تاریخ انتشار:۱۴:۴۶ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: مسئولان منابع طبیعی برای غارت طبیعت و بوته‌کنی گیاهان توسط سودجویان چاره اندیشی کنند تا بیش از این انقراض گیاهان به دست بشر صورت نگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

باران رحمت بی حساب و خوان نعمت بی دریغ خداوند بر زمین گسترده شده تا انسان شکر گزار نعمات الهی باشد اما متاسفانه برخی از انسان‌های مخرب و سودجو پا را فراتر گذاشته و حکایت غم انگیز سهم خواهی از طبیعت را با داس بوته کنی های غم انگیز کلید زده و طبیعت بکر را نابود می کنند.

اگر چه گونه های گیاهی شاید مرهمی بر دردهای انسان باشند و از آن به نام گیاهان دارویی یاد شود اما دست درازی های بیش از اندازه سودجویان مخرب به این گونه ها آنها را تا سر حد انقراض پیش برده و شاید در آینده دیگر نامی از آنها در میان آیندگان وجود نداشته باشد.

دامان زاگرس هرساله سرسبز از گیاهان و گونه های دارویی بود اما متاسفانه بوته کنی های بیش از اندازه و بارش های کم در سالهای اخیر باعث شده تا روز به روز شاهد کاهش رشد این گیاهان باشیم و متاسفانه عدم حفاظت مناسب از این ارقال مشکلاتی را به وجود آورده که سالها بعد صدایش در خواهد آمد.

قارچ، کنگر، بیلهر، خاری، بونسرخ، موسیر، سیرکوهی، کارده، آویشن، تره کوهی، ریواس، کلوس،بومادران،شیرین بیان، پنیرک،جاشیر، گنه بو، لپو،کرفس کوهی و... ازجمله گیاهانی هستند که بر بلندای زاگرس در کهگیلویه و بو.یراحمد می روید اما متاسفانه با بوته کنی این گیاهان رشد این گونه ها در حال انقراض است و مسئولان منابع طبیعی باید در این خصوص چاره اندیشی کنند.

با گشت و گذاری در شهر یاسوج به خیابانی شلوغ با ترافیک سنگین مردم بر می خوریم که فروش گونه های مختلف گیاهی در آن آزاد و هیچ مسئولی نمی خواهد به این بوته کنی ها واکنشی نشان دهد.

به گفته مسئولان و کارشناسان بیش از 2هزار گونه گیاهی کهگیلویه وبویراحمد 450 گونه آن دارویی وخوراکی است که این امر موجب شده است تا هر فردی که این گیاهان را می شناسد یا نمی شناسد برای ریشه کن کردن انها کوتاهی نکند.

می توان به جرات تایید و تاکید کرد سرعت انقراض گونه های گیاهی کهگیلویه و بویراحمد به دست بشر بیش از انقراض طبیعی بوده و در این خصوص این سوال پیش می آید رسالت منابع طبیعی در این رابطه چه بوده و چرا مسئولان نمی خواهند مرهمی بر زخم طبیعت باشند؟ چرا به راحتی اجازه بوته کنی در مناطق حفاظت شده و کوه ها داده می شود؟ چرا فروش گونه های گیاهی و دارویی در شهر و کنار خیابان ها و معابر آزاد است؟

برای حفظ این گیاهان باارزش، علاوه بر آموزش نحوه برداشت صحیح بهره‌برداران، باید کشت گیاهان بومی خوراکی و دارویی و ارائه آموزش از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری جهت بهره‌برداری اصولی از محصولات مرتعی و جنگلی در دستور کار قرار گیرد، دستور کاری که سالهاست حلقه مفقوده بوته کنی گیاهان و تخریب بشر در کهگیلویه و بویراحمد شده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار