادها تعمیم یابد. مردم حق سخن گفتن،فکر کردن و اظهارنظر در هر کلام، سخن و تصمیمی را در نظام دارند، اما همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند، نقد باید منصفانه و توأم با راه‌حل باشد.

وی با بیان اینکه اگر احترام، ادب، اخلاق، نقد منصفانه و ارایه راه‌حل در جامعه حکمفرما شود، تصمیمات دقیق‌تر اتخاذ می‌کنیم، گفت: برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دقیق‌تر و همچنین سازگاری با روح قوانین اساسی، سازمان برنامه و بودجه به عنوان بازوی رئیس‌ جمهوری در برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر بودجه و همچنین سازمان اداری و استخدامی به عنوان بازوی دیگر در مسایل اداری و استخدامی تشکیل شد.

رئیس‌ جمهور با تأکید بر اینکه نظام اداری باید محصول محور و نه ساعت محور باشد، گفت: آیا پر کردن ساعت به معنای ارایه خدمت است یا اینکه محصول کار نشان می‌دهد که آن عمل چقدر دقیق بوده است.

روحانی با بیان اینکه پیچیدگی های اداری باید برای گشایش امور مردم رفع شود، گفت: اصلاح و تحول نظام اداری ماموریت سازمان اداری و استخدامی است. این سیستم حجیم اداری و بروکراسی با پیچ و خم‌های اداری جلوی سرعت را گرفته است و باید کاری کنیم که مردم برای انجام امور اداری خود با مشکل مواجه نشوند. مردم را در طبقات و میزهای ادارات سرگردان نکنید؛ باید در یک نقطه به کار مردم رسیدگی شود و بی‌تردید با دولت الکترونیک بخش بزرگی از مشکلات حل و فصل شده است.

وی بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن نقشه راه برای اصلاح نظام اداری و همچنین برنامه جامع اصلاح که پیشتر تصویب شده است، تأکید کرد و گفت: با اجرای این دو برنامه باید به مرحله‌ای برسیم که مردم در نهایت احساس کنند، تحول خوبی در نظام اداری بوجود آمده است.

رئیس‌ جمهور مقررات‌زدایی، ادغام، کوچک‌سازی دستگاه‌های اداری و اصلاح برخی آیین‌نامه‌ها را از دیگر نکات در بحث اصلاح نظام اداری برشمرد و اظهار داشت: رضایت مردم و مراجعه‌کننده معیار است. هر کجا که می‌توانیم باید رقابت ایجاد کنیم و اگر رقابت وجود نداشته و اختصاص و انحصار جای آن را گرفته باشد، مشکل بوجود خواهد آمد.

روحانی با بیان اینکه دستگاه بی رقیب ناکارآمد می شود و انحصار مشکل آفرین است، ادامه داد: باید کاری کرد که یک فرد احساس نکند که سازمانی منحصراً در اختیارش است و نباید امضاء طلایی درست کنیم که این فسادآفرین و مشکل‌آفرین است.

وی مبارزه با فساد را وظیفه بزرگ دولت دانست و تاکید کرد: دولت در برخورد با فساد به ریشه ها می پردازد و در بحث حقوق‌های نامتعارف نیز دولت به ریشه‌ها پرداخت تا ضمن قانونی شفاف، مقام  ذی‌نفع نتواند تصمیم‌گیر باشد و دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت لازم را به عمل آورند. با بگیر و بند و اینها فساد حل نمی‌شود، باید با ریشه‌های فساد برخورد کنیم. اگر کسی جایی حقوق غیرعادلانه گرفته است، فکر نکنیم باید در قوه قضائیه صف درست کنیم و چوب و شلاق بیاوریم! اول از چوبه‌ دار شروع می‌کنیم بعد پایین میاییم درحالیکه باید قانون را درست کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: مشکل حقوق‌هایی که مطرح شده، مشکل یک قوه و یا دو قوه نیست بلکه سراسری است و تا زمانی که در کشور قوانین، مقررات، پرداخت‌ها و درآمدها شفاف نیست و همچنین بخش‌های خصولتی وجود دارد، فساد و مشکل نیز وجود خواهد داشت و حل نمی‌شود. ضروری است که سیستم را از بنیان اصلاح کنیم.

وی با قدردانی از تمامی کارکنان و مدیران صادق، مخلص و خدمتگزار، اظهارداشت: مشکلات در کشور به اکثریت بر نمی‌گردد.

روحانی با اشاره به اینکه اگر دولت کاری جز برجام و یا طرح تحول سلامت نکرده بود، برای دستاورد سه ساله کافی بود، اظهار داشت: معنای برجام این است که قدرت سیاسی مان را به رخ دنیا و قدرت‌های بزرگ کشیدیم. اینکه دیپلمات‌های کشور موفق شدند قطعنامه‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را لغو کنند، برای تاریخ کشور بس است.

رئیس‌ جمهور ادامه داد: کدام کشور بوده است که 7 قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت را بدون اینکه یک روز اجرا کند، با قدرت دیپلماسی آن‌ها را لغو کند؟ باید به ایستادگی ملت و کار مخلصانه دیپلمات‌های کشورمان افتخار کنیم و رفتار کودکانه، از روی حسد و حزبی و جناحی عمل کردن ما را از وظایف اصلی منحرف نکند.

وی با تأکید بر اینکه اگر کفران نعمت کنیم عذاب خدا نازل می شود، ادامه داد: مگر می‌شود انسان در برابر خدمت عده‌ای مخلص شکرگزار نباشد؟ امروز دیوارهای تحریم خراب شده و شرایط بانکی و مالی سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات کالا و خدمات سهل و آسان‌تر شده است. اگر 100 مشکل وجود داشت امروز 90 تای آن حل شده است.

روحانی همچنین طرح تحول سلامت در طول 3 سال گذشته را از اقدامات بسیار مهم و ارزشمند دولت برشمرد و گفت: اکنون مردم با هزینه کمتر، عزت و احترام بیشتر، زمان کوتاه‌تر و بدون زحمت، خدمات درمانی و پزشکی دریافت می‌کنند که این کاری بسیار عظیم و بزرگ است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های بر دوش بیمار طی اجرای طرح تحول سلامت از نزدیک 36 الی 37 درصد به حدود  3 تا 6  درصد کاهش یافته است، گفت: در طول مدت اجرای این طرح 16.3 میلیون نفر از مزایای طرح تحول سلامت بهره بردند که این به معنای همه خانوارهای ایرانی است.

رئیس‌ جمهور با اشاره به ثبات اقتصادی و همچنین آرامش بازار سهام، ارز، طلا و کالا، ادامه داد:اگر در این دولت هیچ کاری صورت نگرفته بود جز ثبات و آرامش بازار کافی بود. باید قدردان آرامش کنونی در بخش اقتصادی و مالی کشور باشیم. در طول سه سال گذشته نرخ تورم ماه به ماه کاهش یافت و از تورم 45 درصد به زیر 8 درصد در نقطه به نقطه رسیدیم که این امر عظیم و بزرگ در تاریخ کشور سابقه نداشته است.

روحانی با اشاره به آمار رشد اقتصادی 4.4 دهم درصدی در سه ماهه نخست سال جاری، افزود: ان‌شاء الله در سال 95 شاهد رونق اقتصادی در کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه چرا عده‌ای به امید مردم لطمه می‌زنند، گفت: چرا عده‌ای با پول بیت المال و از روزنامه و خبرگزاری‌ که با پول بیت‌المال است به امید ملت لطمه می زنند، این به نفع چه کسی جز دشمن است؟ مگر ما دشمن مردم و مملکت هستیم؟ باید واقعیات را به مردم گفت و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیرشان با اعضای هیأت دولت در مسأله اعتماد و امید به عنوان دو اصل مهم تأکید کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشور متعلق به همگان بوده و برای حزب و جناح خاصی نیست، گفت: آیا این افتخار نیست که در کشاورزی به سمت خودکفایی حرکت کرده‌ایم و در انبارهای کشور در حدود 14 میلیون تن گندم، ذخیره وجود دارد. نه از وزارت کشاورزی، لااقل قدردان کشاورزانی باشید که خودکفایی گندم را رقم زدند.

روحانی تحول در راه ها، بنادر و عبور هواپیماها از آسمان ایران و همچنین اتصال راه‌آهن به منطقه را از کارهای بزرگ و در حال انجام دولت برشمرد.

وی  با بیان اینکه دولت توانست در عرض چند ماه صادرات نفت و میعانات گازی را به مقدار قبل از تحریم برساند، اظهار داشت: در طول 6 ماه از اجرای برجام تا خرداد توانستیم تولید نفت را از  2 میلیون و 700 هزار بشکه به 3 میلیون و 800 هزار بشکه برسانیم.

رئیس جمهور از اختصاص وام مسکن به مسکن اولی‌ها با نرخ سود تسهیلات تک رقمی خبر داد و گفت: دولت یازدهم به عنوان هدیه در هفته دولت به مسکن اولی‌ها وام مسکن در بافت‌های فرسوده با رقم سود تسهیلات 8 درصد و بافت‌های غیر فرسوده با نرخ 9.5 درصدی با بازپرداخت 12 ساله خواهد داد که این یک قدم بزرگ برای خانه دار شدن جوانان کشور است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.