تاریخ انتشار:۱۱:۱۵ - ۰۴ دی ۱۴۰۱
عصر دنا: با وجودی که فرودگاه های کهگیلویه وبویراحمد استعداد روزانه حداقل۲ پرواز و حتی پروازهای شبانه را دارند اما این روزها به۲ پرواز در هفته تقلیل یافته و اکنون رونق دوباره فرودگاه های استان و افزایش پروازها به‌عنوان یک سرمایه ملی از مطالبات اهالی این خطه از دولت مردمی سیزدهم است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

ساخت فرودگاه یاسوج از مصوبه‌ های سفر خردادماه ۱۳۷۳ رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد بود و در سال ۱۳۷۶ نیز افتتاح و راه اندازی شد.

فرودگاه یاسوج، فرودگاهی خاص در کشور است و به لحاظ جغرافیایی در منطقه ای ویژه قرار دارد و سرمایه گذاری سنگینی طی سال های گذشته تاکنون برای ارتقای ایمنی پروازها در این فرودگاه انجام شده است.

شهروندان این استان که هرگز خاطره تلخ حادثه سقوط هواپیمای پرواز تهران به یاسوج در بیست و نهم بهمن سال ۱۳۹۶ که منجر به قربانی شدن همه سرنشینان آن شد را فراموش نمی کنند، امید دارند تا با توسعه و تقویت زیرساخت های فرودگاه یاسوج و افزایش پروازها در دولت سیزدهم و تبدیل این فرودگاه به مرز بین المللی آن روزهای سخت را به تاریخ بسپارند.

اواخر سال ۹۶ فرودگاه یاسوج در آستانه افتتاح یکی از با کیفیت ترین باندهای فرودگاهی کشور بود که حادثه تلخ سقوط هواپیما رخ داد و ورق برگشت.

با این حال، پس از سانحه سقوط هواپیمای یاسوج تهران، فرودگاه یاسوج حدود سه ماه تعطیل شد و با پیگیری مدیران فرودگاه ،پس از ۷۷ روز از سانحه ،پروازهای فرودگاه یاسوج از سرگرفته شد و شاهد خیز دوباره فرودگاه بودیم و همه پای کار آمدند تا سایه سرد رکود بر سر این فرودگاه ننشیند و هزینه های زیادی که از بیت المال صرف شده پایمال نشود.

هم اینک، با وجود ۲ فرودگاه گچساران و یاسوج در استان، سفر بخش زیادی از مسافران هم استانی به پایتخت از طریق فرودگاه شیراز صورت می گیرد و فرودگاه آن چنان معنا و مفهومی برای استان ندارد.

برقراری پروازهای مشهد، عسلویه و دیگر شهرها هم از فرودگاه های استان در حد یک رویا باقی ماند و تعداد پروازها به پایتخت هم به ۲ مورد در هفته تقلیل یافته است.

فرودگاه گچساران

فرودگاه گچساران که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای استفاده کارکنان صنعت نفت این شهرستان احداث شده یکی از فرودگاه های قدیمی کشور محسوب می شود که پس از پنج دهه فعالیت توسعه چندانی نیافته و نیازمند توجه برای استانداردسازی است.

استانداردسازی و توسعه فرودگاه گچساران برای تحقق تقویت اقتصادی و رفاه حال شهروندان مطالبه جدی ساکنان بام نفتی ایران از مسوولان دولت سیزدهم است.

سال ۹۹ این فرودگاه، به شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران واگذار شد اما پس از مدت کوتاهی به دلیل نیاز به اعتبارات هنگفت برای توسعه وتجهیز به وزارت نفت برگشت .

فرودگاه گچساران نیز علاوه بر خدمت رسانی به مردم این شهرستان و شهرهای اطراف به شرکت های بزرگ منطقه نیز خدمات ارائه می دهد.

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: فرودگاه شهید امیدبخش شهرستان گچساران نیازمند ایجاد برخی زیرساخت ها برای بهبود ایمنی و افزایش تعداد پروازهاست.

عنایت انصاری فرد با اشاره به اینکه راه اندازی ایستگاه آتش نشانی مهمترین ضرورت استانداردسازی این فرودگاه است اضافه کرد: هم اکنون در صورت بروز حادثه از ایستگاه آتش نشانی شهرداری دوگنبدان برای اطفای حریق استفاده می شود که تجهیزات و تخصص لازم برای خاموش کردن در فرودگاه را در اختیار ندارند.

وی عنوان کرد: وجود نیروهای آموزش دیده متخصص و تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی فرودگاهی در فرودگاه گچساران نیاز دیگری است که باید برای تحقق آن برنامه ریزی شود.

مدیر فرودگاه یاسوج تصریح کرد: در صورت تکمیل زیرساخت های استاندارد شرکت های هواپیمایی کشور استقبال بیشتری برای افزایش پروازها در این فرودگاه خواهند داشت.

فرودگاه یاسوج

مهرماه سال گذشته بود که اعطای مجوز پروازهای بین المللی به فرودگاه یاسوج در هیات وزیران و دولت سیزدهم مصوب شد تا آرزوی دیرینه مردم این استان رنگ واقعیت بگیرد و شاهد توسعه و رونق بیشتر این فرودگاه باشیم.

کارشناسان کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارند که امکان ورود مستقیم گردشگران به مرکز این استان که به پایتخت طبیعت شهرت دارد روزنه امیدی برای رونق حضور جهانگردان و توسعه اقتصادی در این استان است ضمن اینکه تبدیل فرودگاه یاسوج به مرز بین المللی می تواند زمینه صادرات محصولات تولیدی به کشورهای خارجی را نیز فراهم کند.

مدیر فرودگاه یاسوج گفت: در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج به مرز هوایی ارتقا پیدا کرد که در پی آن همه امکانات برای برقراری پروازهای بین المللی آماده شد و زیرساخت ها به طور کامل مهیا است.

انصاری فرد تصریح کرد: فرودگاه یاسوج توانست اعتبارات را در راستای برقراری پروازهای بین المللی برای خرید تجهیزات گمرک و گذرنامه و نهاد ریاست جمهوری و همچنین تهیه مکان های مورد نیاز گرفت.

انصاری فرد ادامه داد: ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار جذب و تمام امکانات از جمله دستگاه (x ray)نصب و خریداری شد.

وی اضافه کرد: این اعتبار از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور اخذ و محصولات مورد نیاز خریداری شد.

مدیر فرودگاه یاسوج ابراز داشت: امکانات مورد نیاز پلیس مهاجرت نیز در فرودگاه یاسوج نصب شد و از طرف پلیس مهاجرت کل کشور مهر ورود و خروج دریافت کرد اما همکاری مطلوبی از جانب برخی دستگاه های اجرایی برای تحقق این سفرها وجود ندارد.

فرودگاه های کهگیلویه و بویراحمد در حسرت پرواز

لزوم راه اندازی پروازهای داخلی و بین المللی در فرودگاه های استان

در مدت ۲ سال گذشته تاکنون سخن های بسیاری از افزایش پروازها به مقصد کیش، عسلویه و مشهد در استان به میان آمد اما بیشتر آن ها در حد یک حرف باقی مانده اند.

فرودگاه یاسوج به فرودگاه بین المللی تبدیل شده است و با وجود دیدار استاندار با رئیس فرودگاه های کشور هیچگونه پرواز خارجی از فرودگاه انجام نمی شود هر چند زیر ساخت های این امر در فرودگاه فراهم شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروازهای داخلی با وجود دستور معاون اول محترم رئیس جمهور به رئیس سازمان مذکور مبنی بر دایر کردن پرواز روزانه متأسفانه فقط ۲ پرواز از این فرودگاه انجام می شود.

فرودگاه های کهگیلویه و بویراحمد در حسرت پرواز

سید علی احمدزاده افزود: فرودگاه گچساران فاقد امکانات لازم است و با وجود قول مساعد مدیر فرودگاه های کشور جهت توجه به فرودگاه های استان هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: تعداد پروازها بر خلاف قول تبدیل آنها به هر روزه در هر دو فرودگاه به ۲ پرواز در هفته تقلیل یافته است و به دستور معاون اول رییس جمهور در این خصوص نیز توجهی نشده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مشکل جدی برای مسافرت های مردم استان وجود دارد و ضرورت دارد در هر دو فرودگاه حداقل روزانه یک پرواز دایر گردد.

احمدزاده ادامه داد: هر کدام از این دو فرودگاه استعداد روزانه حداقل ۲ پرواز را دارند و پروازهای شبانه باید در فرودگاه یاسوج انجام شود.

مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم علاوه بر پیگیری مشکلات پروازها به حل مساله ریلی و کریدور ریلی استان ورود کرده و تلاش زیادی برای سرمایه گذاری خارجی در این خصوص کرده اند.

با یکی از کشورها برای خط ریلی یاسوج در حال رایزنی هستند که امید می رود استان در این زمینه نیز توسعه یابد تا شاهد حضور گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی و افزایش صادرات باشیم.

فرودگاه های استان آماده میزبانی برای ورود هموطنان از سراسر نقاط کشور به استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد اند تا بر فراز کوه های استوار این خطه از زاگرس پروازهای فراموش نشدنی شان را تجربه کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار