تاریخ انتشار:۱۲:۳۹ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: بیش از ۴۵۵ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد دیدن کردند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان گفت: از روز بیست و ششم اسفند امسال تاکنون ۴۵۵ هزار و ۷۶۳ نفر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی و مذهبی این استان بازدید کردند که نشان از رشد چشمگیر در نقاط مختلف استان است.

سعید طالبی پور با بیان اینکه اقامت ۲۱۵ هزار و ۶۱۷ نفر تا پایان نهم فروردین در این استان ثبت شده است، افزود: آبشار یاسوج، بی بی حکیمه خاتون، شالدون، چشمه بلقیس، کریک، تنگ سولک بهمئی، دشتک دیل بیشترین بازدید از این مکان‌ها صورت گرفته است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آمار مسافران ورودی به استان و اقامت آن‌ها به صورت شبانه روزی رصد و اعلام می‌شود.
دو هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی و حدود به ۳۰۰ جاذبه طبیعی منحصر به فرد کهگیلویه و بویراحمد را به مقصد گردشگری در کشور تبدیل کرده است.

نگاهی به جاذبه های شاخص گردشگری
بافت تاریخی شهر دهدشت که براساس دست‌نوشته‌های تاریخی به‌ دستور اردشیر بابکان و به ‌یاد فرزندش «شاپور» به نام «بلاد شاپور» شهرت یافت، در حوزه مرکزی شهر کنونی دهدشت قرار گرفته‌ و به‌سبب وجود بارگاه هفت‌امامزاده به شهر «هفت گنبد» نیز مشهور است یکی از مقاصد ایرانیان دوستدار شکوه تمدن ایران باستان در این روزهای بهاری است.
بافت قدیمی بلاد شاپور با ۴۵ هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.
وجود بیش از ۲هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است،در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره ‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎ اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.

چشمه بلقیس
چرام را همه با «چشمه‌بلقیس» می‌شناسند، گلچینی از بهترین و خوش منظرترین جلوه های آفرینش در باغ بلقیس هویداست منظره ای زیبا در آغوش حصارهای کوتاه سنگی که چشمه‌های پرآب همراه با درختان سیب، انار، سرو، بیدمجنون و نخل‌های سربه‌فلک کشیده‌اش آن را احاطه کرده است.
باغ بلقیس چرام چشمه آبی است که باغی از انواع درختان مثمر و کاج های سربفلک کشیده با منظرگاهی چشم نواز چشم هر رهگذری از مسیر گچساران به دهدشت را به تماشای این همه زیبایی و سرمستی طبیعت آن بویژه در این ایام فرا می خواند.

کوه گل
دریاچه «کوه گل» در یک گودال طبیعی نشسته بر دامان کوهستان پدید آمده و با جای گرفتن قله های برفگیر در پس آن و علفزار طبیعی پیرامونش منظره ای کم نظیر از یک جاذبه طبیعی را ایجاد کرده است ،بالاتر از دریاچه کوه گل آبگیر کوهستانی دیگری نیز شکل گرفته که تا اندازه ای کوچکتر است.
دریاچه کوه گل از آب شدن برف قله های بالادست آن و از چشمه های طبیعی آبگیری می شود و سرریز آب آن از سمت باختر به صورت جویباری از دره ای گذر می کند که سرانجام به رودخانه مسیر می پیوندد.
پیرامون دریاچه کوه گل و آبگیرهای آن چشمه سارهای فراوانی را در شکاف دره ها می توان مشاهده کرد که گویای طبیعت غنی و پربار منطقه دناست.
غار ده شیخ پاتاوه
این غار که کارشناسان و غارنوردان قدمت آن را به میلیون ها سال قبل نسبت داده اند یکی از جاذبه های توریستی و جذاب در کهگیلویه وبویراحمد است ،در ۲ کیلومتری روستای ده شیخ و در ۳۵ کیلومتری شهر توریستی سی سخت و ۵۵کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.
بر اساس بررسی های زمین شناسی، شکل گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی بوده که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب سبب ایجاد قندیل های اعجاب انگیز و دالان های زیبا شده است.
غار ده شیخ یکی از شگفت انگیزترین غارهای شناخته شده در کشور است که دهانه این غار در ارتفاع یکهزار و۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است،غارنوردان غار ده شیخ را به دلیل قرار گرفتن در همسایگی و بالادست روستای ده شیخ، به نام همین روستا نامگذاری کرده اند.
انبوه درختان و جنگل های زیبای بلوط، بشار زیبا و خروشان و دره های عمیق بکر و دست نخورده بر عظمت و زیبایی این پدیده شگفت انگیز طبیعی افزوده است.
آبشار یاسوج
نهرهای آب در بستر مارپیچ شبکه‌ای، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و مملو از گل‌های رنگارنگ از جلوه‌های زیبای آبشار یاسوج است‌ که این روزهای بهاری پذیرای تعداد پرشماری از ایرانگردان است.
منطقه‌ای که آبشار یاسوج در آن قرار دارد، دارای باغ‌هایی تازه، گل‌های خوش‌بو و آب و هوای طبیعی و سالم است، قرار داشتن این آبشار زیبا نزدیکی شهر یاسوج باعث استقبال بیشتر گردشگران از این جاذبه طبیعی زیبا شده است.

روستای کریک
طبیعت زیبا، رودخانه خروشان، بافت تاریخی و پلکانی واحدهای مسکونی، قرار داشتن در مسیر کوه دنا و امکان کوهنوردی، روستای زیبای کریک در کهگیلویه و بویراحمد را به یکی از مقاصد بوم گردی در استان تبدیل کرده است.
روستای کریک که یکی از ۱۴ روستای نمونه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود در نزدیکی جاده یاسوج به اصفهان در دامنه ارتفاعات دنا ،۱۵کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت این روزها میزبان گردشگران پرشماری است.
عبور رودخانه از میان روستا، تاکستان های انگور و باغستان زیبا،دره با صفای کریک ،قرار داشتن در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی سی‌سخت از زیبایی های وصف ناشدنی روستای کریک است.
آنچه در نگاه نخست نگاه هر گردشگری در این روستای یادگار دوران پیش از تاریخ اسلام را جلب می کند افزون بر قرار گرفتن باغستان ها در گرداگرد روستا، شکل پلکانی بافت مسکونی آن است، بطوریکه حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگر محسوب می شود.
رود رونه
سواحل زیبای رودرونه شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد با محیطی مفرح، طبیعتی زیبا و آب و هوایی دلپذیر بهشت گردشگری نوروزی در این استان بشمار می رود که سالانه مقصد گردشگران پرشماری است.
این تفرجگاه دلنشین در ۱۰ کیلومتری شهر باشت و نزدیکی جاده ارتباطی استان های جنوبی کشور به فارس افزون براینکه محیطی دنج و رویایی برای زدودن گرد و خاک خستگی مسافران است مقصد بسیاری از گردشگران در فصل بهار محسوب می شود.
مارین بهشت گمشده طبیعت گردی جنوب ایران
روستای مارین در شمال شهرستان گچساران با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و مردم شناسی پنجره‌ای رو به بهشت به روی مسافران گشوده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.