تاریخ انتشار:۱۷:۲۴ - ۳۰ آذر ۱۴۰۱
عصر دنا: اردیبهشت ماه سال ۹۶ کلنگ پروژه تصفیه خانه آب شهر یاسوج بر زمین زده شد و قرار بود مدت اجرای پروژه ۱۲ ماهه باشد اما کار به کندی پیش رفت تا اینکه تکمیل آن به عهده دولت سیزدهم افتاد و اکنون در مراحل پایانی کار قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سرزمین چشمه سارها و رودخانه های خروشان دارای یکی از بزرگ‌ ترین منابع آبی کشور است و استان‌های بسیاری از آب‌های این استان بهره‌مند می‌ شوند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می رود.

طبق شواهد رسمی، این استان دومین استان تولید کننده آب کشور است و امسال هم بحث کارگروه حکمرانی آب به این استان و چهارمحال و بختیاری داده شد به گونه ای که ۱۰ درصد ظرفیت آب کشور در کهگیلویه و بویراحمد است اما کم آبی یکی از مهم‌ترین مشکل شهروندان یاسوجی در مرکز استان است.

 

ساخت تصفیه خانه آب یاسوج به کجا رسید؟

به گفته حمید چیت چیان وزیر نیروی وقت در سال ۹۶، تصفیه خانه آب شهر یاسوج که در نوع خود از مدرن ترین ها در کشور بوده و حجم این پروژه در فاز اول نخست ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و ظرفیت تولید نهایی پروژه ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است.

مهاجرت بی رویه و نرخ رشد جمعیت شهر یاسوج تصاعدی است و بیشتر مناطق این شهر دچار تنش آبی هستند به گونه ای که برخی نقاط شهر با قطعی مرتب آب لوله کشی مواجه هستند.

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد ساخت تصفیه خانه آب یاسوج یکی از راهبردهای تامین آب پایدار این شهر است.

اسفندیار برخه افزود: این طرح در مراحل پایانی کار است و به زودی وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح علاوه بر تقویت فشار آب شهر یاسوج، مشکل آب شهرک های ولایت و الغدیر کاملا برطرف خواهد شد.

تصفیه‌ خانه آب شهر یاسوج مرکز این استان تا تاریخ اردیبهشت ماه ۹۹ حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

امسال دولت مردمی سیزدهم در جهت رفع محرومیت زدایی، اعتبارات کم سابقه ای در حوزه آب کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده است و اقدامات شاخصی در این استان به ویژه در حوزه رفع مشکلات تنش آبی و محرومیت زدایی در حوزه آب به سرانجام رسانده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در خصوص پروژه های محرومیت زدایی آبرسانی، تصریح کرد: در ردیف محرومیت زدایی ۲۱۷ میلیارد تومان بصورت نقد در بُعد محرومیت زدایی و رفع تنش آبی گرفتیم.

همچنین ۲۲۰میلیارد تومان برای اصلاح شبکه توزیع آب یاسوج در سفر هیات دولت و رئیس جمهور به استان برای اصلاح شبکه فرسوده آب مرکز استان پیش بینی شد که بخشی از آن اختصاص یافت.

 

ساخت تصفیه خانه آب یاسوج به کجا رسید؟

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در تشریح آخرین وضعیت تصفیه خانه شهر یاسوج، افزود: این پروژه ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کیامرث حاجی زاده افزود: در دولت سیزدهم، از محل های مختلف برای تصفیه خانه یاسوج اعتبارات خوبی جذب شده است و این اعتبارات به پروژه تزریق شد.

وی ابراز داشت: مسائلی از جمله معضلات اجتماعی دامنگیر این پروژه بود که شورای فنی و مسئولان استان مطابق قانون همراهی کردند.

حاجی زاده عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان پایان آبان ماه ۱۴۰۱ را زمان بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه اعلام کرده بود که به دلیل مسائلی از جمله تابلو برق پروژه و تجهیزاتی که از گمرک باید ترخیص شود، افتتاح پروژه به تعویق افتاد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: جدیدترین تاریخ اعلامی شرکت آب و فاضلاب برای افتتاح پروژه ۳۰ آذر ماه امسال است چنانچه در این تاریخ بهره‌برداری موقت صورت نگیرد و وارد مدار نشود، مسئولان مربوطه باید عواقبش را بپذیرند و طبق روال قانونی برخورد خواهد شد.

در فاز نخست این طرح ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و در فاز دوم و نهایی آن نیز ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب از رودخانه بشار یاسوج وارد شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر یاسوج می شود.

کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۱۶۲ هزار مشترک آب و بیش از ۴۴ هزار مشترک فاضلاب دارد.

یاسوج برای بهبود پایداری آب به ۳٠ هزار متر مکعب مخزن نیاز دارد. شرکت آبفای استان ۹ شهرستان، ۱۸ شهر و یکهزار و ۱۸ روستا را پوشش می‌دهد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: تصفیه خانه آب ، یاسوج
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.