تاریخ انتشار:۲۲:۴۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
عصر دنا: خدمات‌رسانی اتوبوس‌های درون‌شهری یاسوج پس از یک دهه دوباره از سر گرفته شده است، اما مردم تمایلی برای استفاده ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

وجود سیستم حمل و نقل مدرن و استاندارد از لازمه‌های توسعه در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود.

کشورهای زیادی در دنیا سالانه هزینه‌های بسیار زیادی در حوزه حمل و نقل انجام می‌دهند و تلاش زیادی برای سرعت بخشیدن به نقل و انتقال مسافر و حتی کالا دارند.

شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 10 سال است که ناوگان اتوبوسرانی درون شهری آن فقط کار جابجایی دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، دولتی و پیام نور را انجام می‌دادند و عملاً مردم عادی از این خدمات استفاده خاصی نمی‌کردند.

اواخر فروردین ماه سال‌جاری با پیگیری معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون شهری یاسوج شامل هفت دستگاه اتوبوس پس از بازسازی و تعمیر مجدداً شروع به فعالیت نمودند.

نستهن مقدم شهردار یاسوج حوزه فعالیت این اتوبوس‌ها را مناطق شهری نظیر اکبرآباد، شرف‌آباد، شهرک‌های جهاد، امام حسین، تلخسرو، سرابتاوه، سروک، مادوان، بلهزار، مهریان، بنسنحان و گوشه اعلام کرد و گفت: این اتوبوس‌ها بصورت گردشی از ساعت هفت صبح الی 21 شب آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند.

حال پس از گذشت قریب به یک ماه نحوه فعالیت این اتوبوس‌ها را رصد کردیم و پای صحبت شهروندان و رانندگان اتوبوس‌ها نشستیم.

علیرضا جوان سی ساله ساکن بلهزار گفت: بار اول سوار اتوبوس شدم و به جز من چند مسافر دیگر مسافری نداشت و قریب به 20 دقیقه معطل شدیم تا اتوبوس حرکت کرد.

وی گفت: کرایه در نظر گرفته شده برای اتوبوس‌ها هزار تومان با کرایه تاکسی تفاوت دارد، کرایه تاکسی 2500 تومان است و کرایه اتوبوس 1500 تومان، برای کسی که حوصله ندارد و عجله دارد، هزار تومان تفاوت ارزشی ندارد و با تاکسی سوار می‌شود.

سارا از اهالی سرابتاوه گفت: برای من که خانم هستم و دنبال امنیت و آسایشم، سوارشدن با اتوبوس بهتر است،اما معطلی در ایستگاه اذیت کننده است.

میثم از اهالی روستای گوشه گفت: من از ساعت 7 صبح تا هشت شب کار می‌کنم و برای رسیدن به خانه لحظه شماری می‌کنم، اتوبوس‌ها دیر حرکت می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که از تاکسی استفاده کنم.

راننده اتوبوس خط بلهزار، مادوان و بنسنحان گفت: اوایل فعالیت اتوبوس‌ها هست و مردم فعلأ به سوار شدن عادت نکرده‌اند.

وی گفت: بیش از 10 سال است که مردم شهر از اتوبوس استفاده نکرده‌اند و به سوار شدن با تاکسی عادت دارند، تا اینکه مردم به عادت قبلی برگردند نیاز به زمان است.

این راننده که از ابتدای شیوع ویروس کرونا از کار بیمار بوده گفت: میزان مسافری که در روز به وسیله اتوبوس جابجا می‌کنیم، هزینه استهلاک خودرو هم نمی‌شود و از مردم تقاضا داریم برای ادامه فعالیت از اتوبوس استفاده کنند.

راننده خط سروک گفت: اول صبح حجم مسافر اتوبوس خوب است، اما در بقیه ساعات مسافران به صورت محدود از اتوبوس استفاده می‌کنند.

وی گفت: فعالیت تاکسی‌ها در شهر و کم حوصله بودن مردم باعث شده تا استقبال از اتوبوس در شهر یاسوج کم باشد.

وی افزود: برای بازگرداندن مردم به عادت و استفاده از اتوبوس نیاز به فرهنگ‌سازی است و انگار سوار شدن با اتوبوس برای برخی باعث کسر شأن می‌شود.

عیسی شهامت مدیرکل امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با رایزنی صورت گرفته با سازمان شهرداری‌های کشور بالغ بر دو میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار برای تعمیر اتوبوس‌های شهرداری یاسوج جذب شد و با همکاری شهرداری اتوبوس‌های درون شهری یاسوج پس از یک دهه مجدد فعال شدند.

کیومرث حاجی‌زاده معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز وجود سیستم حمل و نقل عمومی در شهر یاسوج را ضروری دانست و افزود: شهر یاسوج در حال رشد جمعیت است و نبود سیستم حمل و نقل عمومی مسافر زیبنده پایتخت طبیعت کشور نیست.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین