وی ضمن هشدار زرد در خصوص نفوذ گرد و غبار به استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: این وضعیت از عصر روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت آغاز و تا عصر روز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

کاکاوند تصریح کرد: در پی ورود گرد و غبار به استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در پی این وضعیت افزایش شاخص آلودگی هوا، احتمال اختلال در تردد و احتمال آسیب به صنایع حساس به گرد و خاک دور از انتظار نخواهد بود.

کاکاوند ادامه داد: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب‌پذیر، پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز، مدیریت در نگهداری تاسیسات حساس به گرد و خاک و احتیاط در سفرهای بین شهری به مردم استان کهگیلویه و بویراحمد توصیه می شود.

وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته شهر لیکک، مرکز شهرستان بهمئی با بیشینه دمای ۳۰ درجه سانتیگراد و گرم‌ترین و شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با کمینه دمای ۵.۲ درجه سانتیگراد خنک ترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد بودند.

گفتنی است، در شرایطی که نه تنها مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بلکه بیشتر مردم این استان از روز دوشنبه(۶ رزو پیش) با آلودگی هوا دست به گریبان‌ هستند اما دو ایستگاه‌ سنجش آلودگی هوای شهرهای یاسوج و گچساران در این استان به‌درستی کار نمی‌کنند و مابقی شهرستانها هم فاقد دستگاه سنجش آلودگی هوا هستند.

استان کهگیلویه و بویراحمد شامل ۹ شهرستان است که از این تعداد در حال حاضر تنها دو شهر یاسوج و گچساران مجهز به سیستم سنجش آلایندگی هوا بودند که این دو دستگاه هم چند ماه است خراب شده اند. شهرستانهای گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله کهگیلویه، بهمئی، چرام، لنده، گچساران و باشت از مناطق جنوبی این استان در مجاورت با استان خوزستان یکی از مناطق ورود پدیده گرد و خاک به بخش جنوب و غرب کشور واقع شده‌اند.

لازم به ذکر است که میزان آلودگی در شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، لنده، چرام و باشت به‌علت هم‌جواری با استان خوزستان و دهانه ورود گرد و غبار، شدید است، اما به‌علت نبود دستگاه و ایستگاه سنجش آلودگی هوا در این مناطق، میزان غلظت آلودگی بطور دقیق مشخص نیست.