کد خبر: ۱۸۸۵۹
تاریخ انتشار:۰۹:۰۹ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
گر عشق مقصد است، خوشا لذت مسیر؛
عصر دنا: از همان ابتدا تدارک زیادی برایش اندیشیده شد. تدارک برای سفری که بسیاری از مدت‌ها پیش آرزوی آن را داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا،از همان ابتدا تدارک زیادی برایش اندیشیده شد. تدارک برای سفری که بسیاری از مدت‌ها پیش آرزوی آن را داشتند. چیزی در حدود ۴ میلیون نفر از کشورمان چمدان‌هایشان را بسته بودند تا دل به دل جاده‌ای بگذارند که انتهای آن به روشنای آسمان می‌رسید...

حکایت قدم‌هایی متفاوت به سوی مقصدی یکسان

پیش بینی که درست از آب درآمد 

از همان ابتدا سخنگوی دولت یعنی علی بهادری جهرمی پیش بینی کرده بود که با توجه به فروکش کردن کرونا مشارکت عظیمی در سفر به عتبات عالیات صورت گیرد. رییس جمهور هم در جلسه‌های متعدد پیگیر این موضوع شده و گفت که این مهم نیازمند همکاری همه از جمله دولت و مردم است.   

سخنگوی دولت البته از برخی امکانات قابل ارائه به زوار در این سفر معنوی  نیز رونمایی کرد. بهادری جهرمی گفت که ۱۰ فرودگاه در کشور برای این سفر آماده شده است و مرز‌ها هم افزایش دوبرابری دارد.همچنین ارائه خدمات اینترنت رایگان، تسهیلات ۳ و پنج میلیون تومانی و ارایه خدمات پزشکی برخط برای زائران نیز از دیگر امکانات پیش بینی شده بود.

حکایت قدم‌هایی متفاوت به سوی مقصدی یکسان

علاوه بر این سید مجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور هم در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اعلام کرد که دولت عراق موافقت خود را با لغو ویزا در ایام اربعین حسینی به طور کامل اعلام کرده است. 

وی این را هم گفت که در سال ۹۸ نزدیک به سه میلیون نفر زائر به اربعین رفتند و برآورد این است که این بار بیش از ۴ میلیون نفر اربعین امسال به کربلا سفر کنند.

پیش بینی که البته درست نیز بود زیرا عبور ۳ میلیون و ۴۶۱ هزار زائر ایرانی از مرز‌های عراق عددی بود که اعلام شد و به گفته سخنگوی دولت رکورد سفر در مدت زمان مشابه آن در سال قبل شکسته شد.

روسیاهی که بر  قلب رهزنان حک شد 

البته این رکورد شکستن به همراه گرمای هوا طبعا مشکلاتی را نیز ایجاد کرد که شاید مهترین آن را بتوان سرگردانی مسافران در مرز دانست که آن هم با تدابیر اندیشیده شده رفع شد، اما در این میان بازار شایعات داغ‌تر از همیشه بود. شایعاتی از کمبود سرم گرفته تا بی حرمتی مردم عراق به زوار ایرانی که البته خیلی زود ناروا بودن آن ثابت شد روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک اعلام کرد که هیچ سرمی به عراق برای اربعین صادر نشده است و صاحبان فیلم‌های جعلی نیز خیلی زود بازارشان کساد شد و با تکذیب آنها روسیاهی به زغال ماند...

حکایت قدم‌هایی متفاوت به سوی مقصدی یکسان

در نهایت هم موعد بازگشت رسید و به گفته مجید میراحمدی رئیس ستاد اربعین زائران کمترین توقف در مرز‌ها برای رسیدن اتوبوس‌ها نسبت به سال‌های قبل شاهد بودیم و حتی  امکانات حمل و نقل برای انتقال رایگان زائرین فراهم شد.

همچنین به گفته «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق نزدیک به ۲۲ میلیون زائر طی مراسم اربعین وارد استان کربلا شدند و جاسم الخطابی استاندار کربلا هم گفت مراسم اربعین سالار شهیدان علیه السلام بزرگترین مراسم برپایی اربعین تا به امروز بوده است.

 حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این باره گفت که مراسم اربعین امسال بار دیگر نشان داد که دو ملت ایران و عراق پیوندی ناگسستنی دارند و از همه مردم عراق و دولت و نیرو‌های مسلح این کشور در حسن میزبانی از زائران ایرانی و غیر ایرانی اربعین صمیمانه تشکر می‌کنیم.

زائران از حدود ۸۰ کشور در این مراسم حاضر بودند

پس از این اظهارات به سراغ حمیدرضا ترقی کارشناس سیاسی رفتیم تا نظر وی را نیز در این باره بدانیم.

حمیدرضا ترقی نیز در جواب به ما گفت: همانطور که در خبر‌ها مشهود بود امسال جمعیت نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری حدود ۲ برابری داشت؛ علاوه بر این زائرانی از حدود ۸۰ کشور در این مراسم حاضر بودند و میزبانی مردم عراق نیز از نظر کمی و کیفی رشد ویژه‌ای داشت. 

وی گفت: تعداد موکب‌هایی هم که از ایران حاضر بودند افزایش چشم گیری داشت و ایرانیان هم به کمک مردم عراق رفته بودند .همچنین حضور ادیان نظیر اهل سنت زرتشتیان و مسیحیان هم نشان از این داشت که علاقه مندی به اهل بیت از مرز ادیان هم فراتر رفته است. اربعین امسال معجزه آسا و عظیم‌تر از سال‌های قبل بوده است.

این کارشناس سیاسی درباره پیام این حرکت بیان کرد: پیامی که این حرکت داشت این است که اندیشه و تفکر شیعه که مبتنی بر معارف اهل بیت است از یک انسجام برخوردار است که نقس بسزایی می‌تواند در تحولات آینده جهان داشته باشد و این نوع بسیج مردمی در هیچ دین و آیینی سبقه نداشته است و نشان از برتری و اولویت در بین ادیان جهان است.

ترقی درباره برخی سیاه نمایی‌ها نیز بیان کرد: بسیاری از گسترش اسلام در جهان واهمه دارند و فکر می‌کنند که با این سایه نمایی‌ها می‌توانند جلوی گرایش مردم به فطرت الهی را بگیرند در حالی که فطرت انسان الهی است و زمانی که بیدار شود هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع آن شود.

«هدیه و ارمغان من برای شما از سفر ایران آزادمنشی حضرت امام حسین (ع) است»

حجت‌الاسلام محمدباقر روشندل رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره اهمیت پیاده‌روی اربعین گفته است: گاندی هنگام بازگشت از سفر ایران به هند خطاب به ملت خود می‌گوید هدیه و ارمغان من برای شما از سفر ایران آزادمنشی حضرت امام حسین (ع) است. آزادمنشی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در افکار جهانیان به گونه‌ای رسوخ پیداکرده است که از نظر مذهبی و جغرافیایی به یک ویژگی فراتر از مرز‌ها تبدیل شده است. همین ویژگی باعث شده تا همه مذاهب و آزاداندیشان جهان پدیده‌ای به نام راهپیمایی اربعین را شکل بدهند.  

حکایت قدم‌هایی متفاوت به سوی مقصدی یکسان

رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه همه اقوام و مذاهب جزو علاقه‌مندان به امام حسین (ع) هستند، تصریح کرد: آشوری‌ها و ایزدی‌ها در شمال عراق جزو همین افراد هستند. حتی در فاصله میان نجف تا کربلا نیز موکب‌های اهل سنت مستقر شده و به زائران امام حسین (ع) خدمت می‌کنند.

حجت‌الاسلام روشندل در پایان با بیان اینکه طبق فرمایشات رهبر انقلاب ما هیچ خط قرمز نژادی و مذهبی و جغرافیایی نداریم، تاکید کرد: برای ما فقط یک خط قرمز وجود دارد و آن هم با استکبار جهانی است.

حکایت یک حرف پدرانه 

اما در این میان جملات پدرانه رهبر انقلاب عجیب بر دل‌ها نشست . ایشان در روز اربعین درباره این راهپیمایی گفته بودند: اربعین پرچم سربلند حسین بن علی (علیه السلام) است. اربعین امسال از همه‌ِی سالها، از همه‌ی دوران تاریخ، باشکوهتر و معظم‌تر انجام گرفت. حقاً و انصافاً باید گفت حادثه‌ی اربعین، این پیاده‌روی، این حضور همگانی مردم مسلمان، یک حرکت و یک پدیده‌ی معجزه‌گون و معجزه‌آساست. این یک چیز طبیعی نیست. با هیچ ترتیبی، با هیچ تدبیری، با هیچ دستی، با هیچ سیاستی امکان نداشت و امکان ندارد یک چنین حادثه‌ای پیش بیاید.

حکایت قدم‌هایی متفاوت به سوی مقصدی یکسان
رهبر انقلاب اسلامی، بیان کردند: رهزنانی هستند که نمی‌پسندند حادثه‌ای مثل حادثه‌ی اربعینِ بین نجف و کربلا را. نمی‌پسندند این حضور پرشور و شورانگیز مردم را؛ مشغول تلاشند، مشغول کارند. باید دلها آماده باشد و پای کار باشیم همه‌مان، هر کسی وظیفه‌ای دارد، من هم وظیفه‌ای دارم، شما هم وظیفه‌ای دارید، مسئولین محترم کشور هم وظایفی دارند، هر کس وظیفه‌ای دارد. سعی کنید جای خودتان را، وظیفه‌ی خودتان را مشخص کنید برای خودتان. بدانید که چه کار باید بکنید.

صحبت‌هایی که دیگر جا برای هیچ حرفی باقی نذاشت و ختم کلام شد... 

و این حکایت قدم‌هایی بود که در کنار جابر پا در مسیری گذاشتند که بار دیگر ثابت کرد دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نشد، آری آن جلوه که فانی نشود نور خداست...

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.